Gå til innhold

HW kvalitet og kvailtetshåndtering


Anbefalte innlegg

Etter noen dårlige erfaringer med diverse hardware har jeg begynt å lure på om alle såkalte seriøse produsenter er så veldig seriøse, og da tenker jeg på kvalitets-kontroll/-håndtering, eller quality management som noen kalte det i et annet forum.

 

Skal kjøpe nytt HK og er littt usikker på merkevalg. Jeg kan begynne med å si at Asus har funket dårlig for meg. 3 ganger har jeg fått tilsendt defekt hardware, 2 var asus ( [av bare 3 Asus totalt] Socket-A hovedkort med defekt floppykontroller, 6200TC med vertikale striper i et område) og 1 (av 1 totalt) NEC (DVD-brenner med meget dårlig brennekvalitet).

 

Er det noen som har dårlige erfaringer med flunka nye komponenter som ikke virker 100%? Hvilke merker har folk hatt problemer med?

 

(edit 1: skriveleif i overskrift)

Endret av th-3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det også sånn at man kan være ekstremt uheldig å få defekte produkter rett etter hverandre også. Har hatt returer på 2 Asus kort. 2 MSI kort og 3 Abit kort. Men men. Enkelte produsenter bør man jo holde seg unna. Q-tec er en av de. Har selv en NEC brenner og er storfornøyd med den

Lenke til kommentar
Nå er det også sånn at man kan være ekstremt uheldig å få defekte produkter rett etter hverandre også. Har hatt returer på 2 Asus kort. 2 MSI kort og 3 Abit kort.

Der var alle mine alternativer for nytt HK med i955x på rekke og rad :)

Hvor mange av dine returer gjald HK og hvilke chipset hadde de? Har tenkt en del og fant ut at jeg burde konsentrert på hovedkort og heller postet i hovedkort-forumet. Men det jeg lurte på nå sist var iallfall om chipset-produsent kan være like avgjørende enn kortprodusent. Mitt defekte asus-kort var forresten Via. Nå er det selvfølgelig Asus sitt ansvar å sjekke at ikke defekte produkter blir sendt ut, så det blir litt feil å mistenke chipset-produsentene å da :)

 

Så litt etter alternativer i går og ser at Gigabyte er på vei med 955x HK, det er et merke jeg selv har gode erfaringer med så langt og ser at mange sier de er stabile og bra. Men sikkert noen som har hatt problemer med dem å? Hva med Intels egne hovedkort, god kvalitet? Kikka på Intel D955XBK, bra nok specs det å siden overklokking ikke er så viktig for meg. (Stor sannsynlighet for at de korta er lagd på Intels gode gamle fabrikk i Laguna, Filippinene, de lagde HK, cpu og slikt lenge før Taiwan hadde noen som helst data-produksjon)

 

Og ja, jeg HAR fobi for defekte produkter/web-returer :)

Lenke til kommentar

Update: Da er Asus ute av mine handlelister i overskuelig fremtid etter at HW.no testet et defekt Asus 6200TC likt det jeg hadde. Det er det som menes med quality management, og nå er det litt for sterke indisier på at Asus gir blanke i den biten, og tvil kan ikke komme tiltalte til gode ved web-ordre, returer er alt for dyrt og tidkrevende og plagsomt til å ta unødige sjanser.

 

Vurderer fortsatt det MSI i955x-kortet, noen som har testa det? Chipsetviftestøy? Abit er sikkert bra men litt dyrt. Intels 955-kort har 8 sata og bare en IDE-kanal,kjekt for meg som har kvitta meg med alt av IDE-HD'er. Dessuten har Intel en svær lekker passiv chipsetkjøler, vel verdt en titt: https://prisguiden.no/inc_bilder_sl...645&view=images

 

(nb:Intels 955-kort finnes også i en økonomi-versjon med bare 4 Sata-porter,så forsiktighet må utøves ved evnt. bestilling)

 

edit: Mulig kortet HW.no testa ikke var så ille som mitt, men skal godt gjøres å anse betydelig støy som normalt mener jeg.

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Det er stor sjanse for det ja. Det står i en PDF-manual fra Intel at kortet har "Jumper access for BIOS maintenance mode", og det er jo en jumper klina inntil den brikken i den brune sokkel'n. Så jeg antar at du har helt rett i det ja.

 

Lekkert kort, har litt lyst på det der ja. 1394b-støtte har det å, kan nok bli litt behov for det etterhvert, non gutter som driver med pro-lyd sier det kan fort bli et must i den bransjen iallfall.

Tenker det er like overklokkingsvennlig som et gammelt gjøkur, så blir skjegget i inn-boxen hvis det senere skulle vise seg at Pentium D er ekstra overklokkingsvennlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...