Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

er denne d-link switchen noe å satse på?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny switch. Jeg har en god del dorlige erfaringer fra før, men nå tror jeg at jeg har funnet den jeg vil ha:

 

D-Link DGS-1008D Gigabit Switch

 

Jeg lurte på om noen hadde den og kunne dele erfaringer, eventuelt en test noen kan vise til. Lurer også på om du trenger ruter når jeg mener at det er en ruter inne i modemet som følger med de fleste adsl leverandører i dag...

 

takker på forhond :D

 

 

edit: virker ikke vanelige 100mb/s kabler på den?

Endret av iron-vetle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du vil ha en gigabit switch. Har du planer om / ønske om å benytte gigabit nettverkskort mot denne?

 

Det å få til et gigabit nettverk med gode hastigheter er desverre ikke så lett som enkelte produsenter ønsker å få det til å virke som. Spesielt gjelder de i det lavere prissjiktet.

 

Skal du ikke benytte gigabit er det per i dag ingen vits å kjøpe en gigabit switch til hjemmebruk. Du kan regne med at kvailteten på disse vil være såpass mye bedre i det øyeblikket du faktisk /trenger/ en gbit switch at det heller vil lønne seg å kjøpe den da.

 

Jeg jobber som systemansvarlig i et stort driftsmiljø og vi har benyttet Cnet sine dusinvare-billigswitcher med 5 til 8 porter i flere år. De er hverken pene eller kule men gir full 100mbit hastighet og gjør jobben problemfritt.

 

Hvorvidt du trenger en router avhenger av hvordan du er koblet opp til internett. Om du poster mer informasjon, hvem du har internett fra og hvilken router/modem-modell du har, så kan sikkert noen hjelpe deg med å finne det ut.

Lenke til kommentar

tusen takk for hjelpen!

 

meneh, jeg kan nok ikke poste den infoen ennå pga. vi tenker på å skifte leverandør.

av den grunn var det noe jeg lurte på, er denne switchen god nok til ip-telefoni?

Jeg tror at vi vill ikke kommer til å få mere enn 2mb linje, det er alt jeg vet son ca.

Endret av iron-vetle
Lenke til kommentar

Hehe, du gir deg ikke, du bare /skal/ ha den dlinken fordi den ser kul ut?

 

Ang. spørsmålet, en hvilken som helst switch (selv en 10 år gammel 10mbit) vil være mer enn "god nok" til ip-telefoni. Switchen vil kun virke som en "forgreiner" i nettverket ditt.

Lenke til kommentar
ok, har dorlig er faring med c-net. kunne ikke spille spill over internett bare over netverk. Så skulle jeg opgradere fireware eller hva det heter.

Vel, det du skriver her bare viser at .. hehe du trenger hjelp. Poenget er at en switch ikke har noen programvare eller firmware. Det er ikke (vanligvis) mulig å oppgradere programvaren på en switch .. som bare er en switch :) Du snakker nok om en cnet router, det er en helt annen sak og de ville jeg ikke anbefale :-) Finn først ut om du trenger router eller bare en switch når du får ny leverandør, du!

 

Alle vanlige 100mbit kabler vil fungere på 100mbit. Dersom du trenger 1000mbit (gigabit) må du sannsynligvis kjøpe deg nyere kabler. Kabler som er sertifisert for gigabit ethernet kalles (blant annet) "cat6"-kabler.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

"Alle" kabler du kjøper idag er såkalte cat5e som vil gi deg 1000Mbit (gigabit) opptil en viss lengde (100 meter eller noe slikt) så du trenger sannsyneligvis ikke å oppgradere kablene dine... menmen, for all del, hvis du absolutt vil kaste pengene dine ut vinduet kan du godt kjøpe cat6 :p

 

 

 

dette var lenge siden ...men joda ...jeg tenkte jeg sku kjøpe en slik Dlink Switch

Endret av Nor_HoMEr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...