Gå til innhold

Godt nok til tv bruk i f.eks en musikkvideo?


Anbefalte innlegg

:ohmy: Jeg er en fosil som ikke helt klarer å følge med i samme farten som elektronikkutviklingen.

Jeg har derfor det merklige spørsmålet:

 

Jeg så noen som kommenterte noe med at et sk billig 3 ccd kamera ville kunne holde til enkel tv produksjon for en som ikke har et kjempe budsjett.

Kamraet var Sony DCH-HC 1000.

 

Er dette godt nok hvis man utnytter mulighetene som ligger i dette kamra, det er jo koselig så man kanskje slipper å drasse med femtielve tonn med skrot rundt omkring?

 

I tillegg til nevnte Sony DCH-HC 1000 så jeg akkurat på spesifikasjonene til JVC Eviro GZ-MC 500 holder dette like godt? Jeg så at man kunne bruke dette som et 5 megp... stillbildekamera i tillegg nermest som et digitalt spilreflekskamera og det er jo intresant å kunne kombinere mulighetene ennå mindre skrot å drasse på eller (eller er det hele bare skrot?)....................

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HC1000 og lignende kameraer i den prisklassen vil nok kunne gi tilfredstillende bildekvalitet, for produksjoner som skal sendes på TV. Men problemene til (alle?) forbruker-kameraer er at de trenger mye lys for gi ok bildekvalitet. I tillegg har man ikke alltid like stor kontroll over de manuelle innstillingene....

 

Grobian

Lenke til kommentar

En ting til er lyden...vanlig mic helt inntil/på kameraet er vel strengt tatt bannlyst til tv bruk?

 

Om du sitter på unikt materiale, nyheter osv så spiller ikke dette noen stor rolle, men til produksjon av video er og bør det være litt mer krav til kvalitet.

 

Vurdert å leie hvis det ikke er snakk om noen dagers bruk?

Men kameraer med 1/4" ccder er, feks. Pansonic dvc30 som jeg bruker, har faktisk ganske bra bildet når jeg har brukt det i solnedgang/skumring tatt i betrakning hvor lite det er. Hc 1000 ligger jo litt under i pris og kvalitet, men med nok lys så er bildet relativt bra med tanke på pris og størrelse på disse mindre 3ccd kameraene.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar og gode råd!

 

Kanskje løsningen er hybrid, leie et "proffere" kamera en periode.

Så kan man evt bruke Sony HC1000 som et kamra nr 2 når ting dukker opp som man finner ut etterpå at skulle/burde vært med (hvis det da er bra lys så vidt jeg forstår, og da med en solblender takk for tipset sikkert lett å glemme i en fart!)

Jeg har også tenkt noe på lyden og mulighetene der.Så vidt jeg leste et sted var det tilkoblingsmuligheter for mikrofon for å gjøre noe 4 suround eller noe slik opptak samtidig men mik var selvfølgelig ikke med standard. Men i forbindelse med en musikkvideo er det nok studioproduktet som vil ligge i baggrunn uansett til 98%. Live opptak med god lyd og bilde er nok for vanskelig for meg.

 

Et spørmål som jeg nå sitter igjen med et da hvor leier man et "proft" videokamera i f.eks en uke eller fjorten dager? (for noe er væravhengig i dette landet og ting tar tid og litt lengre enn først antatt bestandig?)

Kanskje det finnes på forum allerede? Kan noen hjelpe meg i tilfelle med en henvisning hvor jeg skal se, jeg er jo en fosil som lett roter meg bort i dagens medie jungel?

Lenke til kommentar
Et spørmål som jeg nå sitter igjen med et da hvor leier man et "proft" videokamera i f.eks en uke eller fjorten dager? (for noe er væravhengig i dette landet og ting tar tid og litt lengre enn først antatt bestandig?)

