Gå til innhold

Vil ha en ny MEGET STILLE pc, og vurderer Dell!


Anbefalte innlegg

M-WaWe : har du fått regna, kan vi se hva du regner på?

Regner og regner.......akkurat nå så regner det penger ut av vinduet!!!

 

Grunnen er at mens jeg satt og skrev i forumet så tok plutselig Western Digital 160GB disken min kvelden med alt som var på den......ARRRRRGH!!!!! :wallbash:

 

Men heldigvis så er det ingen bilder der, bare litt dokumenter og annet som er litt

mindre viktig.

 

Men tilbake til saken....

 

Jeg ser at du anbefaler AMD, og jeg er ikke fullt så sikker. Grunnen er at jeg for "mange" år siden kjøpte en AMD pc og det var nesten så den lettet fra gulvet

fordi vifta på prosessoren "måtte" kjøles sinnykt mye. Når jeg tenker meg om så var det når Toms Hardware la ut den filmen med AMD prosessoren som brant uten vifte. Det var da jeg skiftet side til fienden Intel.

 

Så jeg har rett og slett aldri vurdert AMD siden den gang da jeg har fått for meg at den trenger mye kjøling og bråker mye. Regner med at det er gjort noen fremskritt siden den gang og at jeg nå sikkert tar totalt feil. Men er rart hva som er inne i hodet som kverner og som kan gjøre deg "blind".

 

Men så over til Dell pcen kontra å bygge enda en gang.

 

Jeg ser poenget med å bygge selv for da kan jeg sikkert få en mye bedre pc samt

at jeg kan finne alle de delene som passer meg. Er fremdeles litt redd for at det vil bli litt støy og mye varmeutvikling i maskinen. Du nevner jo f.eks kjøleribbe som er bra med en 120mm vifte på. Vifte = støy.....ikke sant?

 

Mist strømforsyning ble nevnt som meget bra og lite støy.

Det samme sa de når jeg bygde forrige gang at NortQ SE var helt sinnsyt bra og minimalt med støy. Jeg kjøpte den jeg vet du.....og jeg syntes den bråkte når jeg skrudde på maskinen. Så derfor hadde jeg nok kjøpt vifteløs strømforsyning denne

gangen, men igjen så har jeg hørt at de blir ganske varme.

Mye varme = mer behov for kjøling.

 

Når jeg tenker meg om så føler jeg at jeg er i en ond sirkel her nå :roll:

 

 

Hva vil jeg i så tilfelle ha i en ny maskin?

 

Støy

Skal det være aktuelt for meg å bytte pc atter en gang så skal det ikke være

vifter i det hele tatt, eller ihvertfall tilnærmet.

Strømforsyning = vifteløs

Hovedkort = vifteløs northbridge

Prosessor = finnes det vifteløse muligheter?

Skjermkort = vifteløst

 

Skjermer

Der er jeg temmelig bestemt og SKAL ha 2 x 19" skjermer.

Og der må jeg faktisk si at jeg synes Dell sine 1905FP er geniale. Kult design

og det beste er at det er 25% rabatt på de nå så de koster ikke mer en ca 3262

kroner innkludert frakt. I tillegg så har jeg lest test av de og de har fått meget god kritikk. Dell.no

 

Kabinett

Kabinett som har ett kult utseendet men som demper støy. Drit i vekt da jeg aldri flytter pcen alikevel. Kan godt koste litt, men innefor rimelighetens grenser.

Da tenker jeg på det "billige" kabinettet til 8900 kroner,

som jeg synes blir litt for dyrt.

Det bør ha plass til DVD brenner, DVD spiller, Floppy, Minnekortleser, USB i front.

Og så har jeg sett at noen har display som viser tempraturer osv....ser jo litt kult ut. hehe....litt høy harry faktor men men....jeg er bare sånn :)

 

Og er ekstra kult hvis det har svart og sølv farge. Liker kabinettet til Dell XPS og det har faktisk børstet stål i front.

XPS kabinettet

 

Strømforsyning

Vifteløs og MÅ ikke koste 3000 kroner :)

Og må kunne klare å dra 5-6 Sata hardisker i tillegg til DVD brenner, DVD spiller,

skjermkort +++

 

Hovedkort

Her har jeg alltid vært sånn at det beste er kun godt nok. Det må jeg bare kutte ut tror jeg. Grunnen er at den forrige pcen så kjøpte jeg Abit IC7G Max 2 og la meg si det slik....støyvennlig?.....NO WAY!!! Hekkan for ett bråk!

