HitByLife Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Skrevet 28. juni 2005 Har forsøkt å holde start-knappen inne også, men til ingen nytte. Knappen lyser i 1 sekund, så slår lyset seg av. Ingenting hender, ikke et lys, ingen lyd, ingen ting. Det rare er at jeg har nesten ikke brukt maskinen; to spreadsheets i excel og noen word-dokumenter, mer har jeg ikke rukket å gjøre. Og her forleden satte jeg makinen fra meg, uten strøm-adapter, og over natten har altså et eller annet skjedd, uten at maskinen har vært i bruk. Maskinen går jo automatisk i dvale (hibernate) etter en stund, vet ikke hvor mye batteri-kapasitet maskinen bruker da, men jeg skulle tro det var tilnærmet null. Men det virker som batteriet har gått flatt, og tilmed gått adundas, for batteri-indikatoren lyser ikke når støm-adapteren ikke er tilkoblet. Men, som ble nevnt tidligere, selv om batteriet skulle ha dødt ut, så skulle jeg jo kunne starte maskinen med strøm-adapteren tilkoblet. Det jeg har merket under den tiden jeg har brukt maskinen, er at den var veldig treg under oppstart, og av og til hang den litt når jeg navigerte rundt på harddisken. Det kan ha skyldtes noe annet enn hva jeg tror, men jeg hadde det samme problemet på en stasjonær PC, det viste seg til slutt at den hadde et harddisk problem (leser-hodene var defekte). Men igjen: det er normalt, selv når harddisken går, at maskinen gjør et forsøk på å starte opp, så... En annen ting var at strøm-adapteren ble veldig varm enkelte ganger, vet ikke om dette er normalt eller om det var et dårlig tegn. Ok, dette ble mye babbel, men jeg er ganske lei akkurat nå: føler at det var dårlig investerte 20k... /J. PS: Takk for alle kommentarer så langt!
renpeder Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 <Men, som ble nevnt tidligere, selv om batteriet skulle ha dødt ut, så skulle jeg jo kunne starte maskinen med strøm-adapteren tilkoblet.> Jeg har ikke startet min maskin uten batteri, men tror ikke at denne maskinen vil virke uten batteri. <Det jeg har merket under den tiden jeg har brukt maskinen, er at den var veldig treg under oppstart, og av og til hang den litt når jeg navigerte rundt på harddisken. Det kan ha skyldtes noe annet enn hva jeg tror, men jeg hadde det samme problemet på en stasjonær PC, det viste seg til slutt at den hadde et harddisk problem (leser-hodene var defekte). Men igjen: det er normalt, selv når harddisken går, at maskinen gjør et forsøk på å starte opp, så... > Dersom hardisken ikke starter/virker ville du ha mulighet til å starte opp gjennom CD-rom og det ser jeg at du har gjort, så det kan være en forklaring. <En annen ting var at strøm-adapteren ble veldig varm enkelte ganger, vet ikke om dette er normalt eller om det var et dårlig tegn.> Det er nok vanlig at strøm-adapteren blir varm-meget varm. Det gjør min også. Lurt å avlaste den vil jeg tro (ikke bruke den hele tiden og når en ikke anvender den trekke den ut fra veggen). Kan være lurt å sende maskinen til service tror jeg? Acer skal visst ha et helt greit serviceprogram. Lykke til med fortsetningen. RTP
HitByLife Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Skrevet 28. juni 2005 Ja, det blir vel service... Uansett, gidder noen å teste om maskinen starter uten batteriet?
Onyx Skrevet 1. juli 2005 Skrevet 1. juli 2005 (endret) Jeg testet uten batteri KUN for deg, den startet ikke desverre. Det betyr at den er avhengig med batteriet på. (Dvs, man må ha i batteri for å bruke AC modus) Men er du sikker på at du putter inn strøm-ledningen ordentlig inn da?? Den skal puttes inn til det sier ''klikk''.... Putt også batteriet skikkelig inn. (Det er to lamper foran på laptopen, den til høyre indikerer at strømmen er på, grønnfarge....) Spørr videre. MVH Meg!! PS: Det med batteri-adapter at den blir VELDIG varm som du kommenterte der oppe, det skjer med min også. Det er nok fordi at den går på strøm da... Ikke noe å tenke på det, det har vært, og er fortsatt, varm når jeg har adapteren plugget inn på laptopen siden jeg kjøpte den... Endret 1. juli 2005 av onyX
HitByLife Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Skrevet 2. juli 2005 Hei onyX, takk for at du gjorde testen, omenn kun for meg... Jeg tok bilder av maskinen, pakket den inn i originalemballasjen og gikk til butikken hvor jeg kjøpte den, for å sende den til Acer's serviceavdeling (skrekkelig synd å måtte sende en maskin som bare er et par dager gammel til service...). Hadde da prøvd alle mulige triks for å få den til å starte, men den ville ikke. Men hva skjer?? I butikken starter den. Ekspeditøren mente at maskinen kunne ha "hengt seg opp", det skjer av og til med bærbare fordi det blir "kluss mellom kontakten med batteriet og strømadapteren." Han mente da at maskinen ikke klarer å bestemme seg hvor hvilken strømkilde den skal benytte og slipper ingen strøm gjennom til maskinen som konsekvens. Høres rart ut, og om det virkelig er så, minner det om en defekt. Jeg har siden brukt maskinen et par dager, har slått den av og på, uten problemer, intill idag. Nå er den død igjen. Dette lover ganske dårlig, så jeg vurderer å forsøke å få pengene tilbake, og eventuelt kjøpe en annen maskin, kanskje et annet merke. Vet ikke helt. /J. PS: GANSKE sikker på at jeg kobler både batteri og adapter skikkelig...
