Gå til innhold

Elektronikk spørsmål... radar kontroll varsler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du gjør jo alt arbeide... :blush:

 

Kan jeg bruke dioder fra gamel fjernkontroller?

 

555 timer... :hmm: vet du om en kjappe som selger den over disk?

 

Siden det står på den siden at man skal justere potmeteret til den blokker... vil det si

at man kan endre frekvensen ut... altså viss en oscillator er på 40khz går det an å få noe annet ut?

Lenke til kommentar

Det er bra at du fikk det til å fungere litt i hvert fall.

 

Du må stå ganske nærme fjernkontrollen for å kunne jamma den skyldes noen få mulige ting.

 

a) Den frekvensen (30-48kHz) du har valgt ikke samsvarer med TVen.

b) For lav effekt ut av IR LED

c) Feil modulasjonsteknikk

 

At du likervel fikk jammet den ved å gå nærme nok skyldes minst et av punktene over er riktig. Når du går nærme nok TVens mottaker og sender ut med en kontinuerlig FEIL-modulert signal (la oss si 40kHz mens TVens signal er på 30kHz) vil detektoren i TVen nå metning. Den reagerer derfor ikke på andre modulerte signaler lenger. Du kan teste ut dette ved å ikke modulere LED, men kun sette på en konstant strøm og flytte dioden nærme nok TVen. Da skal du kunne jamme TVen, hvis det jeg skrev over er riktig.

 

Omtrent slik virker det

 

Genering av et høyfrekvenssignal med enkle komponenter: (uten oscillatorer)

 

LED får riktig strømstyrke av en transistor. Men denne transistoren er modulert med et høyfrekvenssignal på 30-48kHz. Dette signalet (kHz) skal egentlig se ut som en sinusbølge, men kan tilnærmes med firkantpulser fra en NE555 f.eks. Denne firkantpulsen går gjennom et lavpassfilter (en liten kondensator) for å ta vek de høye frekvenskomponenter fra firkantpulsen. Dette vil si: hvis du kjører en firkantpuls gjennom en motstand med en liten kondensator koblet mellom loddepunktet på utgangen av NE555 og jord, vil firkantpulsen se mer ut som en sinusbølge.

 

 

I følge RC5 standarden så består en kommando fra fjernkontrollen av en 14 bit sekvens:

| S | S | T | A4 | A3 | A2 | A1 | A0 | C5 | C4 | C3 | C2 | C1 | C0 |

 

de to første bitene S S er startbits som ordner synkroniseringen.

Deretter kommer et Toggle-bit T

Så kommer address bit A4 A3 A2 A1 A0. Disse bitene blir brukt til å addressere en bestemt mottaker.

Så kommer de siste 6 bitene til informasjon om hvilken knapp som har blitt trykket. Dette gir 2^6 = 64 knapper maksimalt på en fjernkontroll

 

Hvor lang tid det tar å sende disse 14 bit'ene er jeg ikke sikker på, men jeg antar at det skjer i noen ms, dermed en BAUD-hastighet på X*100 Hz (noen hundre Hz)

 

Man bruker 30-48kHz signalet til å amplitudemodulere disse bitene. Man bruker en Machester encoding til å representere '1' og '0'

_____ _____

| |____+____| |

<----'1'-----><-----'0'--->

 

Inni firkantene (som representerer 1 og o) oscillerer det den kHz bølgen.

Dette er det samme som å flytte frekvenskomponentene fra de firkantbit'ene til en senterfrekvens som er lik oscillasjonsfrekvensen (kHz).

 

 

Det mottatte signalet

 

Detektoren registerer både firkantpulser og de raske oscillasjonene.

Først sitter det et optisk filter som filtrerer vekk synlig lys slik at detektoren ikke blir "blendet". Så forsterkes signalet opp. Så kjører detektoren det motatte signalet gjennom et lavpassfilter som kun dekker den lave frekvensen til firkantpulsene (Hz), men kutter vekk de høye oscillasjonene (kHz) : "Envelope detection".

 

Da får man en serie med firkantpulser på utgangen og bitsekvensen kan slås opp i en tabell for å finne

a) hvilket apparat signalet er for (A4-A0)

b) hvilken knapp som ble trykket (C5-C0)

 

På elfa selger de en IR detektor som inneholder de tre komponentene

a) optisk filter

b) forsterker

c) bandpassfilter

Disse modulene ser ut som en transistor, med tre bein og kjøres på 5V og kan kobles til serielporten. Brukes dette sammen med WINLIRC kan man lage fjernkontroll til f.eks. WINAMP.

 

 

Mulig jammingstrategi

 

Vi må lage lavfrekvente firkantpulser og modulere disse med den samme frekvensen som fjernkontrollen bruker. Frekvensen kan sjekkes med et oscilloskop eller en frekvensmåler. Så kan man f.eks. bruke 2stk NE555 for å lage firkantspuler som representerer bit'ene (Hz) og en bærerfrekvens (kHz)

Du kan bruke potmeter til å stille inn riktig frekvens på både bærebølgen og firkantspulsene slik at fjernkontrollsignalet blir helt jammet. :thumbup:

 

 

Det er som sagt litt mer vanskelige å implementere dette, selv om teorien er ganske rett frem.

Lenke til kommentar
Dette signalet (kHz) skal egentlig se ut som en sinusbølge, men kan tilnærmes med firkantpulser fra en NE555 f.eks. Denne firkantpulsen går gjennom et lavpassfilter (en liten kondensator) for å ta vek de høye frekvenskomponenter fra firkantpulsen. Dette vil si: hvis du kjører en firkantpuls gjennom en motstand med en liten kondensator koblet mellom loddepunktet på utgangen av NE555 og jord, vil firkantpulsen se mer ut som en sinusbølge.

 

Mulig jammingstrategi

 

Vi må lage lavfrekvente firkantpulser og modulere disse med den samme frekvensen som fjernkontrollen bruker. Frekvensen kan sjekkes med et oscilloskop eller en frekvensmåler. Så kan man f.eks. bruke 2stk NE555 for å lage firkantspuler som representerer bit'ene (Hz) og en bærerfrekvens (kHz)

Du kan bruke potmeter til å stille inn riktig frekvens på både bærebølgen og firkantspulsene slik at fjernkontrollsignalet blir helt jammet. :thumbup:

 

 

Det er som sagt litt mer vanskelige å implementere dette, selv om teorien er ganske rett frem.

Så egentlig kan jeg bare bygge en tilsvarende krets som lager firkantpulser (selve signalet) og kjøre dette inn på bærebølgen via en kondensator?

 

Størrelse på kondensator og frekvens på selve signalet skal være da??

 

Må jo prøve detta ;)

Lenke til kommentar
Siden jeg bare har gått GK elektro og VK1 Elektro må jeg innrømme at dette begynner og bli litt for hightech... for meg... :blush:

 

Bare lurer, men er en IR diode veldig rettnings bestemt?

Jeg har da bare gått GK Elektro.....

 

Hvor retningsbestemt den er varierer fra diode til diode, akkurat som med vanlige lysdioder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...