Angret med en gang jeg slo på maskinen. Kjøpte viftestyring og fikk ned bråket noe men alikvel langt fra bra nok.

Her bør det være mulighet for å sette inn noen pci kort, 3-4 stk kanskje.

Bør være 4 minneslotter slik at jeg f.eks kan ha 4 x 512 mb.

Og mange Sata tilkoblingsmuligheter, da jeg er kjent i vennekretsen for å ha et greit utvalg i tv serier som f.eks Lost, The 4400 osv.

 

Lydkort

Holder lenge med internt. Har aldri hørt noe forskjell på internt og ett til f.eks 500-600 kroner. Men det kan jo være at jeg er litt tunghørt også :)

 

Prosessor

Her heller jeg mest mot Intel P4. Er vel skeptisk mot bærbar prosessor, da jeg aldri har vært borti det før. Når det gjelder AMD så skrev jeg litt om dette tidligere.

 

Håper jeg tar feil og her tror jeg at jeg må bearbeides litt og kanskje opplyses litt

om AMD og kjøling, støy osv.

 

Minne

Siden jeg aldri overklokker, eller egentlig spiller så ser jeg vel ikke helt behovet

for 1GB ram til 1700-1800 kroner. Da hadde jeg heller valgt No Name ram og fått

f.eks 2GB ram.

Er dette feil av meg?

Er rett og slett litt usikker på hva som er smartest!

 

Skjermkort

Her MÅ det være 2 x DVI da jeg faktisk ser forskjell på DVI og VGA.

Ser at det ble nevnt skjermkort med passiv kjøling. Det tror jeg er løsningen.

Men da tror jeg det må være noe som kommer orginalt med skjermkortet.

Kjøpte Zalman sin passive kjøling og monterte det på et Geforce 4 ATI 4600

skjermkort og ja det ble rolig. Og enda mere ja....det ble skikkelig varmt også!!

Så varmt at jeg sleit med at det var så varmt inne i kabinettet at alarmen gikk og maskinen slo seg av. Prosessoren holdt nesten 70 grader til tider. og lå på ca. 60 grader i gjennomsnitt.

 

 

Oppsummering:

Tja det ble ganske mye tekst her gitt, og regnestykket mitt ble desverre

ikke regnet ut da jeg ikke har klart å finne ut hva jeg vil gjøre.

 

Dell pcen er enda ikke helt ute av bildet, da det er så enkelt og så greit.

Selv om det er en del minuser å sette fingen på hos Dell.

Kabinettet er kjedelig, Hovedkortet er lite utbygnings vennlig, kun plass

til 2 hardisker i kabinettet, ikke plass til minnekortleser osv.

 

Så jeg er åpen for å bygge, men da skal og bør det være tilnærmet helt lydløst.

 

Men utifra alt det du har kommet med av råd her så er jeg fremdeles litt i ørska og vet ikke hva jeg bør velge og hva jeg bør la være.

 

Jeg vet bare at Dell skjermene liker jeg, og at jeg vil ha en ROLIG pc.

Og i tillegg så har jeg ikke så veldig god tid til å bestille da jeg skal til Tyrkia på lørdags kveld.

 

Så hva trenger jeg råd til

 

Jeg trenger råd til de roligste delene som kan settes sammen innen

rimelighetens grenser.

Bør jeg velge AMD eller Intel f.eks?

 

Og kan jo fremdeles minne om at budsjett er ca 18000 kroner innkludert

2 stk 19" flatskjermer. Og tar jeg utgangspunkt i 2 Dell 1905FP til

ca 3260 x 2 = 6520 kroner. Så er det ca 11500 kroner igjen til resten.

Men har heldigvis hardisker så det slipper jeg utgifter med.

 

Selv om i tilbudet til Dell jeg har så er det en 250GB disk innkludert.

 

 

Puuuuuuuuuuuuh....er nesten sliten i hendene for det ble ganske langt dette her.

Tja så sånn er det :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen.

 

Dell er i og for seg et bra valg. Du får utvilsomt mye for pengene, og designet deres er heller ikke så ille .) Når det derimot er sagt vil disse Dell maskinene bråke en del, og i forhold til det jeg har satt opp er de som jetfly vs lav klassisk musikk :p

 

Når det gjelder vifter så er det forbundet støy med disse, men merk deg det her:

 

Jo større vifte man har, jo mer luftmengde kan den føre. Jo mere luftmengde jo mindre varme :D

 

Tenk deg en tak vifte på soverom (finnes alltid på hotellrom i syden). Når disse går på full fart bråker de noe jævlig, men når det går sakte rundt har du ikke sjans å høre den.