Onyx Skrevet 2. juli 2005 Skrevet 2. juli 2005 Hei igjen! Ja ja, det hørtes klokt ut å sende den til der hvor du kjøpte den (noe ALLE ville ha gjort da så klart ) Men vis du skulle ha et nytt merke (pluss at du fikk igjen pengene med all forventning) så kunne du ta en titt på denn: Dell Inspiron XGS 2 Denne ville ha vært et VELDIG godt kjøp! Lykke til! MVH Meg
HitByLife Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Skrevet 2. juli 2005 Wow, en ekstrem maskin (Dell XPS) - trodde min Acer var ekstrem... Men: tror faktisk at jeg ville søkt lenger ned på ytelsesterskelen. Jeg bruker ikke maskinen til spill, så jeg er ikke så avhengig av maksimal grafikk ytelse. Liker Acer TM8104 på grunn av prosessoren, som kommer godt med når jeg kjører tyngre applikasjoner, såsom Dreamweaver, InDesign... Jeg kunne sikkert ha klart meg med en mindre (og billigere!!) maskin til mitt bruk, men jeg ble så fristet av TM8104 --- har ikke mye nytte av den nå, da. /J.
woptidu Skrevet 3. juli 2005 Skrevet 3. juli 2005 Jeg testet uten batteri KUN for deg, den startet ikke desverre. Det betyr at den er avhengig med batteriet på. (Dvs, man må ha i batteri for å bruke AC modus) Feil, Travelmate 810X kan fint startes og brukes uten batteri. Selv kjøpte jeg en slik tidlig en formiddag og siden jeg er som alle andre, måtte jeg bare prøve den der og da. Det naturlige var derfor å vente med "førstegangsladningen" (Helt opp, helt ned, helt opp og helt ned igjen, så sporadisk ladning), og bare bruke den uten batteriet - fungerte som en sjarm. Det jeg derimot tror det er stor sansynlighet for, er at batteriet har konket av uviss årsak og at det muligens har kødda til (ene eller andre veien, i begge tilfellene) enten AC/DC adapteret eller hele/deler av kretsen som styrer ladestrømmen til henholdsvis hovedkortet og/eller batteriet. Men, som flere andre (eller samme person flere ganger.. jeg er trøtt:P) har sagt; Det var nok et smart trekk å levere maskinen til service. Det skal foresten nevnes at Acer er greie å ha med å gjøre: Du kan fett levere maskinen til service i et annet land (se warranty-dokumentasjonen) men risikerer i værste fall å måtte dekke et gebyr om feilen ikke er garantiberettiget. (selvom de ikke gjør noe for å utbedre den). Er foresten meget godt fornøyd med `læppen` selv! Stillegånde, kraftig, lyssterk, lett (2.9KG ekke ille for en slik værsting:P) smart (greie hw+sw løsninger fra acer's side) PEN, velutrusted^2 og i mine øyne relativt billig (19500,-) w00p w00p, lykke til med maskinen din, håper det er en fabrikasjonsfeil og at de enkelt og greit sender deg en ny maskin! ../Christian Stenbakken aka OndReke/reka@alle mulige rare steder
HitByLife Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Skrevet 13. juli 2005 Hei igjen, bare en kort oppdatering ang. hva som har skjedd med maskinen. Jeg leverte den inn til Acer Care 6. juli og fikk den tilbake igår (13. juli). På resymeet fra den tekniske avdelingen står det at hovedkortet er byttet. Ser ut til være - om ikke vanlig - en feil flere har hatt med Acer 8100 serien (se denne tråden, feks.: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=438108). Maskinen ser ut til å virke OK nå og den har ikke fått noen stygge skrammer, døde pixels etc. etter reparasjonen (vanlige klager her i Spania). /J.
HitByLife Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Skrevet 26. desember 2006 OK, dette er ingen ny maskin lenger (TM8104), men jeg antar at det er flere her som fortsatt har sin og bruker den daglig. Jeg har etter problemet med hovedkortet vært relativt fornøyd med maskinen, den har vært litt treg i hverdagslige rutiner, men det skyldes kanskje at jeg har lasset innpå med programmer og det ligger ganske mange gigas inne i windows folderen. Men: maskinen bare døde igjen her om dagen, uten forvarsel. Vet ikke om det er samme problemet. Maskinen er nå 1 1/2 år gammel og fortsatt i garanti. J
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå