Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av bredbåndsleverandør: Trådløst el. ADSL?


Anbefalte innlegg

OK, så jeg har flyttet på landet og skal bestille bredbånd. Jeg har to valg: Enten ADSL fra Telenor eller Tele2, eller en lokal bedrift som leverer trådløst internett som er koblet mot fiber.

 

Med ADSL kan det tydeligvis leveres maks 2000/400 (SDSL ikke tilgjengelig), mens det trådløse alternativet starter på 1000/1000, kan oppgraderes til 10-20 mbit, og er konkurransedyktig på pris. Avstandsmessig så er det 2.5 km fra meg til mast, deretter 6-8 km fra mast til mottak ved fiber.

 

Det jeg lurer på er rett og slett hva jeg bør velge, spesielt om det er noe problemer med en trådløs løsnng som gjør at ADSL kanskje passer bedre for meg. Jeg spiller ikke noe online, men vil bruke en del streaming-tjenster og P2P.

 

Har søkt litt på forumet og sett på sticky uten å finne noe klart svar. Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg var deg så ville jeg gått for den trådløse løsningen. Du starter kanskje med dårlig download speed, men uploaden er veldig god. I tillegg har du gode muligheter til oppgradering etter hvert. Veldig fint med god upload ved bruk av p2p-programmer.

 

Når det gjelder stabilitet så kan det jo godt hende at hastigheten vil variere litt mer på det trdløse alternativet, men jeg kan allikevel ikke skjønne at det skulle vært mer nedetid på den trådløse løsningen.

 

Så hvis jeg var deg så ville jeg gått for den trådløse løsningen! :yes:

Lenke til kommentar
Jeg ville også satse på det trådløse alternativet.

Men det er helt sikkert noen andre i området som bruker det trådløse nettet. Hør med de hvordan stabiliteten og kundeservice er. Som regel er det enten veldig bra eller veldig dårlig :roll:

Ja, og kanskje ta en telefon til leverandøren med spørsmål om oppetid osv(Var det jeg glemte å nevne i forrige post)

Lenke til kommentar

Jeg hadde holdt meg unna det trådløse alternativet. Men, som noen nevnte, forhør deg rundt med andre hvordan tjenesten fungerer. Hvis det er en liten leverandør sjekk også at de ikke tvinger på deg NAT, struper båndbredde, stenger porter osv.

 

Et problem med en trådløs forbindelse er ofte at du ikke får noen som helst garantert bånbredde. Er du litt uheldig må du kanskje dele på nærmeste trådløse aksesspunkt med mange andre. Forhør deg også hvordan det er med stabiliteten på oppkoblingen. En trådløs forbindelse som går ned i tide og utide er virkelig noe herk.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

Det er nok stabiliteten som bekymrer meg med den trådløse løsningen. Er redd det kan bli mye støy på linja, skiftende værforhold og sånt, siden linja er litt lang(?). Har ingen erfaring med trådløst ute i naturen. Etter hva jeg forstår er det bare noen få som bruker masta her hos meg, men ved hovedmasta nede i sentrum er det visstnok en del brukere (en del bedrifer bl.a), men de ha mye kortere avstand. Skal forhøre meg grundig ...

 

Et moment er at oppstartskostnaden i utstyr er ganske drøy, en 2000-3000. Såvidt jeg skjønner trenger jeg i tillegg til antenne på taket en boks for mottak inne. Skal visst også være mulig å lage antenne sjøl så kanskje det er mulig å teste uten å legge ut for mye.

 

Noen av dere som har erfaring med trådløst istedet for xDSL?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...