 

Så når du har en liten vifte må den gå rundt mye foretere enn en stor vifte for å kunne flytte samme luftmengde.

 

Dette er grunnen til at jeg baserer mye på at maskina må ha 120 mm så og si overalt, der vi må ha vifter.

 

Man kan også si at viftene kommer i forskjellige former, der noen bråker mer enn andre.

 

 

Grunnen til at jeg ønsker å ha viftestyring er at du på enkelte varme sommerdager vil ha mer behov for kjøling enn andre dager. På tropedager kan du kanskje høre en svak summing fra viftene, men allikevel vil venner og kjente være imponert over stillheten fra den :D

 

 

 

 

Videre har vi kun et PCI kort som er skjermkortet. Dette betyr at vi har minimalt med utstyr inni PC'n og har derfor god luftgjennomtrekk. For å være på den sikre siden kan vi modde inn en 120 vifte inni kabinettet også som surer på lav hastighet. Dette bør webshoppen kunne avgjøre om det er behov for.

 

 

 

 

Men å bygge selv fremfor å kjøpe Dell er nok litte bitte granne dyrere. Men legg merke til dette: Grunnen til det er rett og slett at støydemping koster flesk.

 

 

 

 

 

Når det gjelder AMD er dette helt trygt å kjøpe. Den er dønn stabil og fungerer utmerket. Jeg har både Intel og AMD maskiner hjemme. Og alle er like stabile.

Så AMD er absolutt et trygt valg :D

 

 

 

Skjermene fra Dell er sikkert et helt greit valg. Men du vet jo min mening :p

 

 

 

Skal prøve å besvare dine spørsmål om PC:

 

Du kan gå for den lydløse og satse på Pentium M, og gå for den vifteløse PSU'n. Dette inklusive passiv kjøler på skjermkort gjør denne lydløs. Du kunne kanskje gå for en passiv kjøler på CPU, men jeg tror diskene dine ville bråke mer :D

 

 

SKulle jeg handla hadde jeg gått for AMD oppsettet, men en OCZ PSU. Når det gjelder rammen har du kanskje ikke behov for så dyr ram. Men dette syns jeg du kan snakke med webshop om :)

 

Ring til de, og gjerne vis de posten her. Snakker du med netshop er det stor sannsynlighet at de vet hvem jeg er, og de stilleste PC'ene de noen gang har bygd har de nettopp bygd for meg. Jeg er i krig med de hver gang jeg ikke er fornøyd nok, og de mener jeg kan høre en spurv fise :D

 

 

For å si det slik: da jeg viste min Pentium M baserte PC for andre nerder var de inponert over at den var så jævlig stille. De visste ikke om den sto på eller var av :D

 

 

 

noe du lurer på mer spesifikt

Lenke til kommentar

Joda, Dell (med flere) lager fine PC'er med lite støy.

Men er det like morro å kjøpe en ferdiglaget enn å bygge en selv ?

 

Her er oppskriften for enkleste støyreduserte PC :

 

- Minimalt med vifter

- CPU med delvis passiv kjøling : http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=XP120

- Kjøp støyredusert PSU (f.eks denne http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST500BHE12)

- Grafikkort med passiv kjøling (og 2*DVI), http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308137&cks=PRL

- CPU med lav varmeutvikling (Athlon64 eller PentiumM). Athlon64 blir det rimligste

- Harddisk med lav støy (kun 1 harddisk...jo flere jo mer støy). Din Raptor må for all del ikke inn i en slik PC, da den ødelegger hele støyreduksjonen. Samsung-diskene er de minst støyende i markedet i dag (vinner også over seagate).

- Hovedkort UTEN chipset-vifte (altså med passiv kjøling)

 

Nå har du et system med minimal støy, muligens mer stillegående enn Dell, og samtidig bedre. Dette uten å involvere vannkjøling som ikke er noe for hvermansen.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

ok, her har du mitt valg:

 

Kabinett:

 

Cooler Master Stacker Fulltower Kabinett

 

Grunn: Stort tower med meget god plass, her har vi god gjennomtrekk av luft, og kabinettet er testet grundig av mange som alle er enig om at dette ruler :D

 

 

Videre går jeg for et AMD system med socket 939. Og her er jeg litt i tvil om jeg skal gå for et PCI-e system eller AGP system. Sistnevnte gir litt mer for penga, og siden jeg er av den mening at når du neste gang oppgraderer oppgraderer du både hk, ram, cpu og skjermkort. Her kan man krangle med at neste generasjons skjermkort kun kommer på pci-e, men jeg tror ikke at du har behov for nytt skjermkort på en god stund fremover.

