Gå til innhold

Måter å sjekke timings på i windows?


Carbonite

Anbefalte innlegg

Lurer på om det finnes noen måte å sjekke hvilke timings rambrikkene kjører på inne i windows.

 

 

Har problemer med BSOD når jeg spiller BF2. Trudde først at det muligens var skjermkortdriver, men får fortsatt blåskjerm med andre drivere. Så nå lurer jeg på om det er minnebrikkene som ikke er så tolerante.

 

 

Har satt bios til å kjøre ram-brikkene "by spd", og antar at de da kjører etter originalinnstillingene.

 

Har to stk Geil 1GB PC3200 400MHz CL3 2.55-2.65V Dual Channel på et Abit BD7II.

 

Jeg har klokket cpu (P4 1,8@2,3), men fortsatt så kjører minnet bare på 350mhz (3:4 CPU/DRAM-ratio), så det skulle ikke være fsb'en som minnet ikke takler. Har byttet litt om på plasseringene av brikkene og oppdatert bios nå, så jeg får se om det kanskje har gjort susen. (Bios-rev var fra 2002 :p) Men skulle gjerne likt å se hvilke timings bios kjører brikkene på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hjelpen.

 

Kjører en followup her, siden det er mest relevant.

 

Lastet ned Everest nå, og det hevder at timings er 2-3-3-6, når brikkene originalt skal kjøre på 3-8-4-4.

Det var dette jeg trodde selv, selv om det står "by spd" i bios så viser de manuelle innstillingene 2-3-3-6.

 

Det snodige er, at jeg har kjørt memtest86+ siden igår kveld. I morges viste det seg at det var bare feil med ene brikken, så jeg bestemte meg for å teste brikkene hver for seg. Jeg økte også spenningen på brikkene fra 2,5volt til 2,6.

 

Etter totalt 8 timer med testing og 4 og 3 pass uten feil på noen av brikkene, så satte jeg brikkene sammen igjen i ettermiddag (denne gangen byttet jeg plasser mot hva jeg hadde sist de var sammen). Så kjørte jeg test i 7 timer uten feil med 2-3-3-6 i timings. Dette skal vel ikke stemme?! Noen som har lignende erfaringer og evt tips?

 

Virker som hovedkort ikke støtter de originale timingsene til brikkene. (Abit BD7II)

Endret av Carbonite
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...