Gå til innhold

Spørsmål anngående XPS


Anbefalte innlegg

Hei til alle dere som har peil på pc...

 

Etter å ha lest endel på forumet, må jeg si at jeg føler meg helt grønn når det gjelder pc.

 

Grunnlaget for dette innelgget, er at jeg har tenkt til å handle en ny lappis. Da retter jeg meg mot en dell XPS. Jeg har nå en rimelig sliten HP maskin som har vært trofast i 3 lange år. Men merker nå at den må byttes ut!

Derfor har jeg noen spørsmål til dere som har mange erfaringer (spes. dell) før jeg slenger cash på bordet.

 

Spørsmålene lyder følgende:

 

1. Er det noen av dere som vet noe om eventuelt gen 3 kommer (el noe som er bedre)l??(har tenkt til å bruke endel cash, så slipper jeg å invistere på nytt, spes. med hensyn til grafikkort)

 

2. Jeg har lagt merke til at noen av dere snakker om klokking... intel m 1.7 til 2.13...hvorfor går det ikke å overklokke en 2.13 til noe bedre?? :blush: (hehe for dere som har peil, er dette sikkert et idiotisk spørsmål...)

 

3.Hvorfor selges ikke tvtuner i XPS`en når det gjøres i usa??

( http://configure.us.dell.com/dellstore/con...c=iXPS2S0&s=dhs ) og eventuelt hvor mye dette koster?

 

4.Har maskinen tendensen til å låse seg? (merker at min låser seg av og til når jeg spiller cs, samt at en kompis har også det samme problemet...han har en dell 6000)

 

5.Jeg har også vurdert en acer ferrari 4000, men jeg er redd for at XPS`en er så mye vassere at jeg kommer til å holde på XPS`en mye lengre. Noen som har noen innspill??

 

6.Leste i testen her at XPS`en støyer... altså jeg har en tre år gammel HP maskin. Den høres ut som en nelfish med full effekt. Regner sef. ikke XPS`en støyer så mye,men bråker den ille??

 

Det var vell det jeg lurte på... håper på å få noen gode tilbakemeldinger... det ville ha hjulpet meg stort!!

 

På forhånd takk til dere som vil hjelpe meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan trygt kjøpe denne. Noe av det mest fremtidsrettede du kan få. Den har blandt annet oppgraderbart skjermkort. (vanskelig å tro at du får behov for det med det første!). Det er ingen ny modell på trappene. Viftene er stillegående i forhold til mye annet. Tv kortet som den kan utstyres med i USA er forøvrig av den eksterne typen.

Ulempen ved maskinen er du sikkert oppmerksom på: Den er et dårlig valg om du regner med mye kjøring på batteri.

Bare nevnt i farten: Et mulig interessant alternativ kunne være den nye FS4438 som koster under 20k hos Komplett. Har du sett på den? Har blandt annet 2 innebygde harddisker, sansynligvis litt bedre skjerm, og det mindre strømslukende GO6800 non ultra skjermkort.

Lenke til kommentar

ok... har sett på den... men kan ikke si at jeg er en fs fan... har noen kompiser som sliter med de maskinene... spes. i cs sourse...det kan vi ikke ha noe av :no:

men uansett skal jeg ta en titt på den...alltids gøy å ta en titt når man har noe pæng å utte med :thumbup:

 

greit det er to harddisker... 160 g... men du nevnte at skjermen var bedre??? snakker du om bedre oppløsning eller var det noe anna du tenkte på?? lurer også på om du vet noe om klokkinga... har sett mange på forumet at de snakker om det... spes. de gutta som har 9300...vet du noe om den eller?el erfaringer?

 

 

men uansett skal du ha takk fordi du ga meg noen ledertråder :!:

 

 

takker

Lenke til kommentar

Går ut fra at 6800GO kortet i FS maskinen kan overklokkes på samme måte som det i Dell 9300 og at til de samme alternative driverne kan brukes (uten å ha prøvd).

