Gå til innhold

Overføring fra DV-tape til data


Anbefalte innlegg

Veit noe av det samme har blitt stilt før, men ikke akkurat.

Jeg har en del DV-kassetter tatt opp med en venns kamera som jeg gjerne skulle ha redigert. Men problemet mitt er at jeg ikke har firewire utgang på dataen min. Dette utelukker Sony DVCAM spilleren som vi bruker på skolen til å overføre. Så jeg lurte på hvilke andre muligheter jeg har. Har USB utgang på daten. Kjøpte den for å redigere også glemte jeg SELVFØLGELIG firewire. :mad:

 

Får Panasonic GS NV400 innen ei uke, så hvordan får jeg overført til dataen fra denne. Hvilke muligheter har jeg? Hva må jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å hvorfor ikke? Hvordan installerer jeg et sånt kort da? Er veldig grønn på sånt.

DVCam er et mer profesjonelt format, brukt av enkelte lokal-tv stasjoner, skoler og lignende (DVCPro er enda et format, brukt av nasjonale tv-stasjoner). Ditt GS400 er et mini-DV kamera, og kan derfor ikke spille av taper tatt opp i DVCam formatet.

 

Et Firewirekort installerer du i en ledig PCI slot inne i maskinen din. Det er i utgangspunktet ikke vanskeligere enn å bygge lego, men kan virke skremmende første gangen. Få gjerne en datakyndig slektning eller venn til å vise deg hvordan du gjør det første gangen.

 

Finner du et kamera som kan overføre via USB, så bør du uansett ikke gjøre dette. USB (også 2.0 high speed) overfører ikke video i fullkvalitet. Firewire er eneste dugendes standarden for overføring fra DV til data pr. i dag.

Lenke til kommentar

Den dvcam spilleren kan ta opp i dvcam eller dv format.. (mener det er en bryter som velger dette). Om spilleren stod på dvcam da du spilte over tapene har du som Afseth sier, et lite problem ettersom GS400 kun kan spille av vanlig dv.

 

(Vet at det har vært kameraer som har kunnet spille av dvcam uten at de har vært bygd for å kunne ta opp på det)

Lenke til kommentar

Angående dette med overføring. I bruksanvisningen står det bare nevnt to måter: USB 2.0 og DV-kabel. Er DV-kabel også med på å svekke kvalitete? Og er det sant at USB overføring gjør dette. Vil være sikker før jeg punger ut i dyre dommer for et Firewire kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...