ThomasWH Skrevet 27. juli 2002 Skrevet 27. juli 2002 Hey! Jeg har en P4 Northwood 1.6GHz CPU (prisen var helt rå, rundt 1400 kroner, skaffa den KUN for overklokking!), på et ASUS P4S533 hovedkort, med 256MB Corsair XMS3000 CL2.0 ddr-ram. Jeg ønsker å overklokka CPU'en til la oss si rundt 2.2GHz. Hvordan går jeg fram? Jeg er heeeeelt fersk på oversklokking, har kun sett kamerater gjøre det på sine egne maskinet. Er det bare å gå inn i BIOS og øke CPU MHz til ønsket hastighet.. eller? Takker for all hjelp, og venter SPENT på raske svar!
Fallingwater Skrevet 27. juli 2002 Skrevet 27. juli 2002 Du skal øke FSB'en. Kanskje også kalt HOSTCLK i bios. Blir det ustabilt øker du bare spenninga over kjernen. (Vcore)
ThomasWH Skrevet 27. juli 2002 Forfatter Skrevet 27. juli 2002 Takk for hjelp! Og det er ingenting som kan ØDELEGGES (smeltes, brennes osv.) av hardware? Jeg vet at CPU'en er 100% idiotsikker hvertfall! Hva med resten av hardwaren? Er det noe ved denne overklokkinga som er risokofylt? Du ser hva jeg har av hardware.. se nedenfor!
ThomasWH Skrevet 27. juli 2002 Forfatter Skrevet 27. juli 2002 Satte nettop mhz'en til 2133mhz i bios. jeg kunne velge mellom: manual 1600 2133 jeg valgte 2133....... det var enkelt og greit bare å velge det! og nå kjører jeg maskina på den speed'en... et spørsmål om ram.. CAS setting stod på 2.5 i bios.. men ram'en min kjører CAS 2.0! Fucker jeg ram'en min nå? Bør jeg sette den til CAS 2.0 i bios?
theGeir Skrevet 27. juli 2002 Skrevet 27. juli 2002 2.2ghz? Ikke vær pyse da, den cpu'en er sikkert god for mer enn det =) Jeg har samma CPU og samma hovedkort, kjører dønn stabilt på 2.4ghz, har ikke testa stabiliteten på 2.5 ennå. 2.6ghz er det høyste maskinen vil starte og kjøre på, men da blir den helt klart ustabil. Jeg kjører på 1.7 volt, det høyste du kan stille i biosen uten å flytte på jumpere. Sånn går du frem: Ram'en din kjører originalt på 2.5 volt, hovedkortet kan kjøre ramen på 2.5, 2.7 eller 2.9. Så vidt jeg vet er det ikke noe trøbbel med å kjøre på 2.9. Du stiller ram-volten ved å flytte en jumper på hovedkortet, sjekk manualen for å finne ut hvilken. Gå inn i biosen på maskina di, finn "CPU SPEED" eller noe i den dur og sett den til "manual". Øk så volten fra 1.5 til 1.7, og sett fsb'en opp fra 100 til 133. Sjekk at FSB-RAM divider står på 4:5 og start maskina. Maskina di kjører nå på 133mhzx16 = 2133 mhz. (16 er prosessorens multiplyer, en konstant verdi som ikke kan endres.) Hvis maskina virker stabil og grei så prøver du å øke på. Alle cpu'er er individuelle, så selv om min klarer 2.4 stabilt så betyr ikke det at din også må klare det, men 2133mhz på 1.7 volt tror jeg så godt som alle 1.6A cpuer greier. Lykke til!
ThomasWH Skrevet 2. november 2004 Forfatter Skrevet 2. november 2004 Gjorde som du sa TheGeir, men MHz maskinen starter opp med vises som 2133.. Ikke mer! Hva er galt? Satte voltagen til 1.7 på CPU via bios, men sisoft sandra sier den står på 1.5V... sisoft sandra sier også at FSB er for høy og at CPU speed er for høy.. Er litt forvirret nå! Hjelp?
ThomasWH Skrevet 2. november 2004 Forfatter Skrevet 2. november 2004 Noen som har fullstendig peil på å overklokke en P4 1.6GHz Northwood CPU? Driver på nå.. Sliter litt!
crownjewel Skrevet 2. november 2004 Skrevet 2. november 2004 (endret) lol, er det 2 år siden du skreiv forrige innlegget? også har du ikke finni ut enda??! edit: lol, er litt skækk, så på registrert dato edit: lol, er skækk, men leser ikke feil . det er faktisk 2år siden :D grattis med vellykket overklokking Endret 4. november 2004 av crownjewel
ThomasWH Skrevet 3. november 2004 Forfatter Skrevet 3. november 2004 Saken er at jeg har kjørt 1.6GHz'en på 2.1GHz siden jeg fikk PC'en i 2002 og vært fornøyd med speed'en. NÅ vil jeg at den skal være raskere. Derfor spør jeg nå. Har aldri satt meg inn i overklokking, men fant det nettop ut. Try & Fail.... Resultat: SUCCESS! Kjører nå 1.6GHz'en på 2.4GHz - Snart får jeg den opp i 2.6GHz - Ikke verst.... 1000MHz "gratis" !
ThomasWH Skrevet 6. november 2004 Forfatter Skrevet 6. november 2004 Hey folkens... Noen som vet, detaljert, hvordan jeg kan overklokke ram'en min? Har sykt bra ram. 256MB Corsair XMS3000 ram! Hjelp! Vet jeg må flytte en switch på hovedkortet (volten opp) - Men ikke mer.... Setter pris på tips her!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå