Gå til innhold

Krangel og uenighet mellom kunde og Databutikken!


Gjest Slettet+654231

Anbefalte innlegg

Uansett, så er det vel Databutikken.com som har ansvaret helt frem til pakken er hos kunden, så at de fikser opp er etter min mening bare rett og rimelig, selv om det er posten som har herpa pakken. I det siste tilfellet er det databutikken, og ikke kunden, som skal ta saken mot posten. Norsk forbrukerlov gjelder i Norge, samme pokker hvor svenskt firmaet egentlig er. De fremstår som en norsk webshop, med norsk språk, og sikter mot norske kunder, og må derfor også følge norsk lov.

 

Vel nok en gang legger du hele byrden på webshoppen, har du beviser for at dette hendte på databutikken eller på posten ???

Nei det har du ikke og dermed er den påstanden din ikke verd et rødt øre .

 

Kan også legge til at mottar du en pakke i posten som er skadet er det DU og ikke webshopen som må ta dette med posten. Posten forlanger nemmelig at DU kommer med pakken og at DU fyller ut skadeskjema og så får DU eventuelt erstatningen fra posten.

Den delen kan jeg utenat da jeg årlig motar mange pakker med skade på .

Er ikke bevisbyrden hos Webshop?

 

§ 14. Risikoens overgang

 

      Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7. Hvis leveringstiden er kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel forråtnelse.

 

La oss nå i det minste holde oss til norsk kjøpslov. Vi må kunne anta at BragOn er ærlig. Man er alltid uskyldig til det motsatte er bevist. Dersom BragOn har mottatt en herpa PC, så må enten Posten, eller Databutikken.com ha herpa den. Det er bare de to mulighetene (kan du komme på flere? Må jo nå som sagt gå ut ifra at BragOn er uskyldig her.). Ifølge §14 som er vist over, er ikke risikoen hos forbrukeren før utstyret er blitt overlevert, altså har maksinen blitt herpa mens den var Databutikken.com sitt ansvar (ja, de kan ha videreført ansvar til Posten, men det har ikke kunden noe med).

 

Siden fakta her i saken er at PCen er blitt herpa, og Databutikken.com ikke kan bevise at den ble herpa etter den ble henta fra postkontor, så er skaden Databutikken.com sitt problem. Slik er norsk lov, om du liker det eller ikke. Det er derfor jeg sier at dette her bare er rett og rimelig.

 

Hva Posten krever og ikke krever vet jeg godt. Jeg fyller ut skademelding-skjema rett og slett fordi det er enklere for meg som kunde, enn det å ta det hele via butikken jeg kjøpte det i. Velger jeg å gjøre det på siste måten, så kan ingen nekte meg det. Norsk lov igjen. Det er de som har "kontrakt" med kunden, og det er de som er ansvarlige overfor kunden. Posten er ansvarlig overfor webshop, som er den betalende part for dem, og har ikke ansvar overfor webshopens kunde strengt tatt. Loven åpner ikke for logikk og sunnt folkevett, med mindre det er spesifikt beskrevet. Hadde den det hadde vi levd i anarki.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden du synes min konklusjon var så dårlig,

 

Vel din konklusjon ER FEIL eller for å si det på en annen måte du konkluderer utifra ditt syn og det blir feil all den tid det er "yre" misstenkte i denne saken, at du derimot velger å uelukke to av disse for så å konkludere at den tredje er skyldig blir mildt sagt bak mål all den tid du ikke har fnugg av beviser .

Hva som er de faktisk forhold har jeg kommet til en konklusjon på ja, men dette er ikke basert på fellende beviser, nei. Det jeg gjerne skulle sett var beviser som går mot det jeg sier også, det har ingen kommet med.

 

I denne saken er det kun to mistenkte, det er Posten og Databutikken.com. Hvorfor? Fordi at Databutikken.com og Posten ikke har kommet med beviser på at maskinen ble herpa etter den ble hentet på postkontoret. Så lenge det er tilfellet, så er "tiltalte", altså BragOn, uskyldig.

