Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ip telefoni og Router


Anbefalte innlegg

Hallo...

 

Vi har nettop fått oss Ip telefoni... trodde det skulle bli veldig bra, men vi fant fort ut at det ikke var så veldig bra alikevel... vi har over 700 i bånd bredde... Her er problemet:

 

Når vi ringer til folk (eller andre ringer til oss) blir linja helt fucka hvis jeg spiller cs eller laster ned noen småting... foreløbig har vi måtte avslutte alt sånt med en gang det ringer, men det hindrer meg i å kunne laste ned filer og annet i lange perrioder i strekk (Uten at jeg er på dataen) fordi de vet ikke passordet på win. xp brukeren min, og den logger automatisk av...

 

Er det en mulighet å "reservere" f. eks. 100 kb/s for routeren eller gjøre noe på routeren min (Dl 624+) for å sette telefonen i 1. prioritet eller liknende???

 

På forhånd Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funker visstnok bedre hvis du kobler WAN-porten fra routern inn på LAN-porten på IPadapteret/IPtelefonen, og så WAN-porten derfra til LAN-porten på modemet. Dette ifølge en jeg kjenner som jobber hos en ADSL leverandør. Ellers sies Linksys-routerne å ha god støtte for QoS, og de kan ofte forbedres ytterligere med firmwareoppdateringer.

 

Men nå er det helst ikke nedlastinger som gir hakking osv på IP-telefoner, det er opplastingene som oftest lager problemer her iallfall. Selv har jeg innstallert Netlimiter og satt den til å begrense nedlasting på DC++ osv til 120kB, og opplasting til 10-12kB. Er fornøyd med det slik, IP-telefon har jevnt god lyd og massevis ledig båndbredde til surfing og slikt.

Lenke til kommentar

ALT har å si hvilken ruter du har.

 

Har du NGT med Nextphone? eller telenor med telio? eller hva???

 

Ingen ruter leverer QOS. Dette ligger i ATA ( Adapteren )

 

MEN, hvis du har tilgang til ruteren, kan du sette på en funksjon som heter

 

"PRIORITISE DELAY SENSITIV DATA" = ON

 

Da blir tlf Prioritert

 

--lah

Lenke til kommentar

hehe... vi har Telio her hjemme, får internett trådløst fra en lokal leverandør (www.dcom.no) og vi får da da fri hastighet til IPtelefoni adaptret, har en switch mellom motaker og ruter som adaptern er koblet i.. vi har hatt en del problemer med hakking men det er pga at svartiden har vert høy (MS) når man skal kjøre iptelefoni burde det ikke komme over 30MS når man feks pinger www.vg.no

men har i det siste ordnet seg av en merkelig grunn.

den adaperen som vi har fra Teli har 1 RJ45 kontakt for signal in, mens de som har IP24 har 2 RJ45 kontakter 1 er for signal inn og den andre er for signal ut som skal til ruter, og da bestemmer adaptret selv bandbredden den tenger på, ca. 80kbps! da vil ikke det ha noe å si hvor mye man laster ned\ut mot nett

 

Har dessuten en Linksys WRT54G ruter og den har nå støtte for QoS :roll:

kansje det er den eneste i verden i følge nikokolokoba :p

Endret av Geimst
Lenke til kommentar
ALT har å si hvilken ruter du har.

 

Har du NGT med Nextphone? eller telenor med telio? eller hva???

 

Ingen ruter leverer QOS. Dette ligger i ATA ( Adapteren )

 

MEN, hvis du har tilgang til ruteren, kan du sette på en funksjon som heter

 

"PRIORITISE DELAY SENSITIV DATA" = ON

 

Da blir tlf Prioritert

 

--lah

Skjønte ikke helt den der... type router står i den første meldinga mi... har telio...

 

-Hva er: NGT, Nextphone,qos, ata???

 

 

Det å ha tilgang på router? mener du den ip-adressa man skriver i adresse linja, og får opp hvordan man åpner porter osv?

Lenke til kommentar

NGT = NextGenTel

NextPhone = NextGenTel sin IP-telefoni

QoS= Quality of Service, som er den funksjonen routeren din må ha for å kunne prioritere en klient, i dette tilfellet IP-telefoniadapteren fra Telio

ATA= Telefoniadapteren du har fått fra Telio

 

Å ha tilgang på router: Regner med at det er brukernavn/passord han mener

 

 

Din D-Link router støtter sannsynligvis ikke QoS, så du bør kjøpe ny router, for eksempel Linksys WRT54G som noen her nevner

Lenke til kommentar
Det funker visstnok bedre hvis du kobler WAN-porten fra routern inn på LAN-porten på IPadapteret/IPtelefonen, og så WAN-porten derfra til LAN-porten på modemet. Dette ifølge en jeg kjenner som jobber hos en ADSL leverandør. Ellers sies Linksys-routerne å ha god støtte for QoS, og de kan ofte forbedres ytterligere med firmwareoppdateringer.

 

Men nå er det helst ikke nedlastinger som gir hakking osv på IP-telefoner, det er opplastingene som oftest lager problemer her iallfall. Selv har jeg innstallert Netlimiter og satt den til å begrense nedlasting på DC++ osv til 120kB, og opplasting til 10-12kB. Er fornøyd med det slik, IP-telefon har jevnt god lyd og massevis ledig båndbredde til surfing og slikt.

Hvis jeg har 2 datamaskiner, og en ip telefon, data (1) laster ned mye, og data (2) laster ikke ned så mye... Vi har 700kbps/mbps (er ikke helt sikkert men det er vel bare en av de som er mulig...) ut og inn...

 

Kan jeg få en anbefaling på download\upload for datamaskin (1)? telefonen MÅ ha nok bånd bredde... og data (2) må ha litt bånd bredde den og...

 

 

 

Må jeg ha netlimmiter på data (1) og data (2)???

 

 

takk :D

Lenke til kommentar

Sikker på at det er 700kbps også ut? Det er rimelig mye da. Isåfall skulle det ikke gi store problemer ved vanlig bruk som surfing osv. Så hvis du feks bare bruker Data1 til nedlasting så skulle det holde å sette Netlimiter bare på den. Du kan sette grense kun på nedlastingsprogrammet du bruker, la oss si DC++ for nå, da finner du det i online-lista til netlimiter når begge kjører, sett feks 50kB maks både opp og ned, og øk derfra hvis ingen klager på telefonkvalitet. Det som er bra med slikt oppsett er at du har alltid nok ledig båndbredde til vanlig surf og epost osv, uten at det går utover iptelefon-lydkvaliteten siden det er kun p2p-klienten din som begrenses. Vanlige sider lastes såpass fort at det når ikke å ødelegge for telefonen. Hvis du laster ned med webbrowseren blir det noe annet, siden det da er konstant båndbreddebelastning.

 

Hvis det skulle vise seg at det ikke er 700kbps du har i opplastingshastighet, altså ut-hastighet, men feks 128kbps, så blir det nesten hardt nok å sette 8kB upload limit, kanskje du må ned på 5-6 :(. Du får teste litt og prøve deg litt fram, det avhenger mye av leverandør både på internett og ip-telefon, og varierer sikkert også mye med hver enkelt brukers internettbruk.

Lenke til kommentar
Sikker på at det er 700kbps også ut? Det er rimelig mye da. Isåfall skulle det ikke gi store problemer ved vanlig bruk som surfing osv. Så hvis du feks bare bruker Data1 til nedlasting så skulle det holde å sette Netlimiter bare på den. Du kan sette grense kun på nedlastingsprogrammet du bruker, la oss si DC++ for nå, da finner du det i online-lista til netlimiter når begge kjører, sett feks 50kB maks både opp og ned, og øk derfra hvis ingen klager på telefonkvalitet. Det som er bra med slikt oppsett er at du har alltid nok ledig båndbredde til vanlig surf og epost osv, uten at det går utover iptelefon-lydkvaliteten siden det er kun p2p-klienten din som begrenses. Vanlige sider lastes såpass fort at det når ikke å ødelegge for telefonen. Hvis du laster ned med webbrowseren blir det noe annet, siden det da er konstant båndbreddebelastning.

