Gå til innhold

Vannkjøling i et Artic Cooling T1 kabinett:


Anbefalte innlegg

Har nå tatt steget og fylt vann i kabinettet. Lite og trangt, og ikke så mye plass å jobbe i.

For å få plass til alt inni, har jeg brukt to doble 80mm radiatorer øverst. Disse blir kjølt ned av de ”orginale” 80mm viftene som sitter der. Viftene blir matet med 5v og blåser igjennom radiatorene. Måtte bruke Dremelen noe på både radiator ramma og på kabinettet.

 

Utenpå henger en ganske stor alu tank, greit til fylling, lufting osv. Fra tanken går vannet ned til en Hydor L30 pumpe, som skal gi 1200 l/t. Trykket er upåklagelig. Vidre opp til en Y som fordeler vannet til de to radiatorene. Tenkte flowraten ble mindre i radiatorene, og dermed bedre kjøling. Videre via en Y til en HDD kjøler, så ned til CPU. KT880 Northbridgen ligger rett nedenfor uttaket på CPU blokka, så Den lille GPU kjøleren fra Zalman passet utmerket. For å ikke få knekk på slangen, måtte jeg bruke en L mellom Northbridge for å få vannet til R9800 pro GPU. Svupp opp til tanken, og syklus er fullført. Ble en billig løsning med 2 blokker fra zalman, til 225,-

 

Vurderer å legge en 120mm vifte på 5v i gulvet bak, som suger luft inn. Får akkurat klemt den inn mellom den bakerste pci slotten og kanten på kabinettet. Radiatorene ligger akkurat oppå kanten av hovedkortet, og helt inntill PS2 kontaktene. (ikke en mm klaring noe sted, måtte ta bort 5cm av falsen på dekselet også for å få lukket det igjen.)

 

Skal ordne bilder, men med kreativ tegning, ser det omtrent slikt ut, I 2 dimensjoner….

ac.jpg

 

På systemet får jeg 46 grader på CPU og systemet ved 3D mark kjøring. Regner med den er nærmest 100% load på hele systemet. Vannet har ikke mer en maks 40 grader, skal måle nærmere. Med luftkjøling og 7v på alle viftene, var systemet minst 10 grader høyere og GPU var på grensen til artifacts.

 

Noen små spørsmål fra en noob.

1. Jeg bruker de ”originale” ac viftene på strømforsyningen på 5v. Temp på PSU kjennes grei ut. Vil den ta skade av det over tid?

2. Hydor L30 pumpa summer godt, og forplanter vibrasjonene I hele huste. Hva er best å isolere den med? (har ikke sugekoppene om de hjelper)

3. Hvordan ser sirkulasjonen min ut? [tank]->[pumpe]->[2x radiatorer]->[HDD]->[CPU]->[NB]->[GPU]->[tank]

4. Vil en L senke flowraten mye? Regner med den gir bedre resultat enn en knekk. Får akkurat plasser L’n mellom uttaket på NB blokka og baksiden av skjermkortet.

 

Edit: Her er live bilde inni kabinettet

 

Edit2: Jeg hang opp Hydor pumpa i strikk, det hjalp. Nå støyer den litt mer enn 4x AC vifter gjør på 5v.

Endret av Torro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...