Gå til innhold

Ekstern blitz til Canon EOS 350d


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en ekstern blitz til mitt EOS 350d kamera, blitzen må kunne

vris både vertikalt og horosontalt (altså den må kunne peke i taket uansett

om jeg holder kameraet loddrett eller vannrett)

 

Vet sigma har en billig blitz, er denne noe god?

 

bigk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Sigmaen på min D70 i ca. 3 uker, og sliter med å bestemme meg. Ofte opplever jeg bildene som noe undereksponerte (ca. 0.3-0.7ev), men ikke alltid. Jeg har sett noen få med tilsvarende problemer på dpreview-forumet. At blitzen har kraft i massevis, til en relativt billig penge, er det ihvertfall ikke tvil om.

 

Jeg har planer om å ta med blitzen tilbake til butikken for å teste den mot andre.

Lenke til kommentar

Hei,

det er forsåvidt ikke noen ukjent problematikk at Sigma EF-500 DG Super undereksponerer i gitte situasjoner. Dette kan du f.eks. lese mer om her.

 

Om tilsvarende original-blits fra Canon (i.e. Speedlite 550 EX/580 EX) er verdt rundt dobbel pris, er det derimot bare du selv som kan svare på ut ifra dine egne behov.

 

Min egen erfaring med Sigma-blitsen er stort sett sammenfallende med det som skrives i testen, og jeg endte opp med å selge den og investere i en 580 EX.

Lenke til kommentar
Hei,

det er forsåvidt ikke noen ukjent problematikk at Sigma EF-500 DG Super undereksponerer i gitte situasjoner. Dette kan du f.eks. lese mer om her.

 

Om tilsvarende original-blits fra Canon (i.e. Speedlite 550 EX/580 EX) er verdt rundt dobbel pris, er det derimot bare du selv som kan svare på ut ifra dine egne behov.

 

Min egen erfaring med Sigma-blitsen er stort sett sammenfallende med det som skrives i testen, og jeg endte opp med å selge den og investere i en 580 EX.

Jeg bruker de fleste blitzene Canon lager + Sigmaen og endel flere.

At bilder i visse tilfeller blir undereksponert er noe som skjer med alle blitzene iblant. Skylden vil jeg ikke legge på blitzene men på bruker og kamerahus. Hvilken lysmåling man bruker er her essensielt. Hva er viktig at får riktig lys?

Har man f.eks. satt kameraet til å måle gjennomsnittslys i hele bildet (med noe konsentrasjon i senter) vil ethvert område i bildet som blir utbrent gjøre at eksponeringa vil bli satt ned. Det kan være alt fra et glass, et vindu, ei lampe osv....

Bruker man derimot sentermåling og midtre fokuspunkt vil ikke kameraet/blitzen bry seg så veldig om det skjer ting i kantene av bildet, da det er det i senter som betyr mest.

 

Setter man seg godt inn i hvordan man bruker blitzer, lysmåling etc. vil resultatene fort bli bedre :)

 

Uansett er en undereksponering på under 1 blender enkelt å hente inn igjen i en RAW-konverter om uhellet skulle være ute ;)

 

 

Det er jo dem som bytter ut sitt 300D, 10D, 350D m.fl. til eks. 20D eller 1D Mark II og regner med at nå blir det enkelt å ta gode bilder.....vel...

Kan man ikke fototeknikk så kan man ikke fototeknikk :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...