Gå til innhold

Hvor skal jeg plassere subwooferen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Letteste måten å finne ut av dette på er som følgende:

 

Sett suben der du kommer til å sitte til vanlig. Beveg deg rundt i rommet til du finner plassen det er mest bass. Dette er plassen du bør plassere suben for å få max ut av den i din vanlige lytteposisjon. Er det midt på gulvet, så bør du selvsagt finne en annen plass. Du vil merke at basstrøkket varier veldig når du beveger deg rundt i rommet. Vet ikke hvordan sub du har, men hvis det er en hjemmekino sub eller hifi sub, så har du antagligvis en fase bryter du kan prøve å justere også. Tror ikke dette er så vanlig på PC surround pakker.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Letteste måten å finne ut av dette på er som følgende:

 

Sett suben der du kommer til å sitte til vanlig. Beveg deg rundt i rommet til du finner plassen det er mest bass. Dette er plassen du bør plassere suben for å få max ut av den i din vanlige lytteposisjon. Er det midt på gulvet, så bør du selvsagt finne en annen plass. Du vil merke at basstrøkket varier veldig når du beveger deg rundt i rommet. Vet ikke hvordan sub du har, men hvis det er en hjemmekino sub eller hifi sub, så har du antagligvis en fase bryter du kan prøve å justere også. Tror ikke dette er så vanlig på PC surround pakker.

Ja, dette er helt klart den beste fremgangsmåten!

Lenke til kommentar
Men hvis han setter suben der han sitter til vanlig, hvilken vei skal den stå?

Og hva er fase bryteren til?

Hvilken vei den skal stå må du bare prøve deg frem til. Men antaglivis er det best når den peker mot deg. Fase er å snu polariteten på Suben. Man må ofte eksperimentere litt med denne, spesielt hvis man har sub i sammenheng med gulvstående høytalere

Lenke til kommentar

Jeg har skråtak på rommet mitt, vil det redusere effekten til suben? Tenker ikke bare på lyd, men på vibrasjoner osv.

Jeg har hatt litt problemer med svak lyd i deler av rommet men skal prøve den metoden din så fort jeg kommer hjem fra trening.

Jeg lurer også på hva "Crossover Frequency" er. Jeg har satt den midt imellom siden jeg ikke vet hva det gjør.

Tror dere at dere kan hjelpe meg litt hvis jeg setter opp en liten skisse over rommet mitt senere?

Lenke til kommentar
Jeg har skråtak på rommet mitt, vil det redusere effekten til suben? Tenker ikke bare på lyd, men på vibrasjoner osv.

Jeg har hatt litt problemer med svak lyd i deler av rommet men skal prøve den metoden din så fort jeg kommer hjem fra trening.

Jeg lurer også på hva "Crossover Frequency" er. Jeg har satt den midt imellom siden jeg ikke vet hva det gjør.

Tror dere at dere kan hjelpe meg litt hvis jeg setter opp en liten skisse over rommet mitt senere?

Skråtak pleier å øke bassen faktisk. Har en kompis som har høytalere i en loftstue. Alle som er på besøk der er overbeviste om at han har sub. Men det er bare skråtaket som hjelper han :)

 

Crossover Frequency er hvor høyt opp du vil subben skal spille i lydspekteret. (ikke volumet altså) Anbefaler deg ikke å ha denne høyere enn 120Hz. Poenget med en sub er at man ikke skal høre hvor den er plasert. Suben skal bare hjelpe til med dypbassen. Over 120Hz så begynner man å merke hvor det kommer fra, å dette blir feil. I hjemmekinoen min kjørte jeg suben min opp til 80Hz i film, å til 50Hz i musikk. Dette var det som funket best for meg. Også her er det best å prøve seg frem. Men som sagt, anbefaler ikke å ha den noe høyere enn max 120Hz

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...