Gå til innhold

"Burn-in" av BH-5, hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg har gått til anskaffelse av 2x512 mb twinmos speed premium pc3500 BH-5 brikker, og har forstått det slik at de må ha en inkjørings periode på 3.3V for å få bedre overklokkings potensiale. Jeg kommer til å bruke memtest86 til burn-in av minnet.

Det jeg lurer på er:

Hvilke timings bør jeg ha når jeg tar "burn-in"?

Hvilke frekvenser bør jeg kjøre?

Er det en spesiel "grense" eller et mål til hvor mange errors man bør få når man tar "burn-in"?

Og sist, hvor lenge bør jeg gjøre det?

Kjører 2-2-2-8-1 på 250mhz nå, 3.3V

Endret av gsn
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Erfaringsmessig er det ikke viktig at minnet er helt stabilt når man skal kjøre det inn. Det kan kanskje bidra til å gjøre innkjøringen mer effektiv om man kjører dem på grensen til hva de klarer. Dette er en teknikk jeg har brukt med hell til innkjøring av prosessorer - å sultefore den på spenning slik at de kan "venne seg til det", og få litt bedre klokkepotensiale.

Men å eksperimentere med overklokking kan ha en uheldig effekt på Windows-installasjonen, derfor anbefaler jeg deg å bruke memtest. Da vil du ikke risikere at korrupte data skrives til harddisken, og dette programmet er også designet for å teste mest mulig minne - større andel enn noe Windows-basert program får tilgang til. Hvis dette programmet krasjer, skjer det jo heller ikke noe verre enn at maskinen restarter, og booter rett inn i programmet igjen.

Dette programmet kan gjerne gå i noen timer av gangen, du kan jo kjenne etter med jevne mellomrom, for å sjekke hvor varme brikkene blir. Hvis temperaturene er innenfor det trygge, kan det godt stå i en dag eller to - det er mange som gjør det slik. Etterhvert vil du nok se at det blir færre feil. Det er vel egentlig bare å eksperimentere og se.

Skrevet

Takk for svar, jeg glemte å ta med at jeg bruker memtest86 til burn-in. Programet ligger i BIOS på DFI hovedkortet mitt.

Skrevet
Takk for svar, jeg glemte å ta med at jeg bruker memtest86 til burn-in. Programet ligger i BIOS på DFI hovedkortet mitt.

OK, da er jo du heldig!

Men det sikkert ikke noe i veien for å prøve andre programmer heller. SiSoft Sandra har jo Burn-in Wizard (trykk ctrl+B), hvor du kan sette båndbredde-testen til å gå i en loop. Forskjellige programmer bruker vel minnet litt forskjellig - men jeg ville ha startet med memtest for å få et høvelig overblikk, da herper du jo ihvertfall ikke til noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...