Gå til innhold

Lage en elementær forsterker


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har lyst å lage meg en audio forsterker. Har ikke lyst til å bare bruke en tegning alà byggesett, men lyst til å utvikle litt bygge ut en eksisterende tegning etc.. Er nemlig litt avhenging av en tegning pga at jeg ikke har drevet med audio forsterkere før.. Så jeg trenger prinsipp skisser og lærdom..

 

Poenget er å starte med å bygge dette i et software.. Har litt lyst å bruke orcad, men har det ikke på pcen.. Eneste jeg har er multisim og hvorvidt det duger har jeg mene tvil om. Så noen som kan anbefale et software for dette?

 

Dernest skal jeg lage et printkort, dette har jeg ikke gjort før. annet en utlegg i orcad og det blir litt vanskelig pga utstyret som trengs. Så regner med å trenge et etsesett hadde vært fint om noen hadde en side med guide sammt et sett å anbefale.

 

Mest av allt lurer jeg på om noen har en side med mye nyttig lærdom, skisser og tegninger som kan hjelpe meg på veien. Dette er først og fremst en enkel en jeg skal lage av ren lærdom.

 

Takker for alle svar og hjelp jeg måtte få :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk gutta skal sette meg ned å se litt på dette. Vil eagle vise frekvens gangen? dvs signal inn og ut i div frekvenser.. noe lignende simuleringen til orcad?

 

Hva er forskjellen på ic, opamp og transistor forsterker? Altså funksjons messig, pris kvalitet vanskelighet etc...

Lenke til kommentar

Kunnskapene mine på dette området er nok desverre litt smårustne... men i korte trekk er en opamp basert på transistor teknologi, man kan da kombinere de ulike egenskapene til forskjellige transistorer for å få best mulig egenskaper (f.eks. er det vanlig å bruke fet transistorer på inngangen da disse har høy inngangsmotstand..). En opamp har som regel veldig høy såkalt open loop forsterkning (alstå uten tilbakekobling). Men som regel bruker vi tilbakekobling via en motstand (som regel negativ tilbakekobling, dvs vi kobler utgangen via en motstand til den inverterende inngangen). På denne måten kan vi bestemme forsterkningen. Det som er vanlig når man bruker opamp som forsterker er å ha flere i serie slik at man totalt kan få str forsterkning mens hver av opampene kun har f.eks. 10 gangers forsterkning. På denne måten unngår man fasedreining av signalet.

 

Ble litt rotete skrevet dette men..

 

Hvordan har du tenkt å lage kretskortet?

 

Edit: Er jo forskjell på opamper da... er jo noen man vil ha høyere forsterkning på en 10 når de er koblet i serie men de koster også noe mer (ikke nødvendigvis veldig dyrt allikevel men..)

Endret av b_cybe
Lenke til kommentar

Takker for all hjelp her, det er til stor hjelp :)

 

Forsterkeren jeg linkettil i andre post virker grei. Men jeg lurer på 2 ting kondensatorene: de står kun str. MEn hva slags type kondensatorer er det? Ser på kretsskjemaet hva elektrolyttene er. Men de andre?? Noen som kan hjelpe meg litt med kondensator valg?

 

Det andre kanskje største er strømforsyningen til den. den har jo en tegning. men for meg er det like problematisk å levere forsyningen inn til strømforsyningen.

 

Håper noen kloke hoder kan klare opp i dette for meg.

 

Og sist men ikke minst vil dere anbefale meg å lage denne først i orcad? (har ikke hele pspice så blir bare simulering som blir aktuellt der intill videre)

 

EDIT: Spolen hvordan kan jeg fikse den?

Og hvilke transistorer skal jeg bruke?

 

 

Håper på hjelp på disse punktene slik at jeg kan starte:)

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

Ser ut som keramiske kondensatorer (hvis du tenker på de to brune med forskjellig størrelse...) vil da anta at disse er 50V også da dette er ganske vanlig verdi for keramiske kondensatorer...

 

Vet ikke helt hvordan orcad funker til dette... antar at du skal bruke det til simulering... du kan jo prøve... hvis den er såpass avansert... har selv aldri brukt orcad bare Pspice student versjon som er noe begrenset... Men jeg kan ikke garantere at du får noe vettugt ut av det da jeg ikke har erfaring med det programmet selv...

 

Ang. den spolen såvidt jeg forstår fra teksten og tegningen ser det ut som at han først vikler 0,5mm kobbertråd 10 ganger om en 1W motstan for å få den rette diamateren. Så fjerner han motstanden og erstatter den med en ferrit kjerne med omtrent samme diameter (mulig at man ikke trenger den ferrittkjernen... men han har den på bildet... kan ikke så altfor mye om spoler...).

Lenke til kommentar

Ang. den strømforsyningen er jeg litt usikker på hva du mener.... kan du ikke bruke en ac batterielliminator fra elfa eller noe? (hvis de har noen til rett spenning)

 

Ang. kretskort produksjon så fins det vel egentlig 3 kjente hjemmebaserte metoder.

Den ene som er mest primitiv og billigst er nok den du får kjøpt på clasern. Da bruker man en tusj til å tegne kretskortet med og så etser man. Minuset er selfølgelig at det er vanskelig å få gode resultat (kan dog godt hende de er brukkbare men de ser ihvertfall ikke så bra ut som de andre to typene... har selv ingen erfaring med denne typen....).

 

Den andre måten som jeg ikke tror er tilgjengelig i norge er en type blått papir som man kan printe ut mønsteret på for så stryke det på kretskortet og så etse eller noe... skal vistnok kunne få ganske bra resultat. Men som sagt tror ikke dette produktet selges i Norge... må evt. bestilles fra urtlandet...

