Gå til innhold

ffdshow eller oppskalering av video i linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lover jo positivt :)

 

På denne linken har jeg funnet info om FFmpeg.

 

Jeg ser at Mplayer, xine og vlc bruker libavcodec.

 

Under FFmpeg-Based Projects finner jeg ffdshow.

 

Betyr det at disse fire programmene bruker den samme "kodec-pakken", og kan spille av de samme filformatene?

 

Over til det viktigste, nemlig oppskalering av videoen. Jeg snakker om å sette opp oppløsningen på f.eks dvd opp til 800*600. Dette er ønskelig bl.a. fordi dette er skjermens native oppløsning (8"). Finnes det da et directshow-filter til FFmpeg som gjør denne jobben i linux?

 

Siden man i mythtv kan velge hvilken videoavspiller man vil ha, blir det vel ikke noe problem å bruke FFmpeg.

Lenke til kommentar
Jeg ser at Mplayer, xine og vlc bruker libavcodec.

 

Under      FFmpeg-Based Projects    finner jeg ffdshow.

 

Betyr det at disse fire programmene bruker den samme "kodec-pakken", og kan spille av de samme filformatene?

libavcodec er produktet som lages av FFmpeg prosjektet... det er codec-pakken som ffdshow-baserer seg på og den kan spille av alt... og den har også den beste decodingen av mpeg4-basert materiale som er tilgjengelig.

 

Over til det viktigste, nemlig oppskalering av videoen. Jeg snakker om å sette opp oppløsningen på f.eks dvd opp til 800*600.
Jeg mener at du kan stille inn hvordan xine oppskalerer video gjennom instillings-siden til xine-ui. Altså, om den bruker bilineær, bikubisk eller lancoz opp-/nedskalering.

 

Finnes det da et directshow-filter til FFmpeg som gjør denne jobben i linux?

 

Siden man i mythtv kan velge hvilken videoavspiller man vil ha, blir det vel ikke noe problem å bruke FFmpeg.

DirectShow er en del av Microsofts DirectX og det er derfor ikke snakk om DirectShow eller Vfw i Linux. Men Xine og Mplayer gjør en mye bedre jobb med å spille av video enn noe komersiellt program som er tilgjengelig for windows.

 

Siden man i mythtv kan velge hvilken videoavspiller man vil ha, blir det vel ikke noe problem å bruke FFmpeg.
Da må du nesten lese dukumentasjonen til mythtv, for jeg har ikke vært borti mythtv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...