 

Alliekevel setter jeg opp et PCI-e system. Gudene vet hvorfor :) Men det er gøy å ha noe bra .D

 

 

CPU:

 

AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED

 

Skal man først ha AMD og ikke vil vente på dualcore (noe jeg ikke ser behov for hos deg) er dette en sjefs CPU. Den er billig og spør du hvem som helst som har peil på data er dette en CPU som er for de superkresne. Denne biter hardt, og kan om du plutselig får en syk ide, klokkes noe helt for jævlig. Noe dyr, men gud bedre så mye bang for the bucks :D

 

 

CPU kjøler:

 

Swiftech CPU-kjøler, u/vifte

 

Denne er bra kort sagt. Men her bør man se muligheten for å koble en 120 mm vifte på toppen av denne. Det fins løsninger på dette. Ta allikevel utgangspunkt i denne når du snakker med websop. Her kommer dere frem til en felles løsning ofte og byggerne/selgerne på webshoppen ønsker ofte å kunne komme med noen gode forslag her. Jeg er usikker på om vi kan kjøre en passiv kjøler uten vifte på CPU, så dette kan faktisk prøves at webshoppen som tester maskinen din og at den er stabil etc. Er den ikke stabil med bare kjøler settes en 120 mm vifte oppå

 

Mens jeg er inne på det med kjøling, så se om det er behov for en 120 mm inni kabinettet også. Dette koster nok en hundrings ekstra men er verdt det.

 

Snakk også med webshoppen om viftestyring. Jeg så ingen inne på netshop for øyeblikket :D

 

 

Hovedkort:

 

Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939

 

Denne har alt men du må sette på en passiv kjøler på den, som denne.

 

Grunn til valget: Asus har jeg god erfaring med. Denne har PCI-e og Dual Lan. Jeg vil tro du får bruk for dual lan om du skal ha tilkoblet to nettverkskabler til den. Kanskje du har modem tilkoblet maskina og skal streame fra denne til x-Boxen i stua. Uansett er ASUS kvalietet, og denne har det du skulle ha behov for.

 

 

Ram/Minne:

 

OCZ 512MB Value Series PC-3200 DDR (2,5-4-4-8) 400Mhz

 

Denne rammen er meget bra!! Men du må kjøpe minst to stykker av denne. Du MÅ ha minst 1 gb ram i maksina. 2 GB av denne er fortsatt under 2 k , noe som er BILLIG.

 

OCZ lager dessuten kvalitetsram. Med to stykker kjøres disse allikevel i tospann, og man må ikke ha et matched par som mange tror. Dette er et bra valg som gir bang for da bucks:D

 

 

Optisk enhet:

 

NEC DVD-brenner ND-3520 bulk

 

Billig bra brenner som gir deg alt det du trenger. Dual layer etc. En annen bra brenner er : BenQ DVD-Brenner DW1620PRO Double Layer. Kanskje bedre en Nec'en, men du gir ikke inntrykk for å være super brenner typen. Jeg brenner filmer og musikk + annet dill dall og bruker Nec'en og er fornøyd :D

 

 

Harddisk:

 

Selg din raptor :D Du merker ikke store forskjellen på en vanlig disk allikevel, vil jeg tro.

 

Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM

 

Bra stillegående disk. JEg har masse Seagates selv og er storfornøyd med disse:D

 

Du kan også ta en prat med webshoopen om en annen os disk:

 

Maxtor 250GB S-ATA 7200 RPM NCQ

 

Jeg hadde vurdert sistnevnte, fordi den har 16 MB cashe. Om du vil merke forskjell mellom raptor og denne? Neppe. Dog er jeg usikker på denne med tanke på støy, og jeg har aldri testet Maxtor. Uansett bør man snakke med webshoppen. Tror jeg holder en knapp på denne som os disk :D

 

 

Skjermkort:

 

Oh oh, syndern på bråket som regel:

 

du trenger kanskje bare dette:

 

Gigabyte GeForce 6600 GT 128MB VIVO PCIe

 

Bra lydløst skjermkort som gir mye bang for da bucks :D Enorme farger og er stort sett bra.