Når det gjelder skjermen er jo de fleste med nevnte Dell maskiner strålende fornøyd, tydeligvis. Men noen har klager på at lyse fargeflater kan virke litt kornet, og jeg så det ble nevnt et sted at FS skjermen ikke hadde denne effekten. Hvem vet…

 

(jeg har i9300 og synes den er meget bra, men jeg ville sett nøye på den FS saken om jeg sto foran et valg idag)

Lenke til kommentar

I :love: XPS

 

:D

 

Jeg har denne maskinen og bortsett fra batterilevetiden som ols påpeker er denne maskinen noe av det beste som kan hende en datanerd! :dribble:

 

ok, seriøst: Skjermen er av type truelife, som gir noe gjenskinn. Det er egentlig mest snakk om smak og behag. Min erfaring er at skjermen er noe av det beste ved denne maskinen ved siden av skjermkortet. Du kan se bildet klart fra alle vinkler unntatt fra baksiden da. :p Det er den eneste ulempen som jeg kan se! ;)

 

:whistle:

 

Batterilevetiden har jeg komplimentert med et ekstra batteri. Jeg var 100 % klar over at batterilevetiden var noe jeg kommer til å irritere meg over, så ca. 700 kroner ekstra er verdt bryet. :hmm:

 

Støynivået er meget tilfredstillende. Viftene går ganske konstant, men de er veldig stillegående. Jeg skrev en gang tidligere et sted her på forum at jeg har hatt maskinen med på forelesninger og stilleavdelingen på tog, uten at det har plaget noen. For maskinen blir nemlig ganske varm, spesielt der skjermkortet sitter når man spiller.

 

Vekten på maskinen var mindre enn det jeg trodde det skulle bli. Jeg hadde i forveien til og med en drøm om at den var så stor som en koffert, og jeg våknet med et stikk i hjertet! :roll:

 

Det eneste jeg sliter med, den eneste irritasjonsfaktor så langt, er at jeg ikke har funnet ut hvordan man brenner tolags dvd-plater. Den brenner ordinære dvd'er helt utmerket, men tolagsdvd'er har jeg ikke klart å brenne enda, hvilket dvd-spilleren i xps'n burde klare med glans. Jeg har ikke orket å stresse med det enda, men så fort dette problemet er løst, er det bare meg, XPS og en solnedgang foran meg... (I'm a poor, lonesome nerdboy.. and long, long way from home..) :ermm:

 

:!:

Lenke til kommentar

heheh... jeg refererer til Fredrik Larsen.... jeg lurer på det med cpu`en... hvorfor er du så hissig på å ha en med lite cpu kraft?? jeg regner med det er snakk om klokking... men et av spørsmålet til innelgget handlet om klokking... hvorfor kan man klokke en intel m 1.6/1.7 til 2.13 og ikke en 2.13 til noe bedre??? eller de andre cpuene som er kraftigere enn 1.7...

 

til nighdark må jeg bare si takk... du virker jo superfonøyd... det var det jeg egentlig håpet på... å få innlegg fra de som har xps maskinen... personlig syns jeg også den er den råeste maskinen på markede pr. dags dato...jeg må handle :love: men er litt bekymret for de prisene på dell...de går jo opp og ned i dalebølger...

med det en ting jeg lurer på... altså... man ser en pris før man trykker på konfigeuer og kjøp.. men når jeg trykker på konfigurer og kjøp... så stiger prisene... greit har skjønt at jeg skal konfigurere til 1 års service.. men da blir jo prisene enda lavere enn den som var før jeg trykket på konfig. og kjøp... ikke det at det gjør noe... men trenger det virkelig være så vanskelig.... huff...og eventuelt... er det noen andre konfig jeg ikke trenger som jeg har oversett?? kan bli frustrerende i kampens hete...ja da kan jeg spørre om et spørsmål til... trenger jeg den standar sericen?? det blir jo trukket ifra over 2 gode høvdinger liksom...

 

takk til de som har svart og vil svare :thumbup:

Lenke til kommentar

(jeg har i9300 og synes den er meget bra, men jeg ville sett nøye på den FS saken om jeg sto foran et valg idag)

 

 

jeg lurte bare på hvorfor?? altså man koan jo konfigurere det slik man vil... er det noe spesielle grunner for dette utsagnet?