 

Hvis det skulle vise seg at det ikke er 700kbps du har i opplastingshastighet, altså ut-hastighet, men feks 128kbps, så blir det nesten hardt nok å sette 8kB upload limit, kanskje du må ned på 5-6 :(. Du får teste litt og prøve deg litt fram, det avhenger mye av leverandør både på internett og ip-telefon, og varierer sikkert også mye med hver enkelt brukers internettbruk.

Vi hadde 128 kbps før vi fikk ip-telefoni, men så gjorde vi dette om så vi fikk lik ut/inn hastighet... har noen spm for netlimmiter:

 

-Når jeg går inn på netlimiter får jeg valg mellom local og internett... hva er forskjellen, og hva skal jeg velge for mitt bruk???

 

-Du sier at jeg bare skal sette ned hastigheten på det og det bestemte prg, men kan jeg ikke bare sette ned overall hastigheten (Det som er det totale...) og isåfall, er det der det står owerall eller der det står line speed jeg skal justere?

 

 

-Hvis det ikke er overall speeden jeg skal fikse, men hvert enkelt prg, blir det ikke sån at hvis jeg har 50kbps på både f.eks dc++ og kazaa (Jeg bruker ikked et prg altså) blir ikke det da tilsammen 100 kbps?

 

er der det står line speed og overall det samme? eller skal jeg på line speed skrive hva linje hastigheten er??? altså 700 ut/inn...

Lenke til kommentar

Hvis den spør om internet og local zone så er mest sannsynlig bare å klikke OK uten å endre på noe.

 

Du kan jo sette begrensningen på overall hvis du vil, men da blir det litt dårligere ytelse ved vanlig surfing. Og du må fordele båndbredden mellom DC og Kaaza hvis du setter på hver enkelt ja, totalt ca 50-60kB.

 

En ting som sikkert hadde vært greit hadde vært å stikke innom Dinside.no's surfometer og måle hastigheten der, sjeldent at linjer yter nøyaktig det som er oppgitt vettu, trekk fra litt fra de to resultatene surfometeret gir og sett det som overall grense i netlimiter.

Lenke til kommentar
Hvis den spør om internet og local zone så er mest sannsynlig bare å klikke OK uten å endre på noe.

 

Du kan jo sette begrensningen på overall hvis du vil, men da blir det litt dårligere ytelse ved vanlig surfing. Og du må fordele båndbredden mellom DC og Kaaza hvis du setter på hver enkelt ja, totalt ca 50-60kB.

 

En ting som sikkert hadde vært greit hadde vært å stikke innom Dinside.no's surfometer og måle hastigheten der, sjeldent at linjer yter nøyaktig det som er oppgitt vettu, trekk fra litt fra de to resultatene surfometeret gir og sett det som overall grense i netlimiter.

Hvis jeg setter dette som overall grense, vil jeg jo ikke ha noe igjen på tlf (Hvis jeg laster ned mye nok)??? er det derfor du sier trekk fra litt, (det jeg trekker ifra er det jeg skal ha til tlf og data 2?)

 

Og hva er line speed som står helt til venstere? skal den stå på 700 og 700?

 

takk

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Hvis du har to nedlastningsprogram, gi f.eks. 25 kb til hver. Ikke bare sett overall til 50 eller 60, for da vil du ikke ha bredde til å surfe, men sett gjerne overall til maks 75. Husk at i netlimiter kan du legge ulik profil til ulike klokkeslett, slik at du kan kjøre full hammer om natten og lite om dagen på nedlastninger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...