 

Personlig hadde jeg kanskje gått for et kraftigere som Asus AX800XT Radeon X800XT 256MB PCIeMen nå skal det navnes at jeg skal da ha en maskin som drar BF2, Fear, S:T:A:L:K:E:R og alle andre kommende spill rundt så det griner. Men jeg påpker at du ikke har sagt at du har dette behovet. Men går du for dette så skift vifta umiddelbart på det, og få inn passiv kjøler. EKs:denne kjøleren

 

Men sjekk da med webshop igjen om erfaringer :D

 

Legg merke til at du kan kjøre et 6800 ultra og garantert dra spill som kommer. Pass på Dual DVI på korta da. f.eks er ATI svak på dette området, så sjekk det ut.

 

 

Kabler og dill nevner jeg ikke. Putter heller ikke inn floppy, da jeg lever i 2005.

 

 

Da ønsker jeg at noen tar fram kalkulatoren og regner hvor mye denne maskina blir, for jeg må helt ærlig innrømme at jeg vurderer den selv :D

Lenke til kommentar
bare så det er sakt bytter vi ut psu med vifteløs blir det noe dyrere, men garantert mer stille. Men her snakker vi superstille maskiner.

 

Har bare en ting å si: Dell gå hjem å vogg, for denne maskina blir stille som graven:D

Jepp, ikke i tvil engang. Viss støy er 1.pri er Dell fullstendig utelukket.

Dette oppsettet til oivind_dahle er nok noe av det stilleste du kan få tak i, uten å gå over på vannavkjøling.

 

M-WaWe; Det du sa om AMD proessorer. Det stemmer at AMD cpu`ene ble sinnsykt varme før, men nå er det faktisk omvendt. Intel sine cpu`er blir vamere enn AMD (her snakker jeg om desktop cpu`er). Og som det er nevnt fra før her, AMD har cool and quiet. Dvs. at prosessoren justerer hastigheten i forhold til belastning. Dvs. at jobber man med tekstbehandling ol. vil prosessoren gå på 50%(avhenig av instilling i bios) av standard hastighet, og spenninga til prosessoren vil gå ned. Ergo, mye mindre varme utvikkling.

 

Det du hadde sett på toms hardware, når kjøleren falt av og prosessoren "brant opp". Fra og AMD sin XP serie(videon på toms hardware var av en Thunderbird viss jeg husker rett) har AMD hatt thermal protection, dvs. at viss tempraturen går over ett visst nivå, så skrur pc`en seg av. Dette funker, uten tvil.

 

Så disse gammle "fordommene" mot AMD er nok ikke relevante nå lenger.

Endret av skyline
Lenke til kommentar

når det gjelder poweret er dette bare sykt sykt sykt bra. For klokkere er det bare drømmen av det som er der ute.

 

Hvis hw sier ja til en test fra Kristian er ikke det lenge før testen er ute. Og vi har testa dette power opp og ned, og kan konkludere med terningkast 6 med stjerne bak.

 

Hvis trådstarter går for 6600 gt kort bør det vurderes vifteløs psu også. Men OCZ = orgasme for geeks

Lenke til kommentar
glemte PSU:

 

vi går for denne: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6179

 

nå kan noen regne hva summen blir?

er det power'et så stille da??

 

tror heller jeg ville gått for dette....

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST500BHE12

Den psu`en er sykt stille, også når man tar ut max effekt.

Og jo mindre effekt pc`en bruker, jo stillere går den.

Har ikke prøvd 520watt`eren, men har selv 470watteren til OCZ og den sammenligna jeg med MISTE`n, og OCZ`en var flere hakk stillere.

Lenke til kommentar

Ringte kompisene dine på Netshop og de ba meg sende en email med hva

jeg ønsker så skulle de sette opp ett tilbud.

 

 

Er redd det blir for dyrt men er jo greit å vite prisen ihvertfall.

 

Vil nok uansett gå for vifteløs PSU.

 

Vifter = støy

Men det ser jo ut som om jeg må ha noen alikevel. Blir jo nevnt noen her og der.

Lenke til kommentar

Har tatt meg bryet og fått regnet litt på prisen. Uten skjerm blir det på

15 958,- inkl. mva.

 

Følgende komponenter er inkludert:

 

Cooler Master Stacker Fulltower Kabinett

AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED

Swiftech CPU-kjøler, u/vifte

Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939

Zalman Northbridge Kjøler

4 x OCZ 512MB Value Series PC-3200 DDR (2,5-4-4-8) 400Mhz

NEC DVD-brenner ND-3520 bulk

Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM

Asus AX800XT Radeon X800XT 256MB PCIe

Zalman ZM80C-HP Heatpipe VGA Cooler

 

Med skjerm

LaCie Photon Vision II 20" LCD

Totalt 23 653,- inkl.mva.

 

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...