Gå til innhold

Ønsker en enkel og rimelig, men stille PC


Anbefalte innlegg

Mine foreldre trenger en enkel PC til å internett og MS Office. Viktig at den er stille og positivt hvis den er liten og nett.

 

Forslag til ferdige PC'er mottas med takk, ellers så har jeg vurdert å bygge den selv.

 

Tenker da på:

 

* hovedkort med integrert grafikkort

* passiv kjøling

* samsung hd

* vifteløs psu

* Kabinett med deksel for DVD spiller

 

Noen som har noen konkrete ideer? Den skal være i Spania og der pleier det som regel å være varmere enn her...

 

Kjers

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok...

oppgavene den skal utføre høres ikke så forferdelig vanskeligge ut :p

 

hmm.. har selv en shuttle til HTPC, funker fint denne, ikke er den så dyr heller.

 

her er evt. et oppsett for deg:

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25444 (denne har jeg, er meget fornøyd med den, men du kan alltids ta en billigere da)

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21289

 

https://prisguiden.no/produkt/1903

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=14273

 

sånn :hmm:

 

siden den skal stå i spania er evt bedre kjøling aktuellt, shuttle har en meget bra kjøleløsning på CPU så denne skulle være grei!

vannkjøling kan og være ett alternativ?

 

og det vil sikkert lønne seg (med tanke på kjøling) å kjøpe:

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBSXPC1CL

 

finnes og i blått, men jeg synes da at den vanlige alu looken til shuttle er vel så kul :yes:

 

ellers kan du jo gå for vanlig chassis og hk (sokkel A er billigst på CPU)

 

men med tanke på at dataen skal til spania kan det være greit at den er såpass liten? :p

 

 

GL! :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker og bukker for rådene!

 

Har bygget en del pc'er gjennom årene, men har ikke forsøkte meg på barebones som Shuttle. Det er en absolutt fordel med et lite kabinett siden den skal reise...

 

Jeg er ellers svak for kabinett som skjuler DVD brenneren, blir det noe særlig fint med en Shuttle med alu look og en svart brenner?

 

kjers

Lenke til kommentar

ja, drit i designen :p

finnes masse sølv design DVD'rom brennere osv. aopen har en kamilion ting, den har flere farger på flere deskler, velg og vrak ;)

 

du har ikke prøvd deg på barebone før nei, jeg har nå bygget en jeg...

her har du også noen nttige erfaringer fra min barebone bygging:

 

sett inn CPU først...

 

shuttle har en del spesi løsninger på Cpu kjøler, den Shuttlen jeg viste deg er den jeg har selv, kjøleren ser ut som følger (jeg viser dette for jeg syntes at det var ganske vanskelig med den rare CPU kjøleren)

 

først tar du av den metall "blokka" som du senere skal skru 3,5 " og 5,25" enhetene til.

detetter blir HK mer oversiktelig osv.

helt bak i maskinen vil du se en vifte med en metall ribbe og noe styr, fra denne går det 3 heatpipes ned til en "plate" som skal ligge oppå CPU.

 

allerførst skal du se helt bak utpå maskinen, der finner du en rekke thumbscrews, kjøleren (vifte med kjøleribbe sak) er festet med slike.

først skal du løsne dem, deretter skal hele greia bli ganske løs.

deretter skal du rett og slett bare ta kjølleribba ut av vifta (ligger som en hette over kjøleribba) og du har tilgang til sloten der CPU'en skal stå.

sett CPUen inni(øv jerne å sette på plass kjøleløsningen ett par ganger før du setter på plass CPU, i og med at dette er litt vanskelig).

sett så på plass CPU (når du føler deg sikker) og ta på kjølepasta, og sett kjøleanordningen på plass.

 

ok, nå er den vanskeligste delen, nemlig CPU'en på plass.

 

nå setter du enkelt minne i minne slotten(e) som i en vanlig PC.

 

når det er gjorrt skal du sette skjermkort i, og detetter skru det fast (måten skjermkortet skrues fast på er litt triksy)

su må først skru løs skruene på både PCI plassen og AGP plassen bak på shuttelen, deretter blir en liten dings "løs" løft den opp å sett sjermkortet på plass deretter setter du denne tilbake og skrur igjennom først den metallgreia, så igjennom skjermkortet, og till slutt "inn" igjen i shuttlen.

 

deretter er det HD sin tur.

først skrur du på plass den greia som jeg nevte først (den metalldingsen til 3,5 og 5,25"'ene. (størrelesen på sjermkortet avgjør hva som skal først av HD og skjermkort da) men siden du skal bruke dataen til så enkle oppgaver er et bra skjermkort lite nødvendig, kjøp jerne ett brukt, eller ett dårlig med passiv kjøling som fører til mindre støy (radeon 9250 er et bra valg vil jeg tro).

Hden skrus "vanlig" i, dertetter setter du evt floppy og DVD/CD-rom/brenner i til slutt.

 

beklager at dette er litt rotete :blush: men om noe er uklart er det bare å spør :thumbup:

 

GL :thumbup:;)

Lenke til kommentar

regulerer ikke PSU'en dette selv?

 

tror det skal gå bra, men du må sikkert ha en overgang som gjør at du kan stappe norsk stikkontakt i støpselet i spania.

om du er redd for for mye strøm osv. kan du vel investere i en billig UPS?

 

UPS=over spennings vern

 

ta kontakt om noe er uklart! :thumbup:

 

GL :)

Endret av Kandalf
Lenke til kommentar
regulerer ikke PSU'en dette selv?

