Gå til innhold

kjøpe i norge eller storbritannia?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du skal tilbake til Norge må du jo betale toll og avgifter, visst du har varer til en samla verdi av 6000 så kan du velge hvilken vare du betaler toll på. Visst en enkelt vare overskrider grensa på 6000 så må du betale toll og avgift for denne vara. Dette kan ikke deles på flere reiser eller personer. Jeg vet ikke hvor lenge du må være i utlandet for at det skal bli betegnet som flyttegods, men, det er ihvertfall over 10 mnd.

 

Jeg skal til USA å studere i 9 mnd. Og jeg fant ut at det var like greit å kjøpe bærbar pc her hjemme. Med toll og avgift blir (ihvertfall di aktuelle pc`ene for meg) like dyre i USA som hjemme. :mad: Så kommer jo garantier inn i bildet også.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal oppfordre til skatte/avgiftsunndragelse, så vil jeg påstå at du skal være maksimalt uheldig om noen finner ut at du har med deg en bærbar PC fra England.

 

Jeg reiser 6 ganger i året fra Norge til England og omvendt, og har en Dell bærbar og et Nikon D70 digital kamera i ryggsekken hver gang, begge kjøpt i Norge forsåvidt. Ingen har noen gang spurt om hvor jeg kjøpte dem, og evt. om jeg burde betalt toll...

 

Ellers ville jeg muligens anbefale å kjøpe PC i Norge uansett, ettersom prisforskjellen ikke er spesiellt stor, og utvalget er tilnærmet likt (med unntak av Sony VAIO, som er overprisede skryte-PCer etter det jeg har sett). Dessuten vil du savne å ikke ha norske taster vil jeg tro, er fryktelig irriterende å måtte bruke ALT+145 istedenfor "æ".

Lenke til kommentar
Dessuten vil du savne å ikke ha norske taster vil jeg tro, er fryktelig irriterende å måtte bruke ALT+145 istedenfor "æ".

 

Har selv kjøpt laptoppen i USA, og total pris inkl mva ble ca 11tusen billigere enn kjøp av samme maskin i norge... Ja IBM'ene er overpriset i Norge (med untak av noen svært begrensede modeller og R serien...)

Se tråden om tastatur oppsett her.

 

Bytte av tastatur oppsett hindrer bruk av alt-###, men kan være litt forvirrende.

Lenke til kommentar
Uten at jeg skal oppfordre til skatte/avgiftsunndragelse, så vil jeg påstå at du skal være maksimalt uheldig om noen finner ut at du har med deg en bærbar PC fra England.

 

Jeg reiser 6 ganger i året fra Norge til England og omvendt, og har en Dell bærbar og et Nikon D70 digital kamera i ryggsekken hver gang, begge kjøpt i Norge forsåvidt. Ingen har noen gang spurt om hvor jeg kjøpte dem, og evt. om jeg burde betalt toll...

 

Visst du har varer som skal tollest, går du på rødt, visst ikke går du på grønt.

Visst du prøver å snike deg gjennom med å gå på grønt, og du da blir tatt, kan det bli dyrt for deg.

 

Men om dette er en sjanse som tråd starteren er villig til å ta, får være opp til han.... :thumbup:

 

Eg syns det er verdt å spare noen tusen, og da droppe norsk tastatur.

Endret av Apanonar
Lenke til kommentar

Kommer litt an på hvor lenge du har tenkt å bli i UK. Det er en del billigere å handle her nå enn i Norge, først og fremst pga den sterke kronekursen. Du vil vel i gjennomsnitt spare ca. 10-15%, alt etter hvilket merke og butikk du kjøper fra.

 

Jeg har selv nettopp bestilt denne : AJP (ASUS) Z71V , og gleder meg til jeg får den.

 

Det er ikke noe stort problem å ha engelsk tastatur så lenge du har norsk oppsett.

Lenke til kommentar

Alle større pc merker pleier å ha international garanti, du kan eventuelt spør om dette.

 

Eg har ein Toshiba bærbar, og uansett om eg er på ferie i USA eller Bulgaria osv så lenge det er sertifiserte reperatører som får deler fra Toshiba får eg reperasjonen på garanti.

 

Angående norsk tastatur, så lenge det er eit større pc merke så får du kjøpt norsk tastatur. Dette plerier å koste rundt 300-600 alt etter merke.

 

Skifte av tastatur er noko alle greier, i.e. brekk opp eit deksel forsiktig og deretter fjern eit par skruer.

Lenke til kommentar
Du sparer ikke så mye hvis pcen blir ødelagt, da du ikke har garanti i norge. Det kan det jo også hende at det hadde vært billigere i norge, hvis det blir dyrt å reparere den.

 

skal studere i skotland i 4 år. sånn sett vill det vel lønne seg med britisk garanti...(?) takk for mange svar forresten :w00t:

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke misforstår, så betaler man ikke noe toll for brukte ting... (biler er unntak) Og hvis du studerer i UK i ett år og så flytter tilbake, får du lov å ta med deg det du har kjøpt og brukt der - da heter det flytting, ikke import.

 

Ellers blir det helt dumt å betale britisk moms og så norsk moms på toppen. For å gjøre det riktig, må du kjøpe varen for eksport (uten britisk moms) og importere den i Norge (betale norsk moms). Men du får lov å ikke betale britisk moms kun hvis du aldri bruker varen i UK, så dette virker veldig ulogisk.

 

Oppsummering - kjøp PC i det landet hvor det passer deg best, bruk den i begge og kryss grensen med god samvittighet.