Lenke til kommentar
til nighdark må jeg bare si takk... du virker jo superfonøyd... det var det jeg egentlig håpet på... å få innlegg fra de som har xps maskinen... personlig syns jeg også den er den råeste maskinen på markede pr. dags dato...jeg må handle :love: men er litt bekymret for de prisene på dell...de går jo opp og ned i dalebølger...

med det en ting jeg lurer på... altså... man ser en pris før man trykker på konfigeuer og kjøp.. men når jeg trykker på konfigurer og kjøp... så stiger prisene... greit har skjønt at jeg skal konfigurere til 1 års service.. men da blir jo prisene enda lavere enn den som var før jeg trykket på konfig. og kjøp... ikke det at det gjør noe... men trenger det virkelig være så vanskelig.... huff...og eventuelt... er det noen andre konfig jeg ikke trenger som jeg har oversett?? kan bli frustrerende i kampens hete...ja da kan jeg spørre om et spørsmål til... trenger jeg den standar sericen?? det blir jo trukket ifra over 2 gode høvdinger liksom...

 

takk til de som har svart og vil svare :thumbup:

;) ja, jeg er faktisk veldig fornøyd.. helt uavhengig om hva slags preferanser man har om datamaskiner, er det vanskelig å ikke bli imponert over denne maskinen. det er helt korrekt. XPS'n er virkelig den råeste bærbare maskinen som er tilgjengelig på markedet idag.. :w00t:

 

Ved kjøp... vel, man burde huske på følgende:

 

Prosessor: 2.13 Gz Centrino

Minne: 2048 MB (men 1 GB rekker også lenge)

Brenner: Velg to-lags brenner

Service & Garanti m/evt. forsikring: Bruk sunn fornuft

 

Tilbehør: HUSK PÅ Å KJØPE BÆRBAR-SEKK/veske!

 

Trådløst nettverkskort. Hoppet til det beste kortet er på ca. kr. 370, så det kan man overleve. Ekstra batteri f. eks. er en god idé hvis du VET at det kommer til å bli et problem for deg med kort batteritid. Fokusér litt på vekten også, fordi dette er faktisk en ultraportabel desktop, ikke en typisk, lett bærbar datamaskin. Resten er selvfølgelig opp til deg. Lykke til med kjøpet. En ting er i alle fall sikkert: Man blir ikke misfornøyd!!! :thumbup:

 

Jeg har akkurat begynt å spille Halflife 2, og som Beatles så fint sa det: Oh Boy! :dribble:

Lenke til kommentar
ja, jeg er faktisk veldig fornøyd.. helt uavhengig om hva slags preferanser man har om datamaskiner, er det vanskelig å ikke bli imponert over denne maskinen. det er helt korrekt. XPS'n er virkelig den råeste bærbare maskinen som er tilgjengelig på markedet idag.. 

 

Ved kjøp... vel, man burde huske på følgende:

 

Prosessor: 2.13 Gz Centrino

Minne: 2048 MB (men 1 GB rekker også lenge)

Brenner: Velg to-lags brenner

Service & Garanti m/evt. forsikring: Bruk sunn fornuft

 

Tilbehør: HUSK PÅ Å KJØPE BÆRBAR-SEKK/veske!

 

Trådløst nettverkskort. Hoppet til det beste kortet er på ca. kr. 370, så det kan man overleve. Ekstra batteri f. eks. er en god idé hvis du VET at det kommer til å bli et problem for deg med kort batteritid. Fokusér litt på vekten også, fordi dette er faktisk en ultraportabel desktop, ikke en typisk, lett bærbar datamaskin. Resten er selvfølgelig opp til deg. Lykke til med kjøpet. En ting er i alle fall sikkert: Man blir ikke misfornøyd!!! 

 

Jeg har akkurat begynt å spille Halflife 2, og som Beatles så fint sa det: Oh Boy! 

 

takk skal du ha... men da lurer jeg på enda mere...hehe

 

jeg fyrer løs på følgende spørsmål...

 

1. altså er det stor forskjell mellom en 2,13 og 2,0??er det virkelig verdt de 1500 kronene??

 

2. jeg ringte til dell i dag... lurte på om jeg kunne bytte inn den lego loockalike printeren mot en 1024 ram brikke istedenfor 2X512.. men han sa det ikke var mulig... føler jeg ble grundig lurt der...(driter i printer)

 

3. du snakker om det trådløse nettverkskortet... er det stor forskjell mellom det som er standar og det som koster 370 mere?? jeg trodde slike ting var innebygd....

 

4. hvor mye har rpm å si på harddisken... merkes det under spilling...??

 

5. til slutt kan jeg spørre om det vil slite med bf2??

 

takk til de som vil svare... skal bestille i morgen :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...