Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemme-nettverk


Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå har vi tre gode maskiner her i huset (Alle over en ghz). Vi får snart bredbånd fra leverandøren smartcall. Har tenkt å sette opp nettverk mellom pcene, men samtidig dele internettet. Jeg har da tenkt å kjøpe følgende:

SMC Switch EZ 10/100 5porter Fast Ethernet

Nettverk 10Base-T/100Base-TX RJ-45.

Dette har jeg tenkt å gjøre:

Koble modemet til switchen. Deretter kabler fra pcene til switchen. Jeg vil IKKE at en av pcene skal gå hele tiden å gjør det derfor på denne måten, men det store spørsmålet er. Kommer dette til å funke eller trenger jeg en ruter ?

Jeg har ikke særlig peiling på nettverk så skulle gjerne få svar fra noen som hadde det.

Takk!

-Zachzi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger bare en hub og to nettverkskort i den ene pc'n.

Dette er saken ... Hvis du har 2 nettverkskort i en pc kan du f.eks koble et kabelmodem på det ene kortet og sette win2k eller xp til å dele internett forbindelsen med kort 2 (som er være kobla til en hub). Det vil si at det eneste du trenger for å ha flere maskiner på nettet er en hub og to nettverkskort i den ene maskinen.

Hvis du ikke har win2k eller xp finnes det diverse programvare for delt internettforbindelse for win98 et sted der ute.

Lenke til kommentar

Flere rutere kommer idag med en innebygget Hub for opptil 4 PC'er, slik at du ikke trenger det i tillegg.

Om du ønsker et raskt hjemmenettverk, f.eks til spilling etc. vil jeg anbefale en 100Mbit/s switch som gir mye bedre ytelse enn en hub.

Den switch'en du hadde sett på (SMC 5-ports) er rimelig OK for ditt behov.

Når det gjelder oppsett av nettverk med IP'er, DNS etc. så regner jeg med at du får dette av bredbåndsleverandøren.

 

Arcade

Lenke til kommentar

SMC og D-link har bedbåndsrutere med innebygget 4 ports switch (10/100) til en rimelig penge.

Hadde selv planlagt å kjøpe SMC, men den var usolgt overalt, så jeg kjøpte D-link

http://www.ihandel.no/default.asp?showprod...0804&rowstart=0

Hos Ihandel.

Kan anbefales å kjøpe der.

Gratis frakt når du handler over 1500,-

Sender som bedriftspakke, levert på døra!!

 

(OBS!!! de skriver på sida at den ikke støtter Telenor ADSL, men det er feil!! Bruker den nemlig på Telenor ADSL selv!!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...