 

Siden jeg utifra de bilder vi har av skadene, kom til den konlusjon at dette ikke kunne ha skjedd mens kabinettet var i en pappeske, uten å også herpe pappeska, så er eneste mulige mistenkte Databutikken.com. Dette er naturligvis slik det er i mine øyne. Bildene regnes kanskje ikke som beviser for at dette må ha skjedd før posten mottok pakken, eller etter den ble pakket opp, men for MEG er "bevisene" gode nok for det. Det vil det i mine øyne fortsette å være frem til BragOn sin uskyld er motbevist. Blir den det, så greit, Databutikken.com hadde rett, og Posten også. BragOn får da ta støyten.

 

Kommer de ikke med bevis mot BragOn derimot, så vil hele skaden, ifølge noske lover, måtte utbedres av Databutkken.com. De må eventuelt komme med regress overfor Posten dersom de klarer å komme med beviser mot dem.

 

-Ko_deZ-

 

EDIT: Snekker'n... kommentaren du quoter er ikke til deg, men til han som sa at mine meninger ikke var verd stort.

Endret av Ko_deZ
Lenke til kommentar
Er ikke bevisbyrden hos Webshop?

 

 

QUOTE 

§ 14. Risikoens overgang

 

      Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7. Hvis leveringstiden er kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel forråtnelse.

Nei den er ikke det, du linker her til en del av kjøpsloven,men glemmer at når du går på posten og signerer for pakken har du overtatt annsvaret , dermed blir det du og posten som må ta dette,med mindre webshoppen tilbyr seg å ta saken, du m uansett skrive skademelding .

 

La oss nå i det minste holde oss til norsk kjøpslov. Vi må kunne anta at BragOn er ærlig. Man er alltid uskyldig til det motsatte er bevist. Dersom BragOn har mottatt en herpa PC, så må enten Posten, eller Databutikken.com ha herpa den. Det er bare de to mulighetene (kan du komme på flere? Må jo nå som sagt gå ut ifra at BragOn er uskyldig her.). Ifølge §14 som er vist over, er ikke risikoen hos forbrukeren før utstyret er blitt overlevert, altså har maksinen blitt herpa mens den var Databutikken.com sitt ansvar (ja, de kan ha videreført ansvar til Posten, men det har ikke kunden noe med).

 

Hvorfor skal vi annta at den ene part er uskyldig ???

Har du noen grunnleggende kjennskap til noen av de innvolverte partene her??

Skal vi annta at en er uskyldig får vi annta at de andre er det også .

 

Dersom BragOn har mottatt en herpa PC,

 

Nettop DERSOM, ingen av oss kan bevise eller motbevise dette, som sagt tidligere her er det tre muligheter :hmm:

 

Det er bare de to mulighetene (kan du komme på flere? Må jo nå som sagt gå ut ifra at BragOn er uskyldig her.

 

Som sagt den kan like gjerne være herpa på gutterommet, igjen skjønner jeg ikke hvorfor vi skal gå utifra at den ene part er uskyldig og ikke de andre, all den tid vi ikke har bevis, hadde pakken blitt åpnet på posten og de kunne bevitne dette var saken en annen, men igjen velger du å "frifinne" en for å sannsyneliggjøre ditt "søksmål" mot webshoppen .

 

Ifølge §14 som er vist over, er ikke risikoen hos forbrukeren før utstyret er blitt overlevert, altså har maksinen blitt herpa mens den var Databutikken.com sitt ansvar

 

Som jeg sier risikoen ble overført til trådstarter da han kvitterte for denne på posten, men for ente gang utelukker du dette og finner webshoppen skyldig .

Har du oversikt om hva som skjedde fra postkontoret og hjem til trådstarter??

Har du oversikt over hva som skjedde da denne skulle løftes ut av embalasjen??

Har du i det hele tatt oversikt over noe annet enn dine teorier??

Nei,du som oss vet null og niks dermed blir det bare spekulasjoner du kommer med .

 

 

Siden fakta her i saken er at PCen er blitt herpa, og Databutikken.com ikke kan bevise at den ble herpa etter den ble henta fra postkontor, så er skaden Databutikken.com sitt problem. Slik er norsk lov, om du liker det eller ikke. Det er derfor jeg sier at dette her bare er rett og rimelig.

 

Fint om du kunne vise meg den lovteksten du refererer til her.

Greit webbutikken kan ikke bevise,men det kan heller ikke trådstarter og dermed ville en slik sak ende med skyldeling som nevnt tidligere .

 

Hva Posten krever og ikke krever vet jeg godt. Jeg fyller ut skademelding-skjema rett og slett fordi det er enklere for meg som kunde, enn det å ta det hele via butikken jeg kjøpte det i. Velger jeg å gjøre det på siste måten, så kan ingen nekte meg det. Norsk lov igjen. Det er de som har "kontrakt" med kunden, og det er de som er ansvarlige overfor kunden. Posten er ansvarlig overfor webshop, som er den betalende part for dem, og har ikke ansvar overfor webshopens kunde strengt tatt. Loven åpner ikke for logikk og sunnt folkevett, med mindre det er spesifikt beskrevet. Hadde den det hadde vi levd i anarki.

 

FEIL, om du nekter å skrive skademelding har du heller ikke noe krav og det er ditt annsvar da du har kvittert ut og betalt for varen, du kan imidlertid velge at posten gjør opp med webbutikken for da kan du kontakte dem å få ny vare uten å måtte vente flere uker på oppgjøret .

Lenke til kommentar
I denne saken er det kun to mistenkte, det er Posten og Databutikken.com. Hvorfor? Fordi at Databutikken.com og Posten ikke har kommet med beviser på at maskinen ble herpa etter den ble hentet på postkontoret. Så lenge det er tilfellet, så er "tiltalte", altså BragOn, uskyldig.

 

Herregud mann har du noen gang vært i en rettssal ??

Det du sier her er fullstendig feil all den tid trådstarter ikke har noen beviser for hva som skjedde med maskinen etter at han overtok annsvaret på posten.

Som sagt hadde han åpnet den der og da med posten som vitner så var saken en annen,men det gjorde han ikke.

Hvilken garanti har du for at han ikke skadet denne enten ved et uhell eller med viten og vilje??

 

 

EDIT: Snekker'n... kommentaren du quoter er ikke til deg, men til han som sa at mine meninger ikke var verd stort.

 

Den er grei :)

 

Kommer de ikke med bevis mot BragOn derimot, så vil hele skaden, ifølge noske lover, måtte utbedres av Databutkken.com. De må eventuelt komme med regress overfor Posten dersom de klarer å komme med beviser mot dem.

 

:no::no::no:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Takke seg til norges rettsvesen! Der er man nemlig uskyldig til det motsatte er bevist. Det er rett og slett fordi jeg IKKE vet hva som har skjedd på gutterommet, og på vegen dit, at jeg MÅ anta at BragOn er uskyldig. Jeg har nemlig ingen beviser mot ham, og dermed er han uskyldig. Dette er helt vanlig rettspraksis i alle vestlige land.

 

Nei, jeg har som sagt ikke beviser for BragOn, men strengt tatt trenger jeg ikke det. Han er uskyldig helt frem til jeg har beviser mot ham. Beviser for ham vil i beste fall styrke saken hans, men frem til beviser mot ham kommer på banen vil de ikke ha noe å si.

 

-Ko_deZ-

 

EDIT: Forøvrig et godt poeng du kommer med der. Jeg åpner alle mine pakker på postkontoret, for sikkerhets skyld.

Endret av Ko_deZ
Lenke til kommentar
Takke seg til norges rettsvesen! Der er man nemlig uskyldig til det motsatte er bevist. Det er rett og slett fordi jeg IKKE vet hva som har skjedd på gutterommet, og på vegen dit, at jeg MÅ anta at BragOn er uskyldig. Jeg har nemlig ingen beviser mot ham, og dermed er han uskyldig. Dette er helt vanlig rettspraksis i alle vestlige land.

