Gå til innhold

Data og linux skole i bergen? Krav og info?


Anbefalte innlegg

Halla, har tatt gk mekanisk og vk1 kjøretøy og har jobbet på ett værksted i 2md'r nå (ikke lære ) og jeg er allerede fast bestemt på att jeg ikke skal ha det som ett daglig yrke. Saken er att jeg vil drive med data, og helst Linux.

 

Men først må noen forklare meg om hva jeg må gå på for og få tilgang til de forskellige linjene, må jeg gå på gk elektro og så vk1 ikt? eller kan jeg ta priv. skole hvor man har linux som lære?

 

Hva koster slik skole og hvor lenge er ett semester der?

 

Mvh Clony som ikke helt har tatt riktig vei innen utdanning :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

du MÅ ha studie kompetangse :cry: da kan du søke deg inn på di aller fleste skolene for eks NITH husker ikke om dem ha linux men du kan gå elektro, elektronikk, også serviceelektronikker. men det vil bli vanskligere. jeg skal ta studie kompetangse nå og etter på gå NITH og lære om programmering det koster 22 Laken pr halv år...

 

men det kult :love:

Lenke til kommentar
hei

du MÅ ha studie kompetangse :cry: da kan du søke deg inn på di aller fleste skolene for eks NITH husker ikke om dem ha linux men du kan gå elektro, elektronikk, også serviceelektronikker. men det vil bli vanskligere. jeg skal ta studie kompetangse nå og etter på gå NITH og lære om programmering det koster 22 Laken pr halv år...

 

men det kult :love:

Studiekompetanse er? hehe, vet det er dumt att jeg ikke vet hva det der. Er det 3årig videregåene?

 

Eller er det gk elektro og vk1 ikt?

Lenke til kommentar
ta en liten snakk med rådgiver på skolen din, så kan han forklare deg litt mere om det :) rådgiver er vel ikke til stede før skole start...

Hehe, Slutta på skolen for 1 år siden, er på vei inn i lære men vil så gjerne drive med data istedenfor.. almenfaglig påbygging orker jeg rett og slett ikke, er det ikke 10 timer norsk i uken? Hvorfor i hel***** trenger vi og lære om gammel norsk og dikt osv for og drive med data og programering som ikke har en dritt med det man lærer på almenfaglig påbygging?

 

Hvorfor finnes det ikke priv skole for de som vil ha mer kunskap om data osv? Hvorfor må man være kvalifisert for og gå på kurs som man betaler 10talls tusen kroner for og komme inn på? samma det om søkeren (meg) har gode eller dårlige karrakterer, eller ikke har lært om gammal norsk , dikt osv? Blir bare litt forbanna :no:

 

Menmen, jeg vet egentlig ikke helt om jeg har rett eller ei, men syntes det er litt på tryne :ermm:

 

Kansje noen kan fortelle hvilken andre muligheter jeg har innen data?

 

Takk for fime svar :)

Lenke til kommentar

grunden til kravet om almen er for di at du skal ha en vis forståelse av språket man trenger litt høyere matte og fysikkkunnskaper, ja det er litt mongo men man må ha almen sudiekompetangse for å komme inn på di aller fleste høyskoler..

 

* det finnes kurs som man ikke trenger sudiekometangse, men da må du lette og være våken og følge med i aviser o.l.

Lenke til kommentar

Tja, jeg gikk selv på Noroff i Kristiansand, fikk lært meg grundig Linux der syntes jeg da, og jeg hade ikke vært mye borti det tidligere, gikk så videre på skole i Singapore i 2år (også privat skole), hadde det ikke vært for at jeg ikke hadde nok penger, så hadde jeg nå hatt en bachelor degree i Information Technology eller noe lignende.

 

Frankie

Lenke til kommentar
Hehe, Slutta på skolen for 1 år siden, er på vei inn i lære men vil så gjerne drive med data istedenfor.. almenfaglig påbygging orker jeg rett og slett ikke, er det ikke 10 timer norsk i uken? Hvorfor i hel***** trenger vi og lære om gammel norsk og dikt osv for og drive med data og programering som ikke har en dritt med det man lærer på almenfaglig påbygging?

De fleste høyskoler har noe som kalles forkurs som du kan gå for å få den kompetansen du trenger til å kunne komme inn på ingeniør utdanninga. Men det er mye tyngre enn allmennfaglig påbyggning.

Lenke til kommentar
forkurs får man gjerne på en høyskole, høyskole er som regel privat eid og ikke statlig eid med andre ord det koster penger....

 

alemen påbygg på vidregående skole er gratis unntatt bøker o.l

Høgskolene er i all hovedsak offentlige. Om de er private eller organisert som stiftelse trenger ikke bety noe for finansieringen. Norsk Lærerakademi (Bergen) og Dronning Mauds Minne (Trondheim) tilbyr utdanning på lik linje med de statlige høgskolene - og det uten betaling. Gratisprinsippet kommer til å bli ytterligere skjerpet i den nye Universitets- og høgskoleloven.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Vel, hvertfall i Rogaland så kan man ta forkurs grfatis på universitet (via kurs og kompetansesenteret elns). Men med forkurs kan man kun gå videre på det ene aktuelle faget, hvis man kommer inn, og hvis man faktisk klarer det året, som er mye hardere enn påbygg visstnok (siden du fremdeles må ha 10t norsk osv)

Lenke til kommentar
Vel, hvertfall i Rogaland så kan man ta forkurs grfatis på universitet (via kurs og kompetansesenteret elns). Men med forkurs kan man kun gå videre på det ene aktuelle faget, hvis man kommer inn, og hvis man faktisk klarer det året, som er mye hardere enn påbygg visstnok (siden du fremdeles må ha 10t norsk osv)

Uansett hva andre måtte mene om den saken - Rogaland har ikke universitet! :!:

Lenke til kommentar

Gå for ei skikkelig utdanning på ein offentleg høgskule.

Ved å ta offentleg datautdanning har du støtte moglegheite for å få jobb etter ferdig utdannig, det er vel tross alt det som tel.

Du bør velge 3 årig utdanning.

 

Å kun ta linux-utdanning er ein dom ide, kva skal du bruke det til når du ikkje har generell datakunnskap?

 

edit: eventuelt utdanning på universitet.

Endret av femfulle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...