Gå til innhold

5Vsb avvik (Thermaltake)


Anbefalte innlegg

Jeg har en Thermaltake 410w psu som fulgte med i Polo 12 pakken.

 

Problemet er at 5Vsb varierer en del alt etter hvor mye jeg skrur opp PSU vifta. På laveste hastighet ligger 5Vsb på 5,09v. Skrur jeg den opp til maks øker 5Vsb til 5,58v. Er dette normalt, fremfor alt, kan noen av komponentene i maskinen ta skade av det?

 

Se vedlagte bilde.

 

NB! Rpm på CPU Fan/Artic Cooling SS4UTC varierer alt etter temp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg fikk en ny "ThermalShake" fra PS Data, og den har fungert rimelig bra i 6 måneder med kun en hick-up episode. Men, nå ser det ut som den er på vei ad dundas igjen slik som sin forgjenger. :no:

 

post-6474-1135427353_thumb.png

 

Hvilket toleransenivå skal 5Vsb ligge innenfor før jeg kan sende power i retur? Fremfor alt, hva bør den ligge innenfor før den starter å grille ting? Er ThermalTake spesielt plaget med høye 5Vsb verdier? Nå ligger den på 5.53v.

 

Trolig har den nuka ABIT Media XP Pro kortleseren min. Men, det er bare en påstand fra min side siden jeg ikke kjenner til om en høy 5Vsb kan forårsake dette. Kan en eller annen volt-dude avkrefte/bekrefte dettte.

 

God jul alle sammen. Håper på svar.

Lenke til kommentar

Denne brukes bare når maskinen står i sovemodus eller er avslått, altså ikke under normal drift. Den er aktiv selv om maskinen er avslått. Det jeg kan tenke meg til er at denne går ned med en gang dersom noe begynner å belaste den. Løsningen for å holde denne på et normalt nivå hele tiden kan kanskje være å koble en resistor mellom denne og jord, slik at det faktisk ligger litt belastning på den (størrelsen avhenger av hvor mye strøm den kan levere på den kursen). Min 5VSB ligger forøvrig på 5,3V. Noe jeg vil påstå er ca. normalt.

 

Angående svidde komponenter. Alle spenningsavhengige komponenter (dvs. alle, untatt vifter) har spenningsregulatorer som tar seg av dette avviket og sørger for at komponentene får riktig spenning uansett innspenning. Disse begynner nok ikke å slite med annet enn litt ekstra varme før spenningen kommer 3-4V over normalnivået.

 

Jeg vil tro at det monitorprogrammet legger inn en toleranse på 10%, dvs. at den kan gå opp i 5.5V. Dette er egentlig litt for høyt, men dersom denne står ubelastet er det mer normalt.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...