 

Disclaimer - nei, egentlig kan jeg ganske lite om reglene her. Ring tollvesenet hvis du er i tvil.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke misforstår, så betaler man ikke noe toll for brukte ting... (biler er unntak) Og hvis du studerer i UK i ett år og så flytter tilbake, får du lov å ta med deg det du har kjøpt og brukt der - da heter det flytting, ikke import.

 

Men du må ha bodd i utlandet i et visst antall mnd/år for at det du tar med deg hjem skal komme under kategorien flytting. Trådstarteren skal jo vere der i 4 år, så det er ingen problem for han. Relgene for flytte gods vet eg ikke. Import har eg skrevet om tidligere.

 

gå på Toll.no så finner du det du trenger å vite.

Lenke til kommentar

DEt er jo tusenvis som jobber og pendler mellom UK og Norge som har med seg bærbar PC. Kan aldri tro at du vil bli stoppa i tollen hvis du pakker opp PC'n i UK, og legger den inn i en PC'mappe som du har med som håndbagasje på flyet! Det store dillemaet her er vel garanti og tastaturet. Men hvis du skalbo og studere i UK i fire år, går jeg ut ifra at det meste du skriver er på engelsk. Da du etter fire år flytter hjem igjen, er PC'n moden for søpla.

Endret av webmasteratle
Lenke til kommentar
DEt er jo tusenvis som jobber og pendler mellom UK og Norge som har med seg bærbar PC. Kan aldri tro at du vil bli stoppa i tollen hvis du pakker opp PC'n i UK, og legger den inn i en PC'mappe som du har med som håndbagasje på flyet! Det store dillemaet her er vel garanti og tastaturet. Men hvis du skalbo og studere i UK i fire år, går jeg ut ifra at det meste du skriver er på engelsk. Da du etter fire år flytter hjem igjen, er PC'n moden for søpla.

Di tusenvis av personene som du sier, har vel en ordning på det, har di maskin som di har kjøpt i norge betaler di da ikke noe for å ta den inn igjen i landet.

Det er bare det at staten skal ha sin del av pengene når du kjøper noe MVA fritt i utlandet. Har skrevet om alt dette før, se lenger oppe. Burde vel ikke vere så vanskelig å forstå?` :p

 

Men ja, trådstarter burde kjøpa maskin der han skal til. For som webmasteratle sier, så er den pc`en antikk når du kommer hjem, så alt dette maset om toll er vel egentlig uvesentlig informasjon for deg. :)

Endret av Apanonar
Lenke til kommentar

takk for mange gode og grundige svar. grunnen til at jeg startet denne tråden var for å finne ut om det var noen vesentlig prisforskjell for pcutstyr i Norge og Stobritannia. det virker som de fleste er enige om at det er noe billigere der borte... som flere nevner er det jo en selvfølge å kjøpe det der borte hvis jeg blir boende der flere år. kommer mest sannsynlig til å ta med meg den bærbare hjem hver sommerferie, men dette skal vel ikke være noe problem i forhold til toll osv...

Lenke til kommentar

Jeg har bodd i London i fire år nå, og har ikke hatt noen problemer mht toll og mva når jeg tar med meg utstyr hjem til Norge for kortere opphold.

 

Hvis du skal bo i London, eller sør-England, vil jeg gjerne få anbefale www.britishcomputerfairs.co.uk. Websiden suger, men du får relativt billig datautstyr hvis du møter opp på en av tilstelningene.

 

Ellers er www.morganscomputers.co.uk et fint sted å oppsøke dersom du skal kjøpe billig PC som ikke nødvendigvis er topp moderne. Selv betalte jeg ca kr 6500,- for en HP NC4000 ultraportabel som seks måneder tidligere kostet ca kr 13.000,- i Norge.

 

Billigste datawebshop jeg vet om her borte er www.komplett.co.uk, og servicen er bra også, men de sender med Parcelforce, som suger.

 

Skal du shoppe kvalitetsmedia av typen Cd/DVD etc, sjekk ut www.aprmedia.co.uk, evt www.7dayshop.com.

 

På datautstyr generelt er de billigste prisene her omtrent som i Norge, men siste nyeste nye er mye lettere tilgjengelig i Norge, og utvalget ser også ut til å være bedre hjemme.

 

PS! Tottenham Court Road er IKKE å anbefale, selv om prisene er lave (noen steder). Servicen er nærmest ikke-eksisterende, og produktene er ofte tvilsomme. Gråimport forekommer også.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke misforstår, så betaler man ikke noe toll for brukte ting... (biler er unntak) Og hvis du studerer i UK i ett år og så flytter tilbake, får du lov å ta med deg det du har kjøpt og brukt der - da heter det flytting, ikke import.

 

Men du må ha bodd i utlandet i et visst antall mnd/år for at det du tar med deg hjem skal komme under kategorien flytting. Trådstarteren skal jo vere der i 4 år, så det er ingen problem for han. Relgene for flytte gods vet eg ikke. Import har eg skrevet om tidligere.

 

gå på Toll.no så finner du det du trenger å vite.

Rent formelt skal du når du tar med deg utstyr ut av Norge skaffe deg en erklæring fra tollmyndighetene som viser hva du har tatt ut. Denne skal du vise når du returnerer, slik at du dermed slipper toll og mva på ting kjøpt i Norge. Og nei, jeg kjenner ingen som faktisk har gjort dette.

 

Når du flytter tilbake til Norge skal vedlagte skjema i utfylt tilstand følge flyttelasset.

Innf_rsel_av_flyttegods.doc

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...