Gå til innhold

MSI KT4 Ultra


Goof

Anbefalte innlegg

Broren min kom hjem fra ferie i går og hadde flere problemer med PCen.

 

Viften på hovedkortet, ett KT4 Ultra, og viften på skjermkortet virket ikke. CPU viften fungerte fint.

 

Når man slo på kom det 8 "beep", noe som ifølge en oversikt betydde at det var noe galt med skjermkortet. Byttet til et annet, og nå får han bilde på skjermen, i tillegg til at viften på skjermkort fungerer. Viften på hovedkortet fungerer fortsatt ikke, men en ny alarm kommer når du slår på, som forteller deg at CPU FAN IS NOT RUNNING (mld på skjermen), noe den gjør.

 

Har sjekket alle kabler og resat CMOS.

 

Håper noen har noen forslag til hva som kan være galt?

 

Mvh. Jarand

 

PS: Pcen var ikke koblet til strømnettet mens han var bortreist, så lynnedslag er utelukket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gi lageret en liten dusj med crc 5-56 (verktøy på boks), eller bytte vifta.

:p:cool::thumbup::whistle::w00t::tease::hmm:

Husker den sprayen godt, ha-ha!

Jeg pleier å ta vifta løs. Vannkrana på fullstyrke, gjerne varmt vann, slik at du får en sterk vertikal vannlinje, legg vifta under. Vifta blir skinnende ren.

 

Anbefaler ikke, men jeg gjør det :dribble:

Lenke til kommentar
Tilsynelatende spinner CPU vifta fint, men jeg skal ta den av å sjekke grundigere. Uansett så er det vel et større problem at viften på hovedkortet ikke rører seg.

 

Flere forslag?

Du vil ikke få orden på systemet uten tilfredsstillende kjøling, og ei låst nb-vifte er krise. Har du ei gammel kjøleribbe som kan tilpasses med f.eks. vinkelsliper og festes med thermal glue (termisk lim) - alternativt påføre et tynt lag med kjølepasta på chipet og feste vifta uten å koble den til header... eller kjøre uten noe på nordbrua, men følg med system-tempen i Bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...