Kanskje det finnes på forum allerede? Kan noen hjelpe meg i tilfelle med en henvisning hvor jeg skal se, jeg er jo en fosil som lett roter meg bort i dagens medie jungel?

ta kontakt med video4, videoutstyr norge as eller 2mtv. men hvis du velger å bruke hc1000 riktig med mikrofon, så er det godt nok til f. eks kringkasting på tv. Det du burde sjekke er om du får en xlr -adapter til hc1000 så du kan bruke proffe mikrofoner på kameraet. Er egentlig ikke noe galt med mini -jack, forutenom at den er veldig sårbar, både for pluggen og kamerautgangen

Lenke til kommentar
Det du burde sjekke er om du får en xlr -adapter til hc1000 så du kan bruke proffe mikrofoner på kameraet. Er egentlig ikke noe galt med mini -jack, forutenom at den er veldig sårbar, både for pluggen og kamerautgangen

HC1000 har jo smart-sko som gjør at man ikke trenger bruke mini-jack inngangen på kameraet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Det du burde sjekke er om du får en xlr -adapter til hc1000 så du kan bruke proffe mikrofoner på kameraet. Er egentlig ikke noe galt med mini -jack, forutenom at den er veldig sårbar, både for pluggen og kamerautgangen

HC1000 har jo smart-sko som gjør at man ikke trenger bruke mini-jack inngangen på kameraet.

4345457[/snapback]

 

Smart-skoen gjør ikke at man slipper å bruke minijack-inngangen, da man allikevel er nødt til å koble adapteret til den. Smart-skoen gir kun strømforsyning til adapteret, og i noen tilfeller ikke det engang.

 

Edit: Dette gelder ikke for enkelte kameraer, som f.eks. Sony PD100, der lyden går via smartskoen. Beklager misvisende info.

Endret av Kimbara
Lenke til kommentar
:ohmy: Jeg er en fosil som ikke  helt klarer å følge med i samme farten som elektronikkutviklingen.

Jeg har derfor det merklige spørsmålet:

 

Jeg så noen som kommenterte noe med at et sk billig 3 ccd kamera ville kunne holde til enkel tv produksjon for en som ikke har et kjempe budsjett.

Kamraet var Sony DCH-HC 1000.

 

Er dette godt nok hvis man utnytter mulighetene som ligger i dette kamra, det er jo koselig så man kanskje slipper å drasse med femtielve tonn med skrot rundt omkring?

 

I tillegg til nevnte Sony DCH-HC 1000 så jeg akkurat på spesifikasjonene til JVC Eviro GZ-MC 500  holder dette like godt? Jeg så at man kunne bruke dette som et 5 megp... stillbildekamera i tillegg nermest som et digitalt spilreflekskamera og det er jo intresant å kunne kombinere mulighetene ennå mindre skrot å drasse på eller (eller er det hele bare skrot?)....................

4329122[/snapback]

 

Var jeg deg ville jeg lagt litt mer penger i det. Vær på utkikk etter et billig/brukt Sony PD-kamera (PD100, PDX10, PD150, PD170). Dette er gode kameraer med manuelle innstillinger og proff lyd. Noe varierende i lysømfintlighet og størrelse på LCD-monitor. Du får også fordelen av å kunne spille inn på DVC-kassetter (nå har jeg aldri brukt det kameraet du nevner, så jeg vet ikke om det har muligheten til dette).

 

Nå vet ikke jeg nøyaktig hva du skal bruke det til, men ser at du nevner musikkvideoer under her. Skal disse publiseres burde du nok tenke på å kjøpe et noe mer profft kamera, et par store batterier, en vidvinkellinse, solblender, et godt stativ og gjerne et par dedo-lights (eventuelt billige arbeidslamper fra Biltema) og en reflektor (dette lager du selv av plate med sølvpapir for utendørs bruk, eller en ren, hvit overflate for innendørs bruk).

 

Hvis det er noe mer du lurer på er det bare å spørre.

 

-Mats Jørgensen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...