 

Den tredje måten som jeg tror er mest utbrakt er såkalt fotoøvering (tror det ihvertfall heter noe sånt noe...). Hvor man skriver kretskort utlegget ut på en transparent film. Legger så denne filmen oppå en glassplate og legger kretkortet oppå filmen igjen. Under glasset kan de da være enten UV lysrør eller pære som belyser kretskortet. Så lenge man da bruker kort av type positiv fotomostand vil den delen på filmen som er sort bli den delen som ikke etses bort, mens den delen som er gjennomsiktig på filmen bli etset bort. Etter man da har eksponer kobberplaten tar man den så oppi en fremkaller veske som fjerner fotomostanden på de områdene som har blitt belyst for UV lys. Da sitter man igjen med et kretskort hvor den delen som etset bort som regel er lysere enn del delen som ikke skal etses bort. Man putter det så opp i en etseblanding for å fjerne den lyse delen (alstå den delen hvor fotomostanden har blitt fjernet) og man lar den ligge i etsevesken til kortet er ferdig. Etter det kan man evt. eksponere hele kortet for UV lys og så fremkalle for å fjerne fotomostanden på den delen som ikke ble etset bort.

Minuset med denne metoden er at den krever en del ting til innkjøp første gangen. Man trenger noe eksponeringsutstyr og man trenger noen beskyttelseshansker og briller og noen klær man ikke er redd for å få flekker på (bare som en advarsel, folk man bor sammen med verdsetter ikke at det dukker opp noen brune flekker på klærne dems (som ikke forsvinner ved vask) , var selv en gang litt uheldig desverre og sølte en dråpe av etsemiddelet på noen klær da jeg bar utstyret inn for rengjøring. Etter det har jeg blitt henvist til hageslangen for den slags ;))

Eksponeringsutstyret kan koste alt fra rundt 500 kroner til godt over 10000 kroner avhengig om man lager selv eller kjøper ferdig. Har selv en kobling for UV lysrør som jeg vet funker. Den billigste måten er vel ganske å montere en UV lampe nederst i et mailingspann og så plassere glassplaten oppå dette... kan dog være litt varierende resultat tror jeg (har ikke prøvd dette selv men kjenner en som har gjort det sånn...).

 

Ble "litt" langt dette (gjesp...:sleep: ) kan hvis du er interessert legge ved noen linker her litt senere til forskjellige fremgangsmåter til å lage kretskort og liknende (har de på en annen PC så får ikke gjort det akkurat nå men...) men som sagt det koster litt å starte med det så hvis du ikke har tenkt til å lage mer en ett kretskort så lønner det seg nok å gå for løsningen Clas selger...

Lenke til kommentar

Jo er sikkert en grunn til at den feritt kjernen er der... har drevet lit med spoler uten ferittkjerner men vet ikke hvor stor forskjell det egentlig blir...

 

Problemet jeg har generelt med utleggsprogramvare er at jeg som regel ønsker å bruke såkalt autorouter og da pleier den som regel å dele mellom topp og bunn layer. Mens jeg personlig ønsker kun å bruke 1 layer og kanskje e par jumpere på den andre siden. Er mulig det er en måte å si dette til programmet men hittil har jeg ikke fått det til... Noe som gjør at jeg må route alt selv. Noe som jeg ikke er så god på enda og dermed blir ikke resultatet helt topp heller (håper det kommer seg litt med trening...).

Personlig har jeg hittilt brukt eagle mest og jeg syntes forsåvidt den funker ganske greit... den har desverre ikke mulighet for simulering...

Lenke til kommentar

Hallo.

 

Spola i kretsen er ikke mer kritisk en at du kan begynne med 10 viklinger uten noen kjerne, og sjekke hvordan det fungerer. Vil du derimot kompansere for kjernen du mangler, kan du bare legge til en runde eller to på den luftviklede spola.

 

Og, siden du sier at du er helt ny på forsterkerbygging, ville jeg anbefale deg å starte med ett enda enklere prosjekt som kun inneholder ett drivertrinn og en push-pull kobling på utgangen. Jeg tror dette vil gi deg en raskere forståelse for hvordan alt henger sammen og du kan i framtiden letter forstå hvorfor de forsjellige enhetene sitter der de gjør, og eventuelt forstå hva som vil skje når du endrer verdier på komponenter osv. Og forsterkerbygging fra scratch er ikke bare vurdering av komponentene i byggingen, men (desverre) også mye matematikk....

 

Uansett, lykke til med en givende og spennende hobby!

Lenke til kommentar
Hallo.

 

Spola i kretsen er ikke mer kritisk en at du kan begynne med 10 viklinger uten noen kjerne, og sjekke hvordan det fungerer. Vil du derimot kompansere for kjernen du mangler, kan du bare legge til en runde eller to på den luftviklede spola.

 

Og, siden du sier at du er helt ny på forsterkerbygging, ville jeg anbefale deg å starte med ett enda enklere prosjekt som kun inneholder ett drivertrinn og en push-pull kobling på utgangen. Jeg tror dette vil gi deg en raskere forståelse for hvordan alt henger sammen og du kan i framtiden letter forstå hvorfor de forsjellige enhetene sitter der de gjør, og eventuelt forstå hva som vil skje når du endrer verdier på komponenter osv. Og forsterkerbygging fra scratch er ikke bare vurdering av komponentene i byggingen, men (desverre) også mye matematikk....

 

Uansett, lykke til med en givende og spennende hobby!

Takk for info.. Har du en forsterker å anbefale som er litt enklere?

Matten går har hatt en del om dette går el ing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...