Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en fryser og restarter i tide og utide


Anbefalte innlegg

Ok, så har jeg fått trøbbel med den ene maskinen min - den fryser eller restarter "uten grunn".

 

Så vidt jeg har funnet ut, er det ikke noe spesielt/konkret som utløser problemet. Det kan like gjerne skje mens maskinen står i ro for seg selv som mens jeg arbeider med den.

 

Jeg tenkte først om det kunne være PSU hadde problemer med å levere strøm - det står 4 harddisker, CD-ROM og CD-brenner i maskinen. Jeg koblet derfor fra de fire HD'ene, og koblet på en test-disk jeg hadde liggende men problemet var det samme. Maskinen ble også testet med en annen PSU jeg hadde liggende som har stått i den maskinen tidligere uten at det endret noe.

 

Deretter tenkte jeg om det kunne være en av ram-brikkene som var synderen, så jeg testet med kun én og én ram-brikke. Problemet var det samme uansett hvilken brikke som stod i. Ram'en er også testet med MemTest86, og passerte uten feil.

 

IBM Drive Fitness Test fikk kjøre den avanserte testen, og rapporterte «ingen feil».

 

Disken er også sjekket for virus (foreløpig med F-Prot (DOS-versjon) og AVG), uten å finne noe.

 

Så vidt jeg kan se, snurrer alle vifter som de skal.

 

Så til de litt underlige tingene:

  • "Test-disken" har også Windows 98 installert, og dette fungerer fint.
  • Jeg trodde etterhvert at problemet kanskje var hardware-relatert (det ville jo også forklare hvorfor jeg hadde problemer med flere forskjellige harddisker, men da «test-disken» ble flyttet over i en av de andre maskinene, hadde den fremdeles samme problem.

Noen som har forslag til hva som kan være problemet, og hvordan det kan løses?

 

--- --- ---

 

Maskinen:

Abit BE-6

Intel PIII 850 MHz

512 MB ram

2 Seagate 60 GB og 2 Seagate 200 GB med Win2000SP4 eller

1 IBM 20 GB test-disk med Win98SE og WinXP Pro SP1 i dual boot

Abit HotRod 100 Pro

Matrox G400 skjermkort

Nettverkskort

 

De fire Seagate står i RAID 1 på HotRod'en, test-disken (IBM 20GB) står i UDMA66 på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dette kan hjelpe deg:

 

 

Sjekkliste for ustabil maskin:

(dette er en generell liste, hopp over det som er uvesentlig)

* Er CPUen varm?

* Er skjermkortet varmt?

* Levérer strømforsyningen nok strøm?

* Er maskinen overklokket?

* Er alle kabler riktig tilkoblet?

* Ser du noen fysiske skader eller kjenner unormal lukt?

* Har du oppdatért drivere og nyeste BIOS?

Om du bruker windows:

* Har du drivere til komponentene?

* Har du antivirus, antispyware og brannmur?

* Er maskinen ryddig? Når ble den sist formatért?

* Har du fjernet cookies og temp.-filer?

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ram'en er sjekket med memtest86, men jeg vet jo ikke om det finner alt?

 

Jeg ser ellers for meg at problemet ligger i hovedkortet, cpu eller kjermkortet, men det er litt vanskelig å teste ettersom jeg ikke har reservedeler.

 

Psu, raid-kortet og harddiskene har jeg testet ved å flytte over i en annen maskin (det ble på et tidspunkt viktigere å hente ut noen av filene enn å løse problemet), og det har fungert mer eller mindre uten problemer. Det må ha vært problemer med "test-disken" som gjorde at den ikke fungerte da den ble flyttet.

 

Problemet er forsåvidt enda ikke løst selv om jeg har fått hentet ut filene, og hvis noen har flere idéer er det bare å komme med dem. :)

Endret av eivindbirkeland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...