 

Nei, jeg har som sagt ikke beviser for BragOn, men strengt tatt trenger jeg ikke det. Han er uskyldig helt frem til jeg har beviser mot ham. Beviser for ham vil i beste fall styrke saken hans, men frem til beviser mot ham kommer på banen vil de ikke ha noe å si.

 

-Ko_deZ-

Så er også webshoppen og posten, det er det som er det geniale, nemmelig at ikke bare en part er uskyldig til det motsatte er bevist.

I tillegg er det trådstarter som får bevisbyrden da det er han som må stevne webshopen inn for en domstol .

Som sagt ville denne saken i beste fall endt med skylddeling,men mest sannsynelig ville den blitt avvist eller hennlagt pga bevisets stilling og da hadde ikke trådstarter fått fem flate ører.

Kan fortelle at jeg driver i egen nærig og har tapt saker som har vært mye klarere enn denne, der jeg faktisk satt med beviser,men retten fant dem ikke "gode" nok og hennla saken .

 

At webshoppen velger å la trådstarter få dekning er deres velvilje og mest trolig fordi de ikke gidder bruke tid på en slik sak + dårlig omtale.

Dette er en kjent problemstilling, hvor mange millioner fikk ikke hun som nylig saksøte Jacko i usa, ikke for den saken men fordi hun på falske premisser saksøkte en forrening, hun fikk disse millionene ikke fordi historien hennes var sann, men fordi forretningen fryktet dårlig omtale ved en eventuell sak . :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Posten har beviser i form av intakt innpakning. BragOn har beviser i form av vitner, bilder og video. Databutikken må derfor etter alt jeg kan fatte og forstå sitte med bevisbyrden her. De må bevise sin uskyld, eller bevise andres skyld.

 

Skjønner at jeg kanskje ikke har vært klar nok her, men det er i alle fall det som har ligget i bakhodet hos meg.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
BragOn har beviser i form av vitner, bilder og video.

 

Sorry,men de bevisene er null verdt i en rettssal.

Å få kompisen til å vitne er uholdbart, bilder og video sier ingenting om når og hvor skadene ble påført .

 

Men uansett så spiller det ingen rolle hva vi mener eller tror.

Trådstarter har iallefall gjordt en "god" handel her og all ære til webbutikken.

Håper bare ikke så alfor mange får "ideer" utifra denne tråden :hmm:

Lenke til kommentar

Hei

Har fulgt denne tråden en stund nå(interessant problemstilling)det som slår meg er at visse må avslutte innleggene sine med sluttord som:

 

"Men uansett så spiller det ingen rolle hva vi mener eller tror.

Trådstarter har iallefall gjordt en "god" handel her og all ære til webbutikken.

Håper bare ikke så alfor mange får "ideer" utifra denne tråden"

 

Er du Snekker`n bekymret for eventuele fremtidige sponsinger fra div Webshopper?

 

All ære for dine prosjekter forøvrig ;)

Lenke til kommentar
I denne saken er det kun to mistenkte, det er Posten og Databutikken.com. Hvorfor? Fordi at Databutikken.com og Posten ikke har kommet med beviser på at maskinen ble herpa etter den ble hentet på postkontoret. Så lenge det er tilfellet, så er "tiltalte", altså BragOn, uskyldig.

Tullprat. Du har ikke et fnugg av bevis. Hvem som helst kan knuse en maskin, ta bilder av det, og skylde på andre.

Lenke til kommentar
Takke seg til norges rettsvesen! Der er man nemlig uskyldig til det motsatte er bevist. Det er rett og slett fordi jeg IKKE vet hva som har skjedd på gutterommet, og på vegen dit, at jeg MÅ anta at BragOn er uskyldig. Jeg har nemlig ingen beviser mot ham, og dermed er han uskyldig. Dette er helt vanlig rettspraksis i alle vestlige land.

Så du vet altså hva som skjedde hos webshoppen, og kan dermed anta at de er skyldige? Eller mener du at prinsippet om uskyldig inntil det motsatte er bevist kun skal gjelde en vei?

 

Hvilke beviser har du mot webshoppen, siden du kan anta at disse er skyldige?