 

tror det skal gå bra, men du må sikkert ha en overgang som gjør at du kan stappe norsk stikkontakt i støpselet i spania.

om du er redd for for mye strøm osv. kan du vel investere i en billig UPS?

 

UPS=over spennings vern

 

ta kontakt om noe er uklart!  :thumbup:

 

GL :)

PSU'et regulerer det ikke selv. Det er derfor man har en 115\230 V svitsj bakpå PSU (den har du vel hørt noen historier om? ;) ) Uansett er det 230 V nett i spania. UPS står for Uninterruptable PowerSupply, og som navnet sier er dette en en boks som gjerne inneholder elektronikk og et blybatteri. Når strømmen går, vil blybatteriet slå inn etter få sekunder som strømkilde.

Overspenningsvern er ikke for å transformere om spenningen, men for å beskytte for spenninger som er langt høyere enn 230 V; noe som selvfølgelig er lyn.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Hehe... Men, jeg er iallefall veldig sikker på at det er 230 V i spania, så det bør ikke by på noen problemer.

 

Har forresten hatt Shuttle med aluminiumsfront og svart CD-brenner før. Så mye bedre ut enn hvit front. Men, jeg advarer: Jeg gikk bort fra Shuttle fordi jeg ikke holdt ut støyet. Nå skal det sies at jeg er ganske ømfintlig på støy, særlig fordi kabinettet står 20 cm fra hodet mitt, men jeg synes Shuttle bråker veldig. Det er jo ganske naturlig siden alt er så ekstremt kompakt, og fremdeles bruker vanlige komponenter (i forhold til laptoper)...

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

det kan dog hende at stikkontaktene i spania er annerledes enn de her i Norge selv om strømnettet er det samme (230V). Det vet jeg ikke noe om, men det kan da hende at du må kjøpe en stikkontaktadapter (koster nok ikke noe mer enn en hundring) i tilfelle.

 

Ellers er det 230V nett i europa, også i spania. Jeg synes også at en shuttle barebone bråker for mye, men det er smak og behag. Tror dog ikke at du kan støydempe en shuttle uten at temperaturen går til himmelen. :roll:

Lenke til kommentar

Mange bra inspill her!

 

Jeg ser at det er en del som anbefaler Pentium M løsninger. Litt dyrere, men bedre mht støy? Tror nok integrert skjermkort duger mer enn bra nok i dette tilfellet

 

Kunne dette vært et greit utgangspunkt?

 

Prosessor: 1700,-

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25641

 

Hovedkort: 1700,-

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=23453

 

Kabinett: 1000,-

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21567

 

HD: 700,-

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16007

 

Valg av minne, tastatur, mus og skjerm er vel neppe så relevant mht støy... ;)

Lenke til kommentar

pentium-m?

¨ville ikke tatt det, det er dyrere enn nødvendig, og strengt tatt ikke nødvendig.

litt kjøligere, og litt roligere kansje?

jeg ville absolutt gått for sokkel A, det er bra, billig, og ikke minst er CPU til sokkel a meget billig og samtidig er mer en godt nok til det denne dataen skal brukes til. :thumbup:

Lenke til kommentar
det kan dog hende at stikkontaktene i spania er annerledes enn de her i Norge selv om strømnettet er det samme (230V). Det vet jeg ikke noe om, men det kan da hende at du må kjøpe en stikkontaktadapter (koster nok ikke noe mer enn en hundring) i tilfelle.

 

Ellers er det 230V nett i europa, også i spania. Jeg synes også at en shuttle barebone bråker for mye, men det er smak og behag. Tror dog ikke at du kan støydempe en shuttle uten at temperaturen går til himmelen. :roll:

De har det samme støpselet som oss i Spania.

 

shuttle sin CPU vifte sier vrooooooooooooom!!!  med en gang du starter dataen, min lager ikke en lyd nesten, men jeg har jo passiv kjøling på skjermkort, som jeg tenkte denne karen kunne ha og 

 

Heh... Det er visst ganske forskjellige meninger her. Jeg synes CPU-vifta bråker uansett i shuttle'en. Den lager en del støy man ikke blir kvitt uansett hvor sakte den går... Løsningen blir vel uansett å bytte den ut.

 

Jeg synes forresten at det var et godt forslag med en Pentium M. Sett på en svær sak av en kjøler på denne, så kan du kjøpe en 12dB vifte, og allikevel kjøle mer enn nok. På en annen side holder det jo plenty med en 1.4 GHz til de applikasjonene, så den 1.6 GHz'en er vel litt overkill?..

 

Sokkel A ville jeg ikke tatt. Mye støy og varme synes nå jeg (har det selv). Dessuten er jo det en utgående sokkel, så det blir spinkelt med muligheter for oppgradering senere.

 

Edit: Nå så jeg at 16 GHz'en faktisk var den billigste Pentium M. Det blir kanskje litt dyrt.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om ikke det kabinettet der er en smule lavt. Med tanke på å hive inn en forholdsvis stor kjøler for å få ned støyen.

 

Sjekket, og så at kabinettet var 14 CM høyt... Det vil vel kanskje gå?

Jeg ville faktisk gått for pentium M, og bare satt inn en så stor kjøler som mulig. Da kan du bare sette på en fanmate, og la vifta surre så du ikke hører den.

 

Denne hadde jo vært ideel sålenge man får plass til den. Den er gigantisk, men en Pentium M og denne hadde jo vært supert. Den inkluderer også en fanmate. Men, det er nok bare å drømme om å få plass til denne på et microATX HK...

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...