Lenke til kommentar

For å prøve å se denne saken fra en litt annen side, følg dette.

 

Svindel av typen "Maskinen min kom ødelagt, jeg krever ny", må være alle webshoppers mareritt og en stor trussel for denne typen butikkers eksistens.

 

Emballasjen er ettersom jeg har forstått 100% uskadet, med andre ord synes jeg at posten kan frifinnes. Det følgende ressonnement bygger på denne betingelsen.

 

Dermed står man igjen med to alternativer. Enten har BragOn selv (med vilje, eller ved et uhell) skadet sin egen maskin, eller så har datakjeden vært uheldige og skadet maskinen (Lite sannsynlig at datakjeden har bestemt seg for å skade maskinen med vilje hehe).

 

Vår mann fra datakjeden sier han selv behandlet denne maskinen, og vet 100% sikkert at maskinen forlot datakjeden i utmerket stand. Da vi også kan frikjenne posten, vet datakjeden etter dette ressonnement helt sikkert at det er BragOn selv som har skadet maskinen, og at han prøver seg på en spansk en. Jeg vil da tro at det siste datakjeden ønsker er å betale svindleren en helt ny maskin, etter at han har gått ut i flere forum og spredd "BOIKOTT DATAKJEDEN"-propaganda. Selv om datakjedens "indre overbevisning" ikke holder i noen rettssak, ville jeg likevel aldri betalt erstatning til en kunde jeg selv visste 100% sikkert var en svindler, uten kamp. Jeg ser at "BOIKOTT DATAKJEDEN"-publisitet kan være meget skadelig, men publisitet i form av at "Datakjeden gir meg ny maskin dersom jeg ødelegger den, sender den tilbake, og sprer dårlig publisitet i diverse forum på internett" må da vel være vel så skadelig.

 

Jeg synes at innlegget til Thomas Johansen er veldig bra, og viser synet til datakjeden. Jeg synes derimot at konklusjonen er helt feil. Hvis Thomas Johansen kan sette sitt navn og rykte på at de ikke har gjort noe galt, vil alle som leser svaret hans forstå at han ikke ønsker å gi noe tilbake til BragOn.

 

Av dette kan jeg bare trekke slutningen (Sier ikke at det er slik, men min personlige mening om hva som har skjedd er) at datakjeden IKKE er 100% sikre på at BragOn har skadet maskinen selv.

 

Den eneste fornuftige forklaringen vil være at datakjeden tror det er en mulighet for at posten har forårsaket skaden. Dersom dette er tilfellet, har datakjeden virkelig stappet hodet inn i et vepsebol. Hvis man kan få full erstatning fra webshop for en knust maskin, uten synlige skader på emballasje, hvor webshopen selv vet 100% sikkert at webshopen selv ikke har skadet denne maskinen, hvordan kan de da noen gang si nei til et krav om erstatning for skadet maskin? Svaret må bli aldri, og dette kan være en alvorlig trussel for denne typen butikkers eksistens. Hvem som helst kan pakke ut en maskin, knuse den, pakke den inn igjen i prikkfri emballasje, og påføre den aktuelle webshop et økonomisk tap tilsvarende innkjøpspris på maksinen man har ødelagt.

 

For å oppsummere mitt noe rotete ressonnement, så forstår jeg ikke datakjedens motivasjon for å betale BragOn, dersom det faktisk stemmer at de er 100% sikre på at maskinen forlot datakjeden i utmerket stand. Jeg mener at de enten skjuler noe, eller ikke er fullstendig klar over hvilket signal de sender ut ved å gi BragOn full kompensasjon.

Lenke til kommentar
Hei

Har fulgt denne tråden en stund nå(interessant problemstilling)det som slår meg er at visse må avslutte innleggene sine med sluttord som:

 

"Men uansett så spiller det ingen rolle hva vi mener eller tror.

Trådstarter har iallefall gjordt en "god" handel her og all ære til webbutikken.

Håper bare ikke så alfor mange får "ideer" utifra denne tråden"

 

Er du Snekker`n bekymret for eventuele fremtidige sponsinger fra div Webshopper?

 

All ære for dine prosjekter forøvrig ;)

Vel ærlig talt så skjønner jeg ikke hva min eventuelle sponsing har med dette å gjøre :cry: Skulle tro jeg daglig ble sponset :whistle:

Så vidt meg bekjent ble jeg sponset en del til mitt prosjekt og ikke noe utover det.

Så har jeg fått låne div utstyr til test, dette er utstyr som blir levert tilbake igjen .

Så hva dette har med denne tråden å gjøre er meg uforståelig, da vi her diskuterer noe helt annet og en helt annen webshop en den/de jeg får låne utstyr hos .

 

At jeg sier at jeg håper ikke alt for mange får ideer utifra denne posten, var med tanke på at det her er tvilsomt hvem som har forårsaket skaden og at muligens andre kunne få ideer om å prøve seg i "gråsonen"

Men som sagt å blande min sponsing inn her blir mildt sagt for dumt :ermm:

Lenke til kommentar
For å oppsummere mitt noe rotete ressonnement, så forstår jeg ikke datakjedens motivasjon for å betale BragOn, dersom det faktisk stemmer at de er 100% sikre på at maskinen forlot datakjeden i utmerket stand. Jeg mener at de enten skjuler noe, eller ikke er fullstendig klar over hvilket signal de sender ut ved å gi BragOn full kompensasjon.

 

Vel uansett om de er 100% sikre så har de jo ikke beviser, akkurat som trådstarter er 100% sikker og heller ikke har beviser.

Men webshoppen velger i dette tilfellet å ordne opp for å få saken ut av verden, ikke er de de første som gjør det ei heller blir de vel de siste.

Dette kan være både godt og vondt, godt for dem som fortjener det og er ærlige, men vondt da en vet at det finst alt for mange som ikke er ærlige og benytter seg av slikt.

Med andre ord et tveegget sverd :hmm:

Lenke til kommentar
Emballasjen er ettersom jeg har forstått 100% uskadet, med andre ord synes jeg at posten kan frifinnes. Det følgende ressonnement bygger på denne betingelsen.

Siden andre har sett slike skader med intakt forpakning faller hele innlegget ditt sammen. Prøv igjen.

Lenke til kommentar
Siden andre har sett slike skader med intakt forpakning faller hele innlegget ditt sammen. Prøv igjen.

Hvis du leser hele mitt innlegg, så ser du at jeg tar høyde for at datakjeden mener det er mulig at dette er posten sin skyld, selv om innpakningen er intakt. Det jeg sier er at hvis man skal gi kunden fullt medhold, selv om innpakningen er uskadet og datakjeden selv vet sikkert at pakken forlot datakjeden uskadet, har man et gigantisk problem, da man dermed ALDRI kan si nei til et krav om erstatning for "transportskader". Hvis man noen gang skal kunne avslå et krav om refundering, må det være i dette tilfellet.

 

Edit : Har posten byttet plass på cd-brenneren også? Uten å skade innpakningen?

Endret av Teddy KGB
Lenke til kommentar

Huh, at ni gidder kverulere og pröve finne "feil" i de andres inlegg.... At man ikke har noe bedre å finne på en torsdags kveld ;)

 

Jeg syns at saken nå er löst, og da kan jo en hver av dere bestemme om ni vil handle hos nevnte webshop eller ikke. Uten at skrive det i denne tråden.....

Lenke til kommentar

Er enig i at denne saken er utdebatert ja.

 

Edit : Har posten byttet plass på cd-brenneren også? Uten å skade innpakningen?

 

Nei posten har nok ikke byttet denne,men hvorfor skulle webshoppen ha byttet den, det var jo ikke derfor den var inne til rep :hmm:

 

Uansett, så er her mange huller her og trådstarter bør prise seg lykkelig for den velvilje webshoppen har gjordt her for om denne saken skulle gått vidre hadde han sannsyneligvis ikke fåt noe, i beste fall en % vis anndel av skaden.

Det var siste ord fra meg i denne saken.

 

God natt :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...