Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WRT54G konfigurert som rent aksesspunkt?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Linksys WRT54G som jeg ønsker å bruke som rent aksesspunkt.

 

Jeg har fra før en Netopia 3351 og NextGenTel, jeg ønsker å bruke linksysen kun som trådløst aksesspunkt i nettverket mitt.

 

Er det noen som vet hvordan jeg skal sette opp linksys'en for å oppnå dette? Må jeg eventuelt bruke annen firmware enn den originale, og i såfall, hvilken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bare kjøre nettverkskabelen rett i en av de 4 LAN portene.. Da vil routeren fungere som en switch og alle som kobler til den da, vil få IP fra en annen DHCP server, f.eks. en annen router.

 

Selv bruker jeg Sveasoft firmware hvor jeg kan stille hvordan modus routeren skal fungere i. Husker ikke om dette går an i den originale firmware'en.

 

/Espen

Endret av espenah
Lenke til kommentar

Jeg har nå koblet slik:

 

Netopia -> Linksys -> PC

 

Det merkelige er at når jeg har kabelen fra netopiaruteren koblet i linksysen, så kan jeg ikke logge meg på linksysen og konfigurere den, men hvis jeg drar ut kabelen fra netopia, slik at bare linksysen og pc'en er koblet sammen, så kan jeg logge meg på linksysen... Merkelig? Eller skal det være sånn?

Lenke til kommentar

Kjører du med samme ip-nett?

 

Netiopia tildeler 10.0.0.x wrt54g mener jeg er i subnet 192.168.1.x. Sjekk manual.

 

Dersom wrt opererer med 192.168.x.x. sett da fast ip i pc til for eksempel 192.168.1.150. Gå så inn på wrt og sett fast ip til 10.0.0.100 for eksempel.

 

Husk også å skru av automatisk tildeling av DHCP i wrt før du lagrer nytt oppsett i wrt.

 

Deretter endrer du pc til å motta ip automatisk og kobler opp netopia - wrt - pc på nytt. Bruk lan-inngang på wrt fra netopia. og lan inngang på wrt fra wrt til pc.

 

-bytes

Lenke til kommentar

Dersom du bruker Sveasoft firmware kan du konfigurere WRT slik at alle 5 portene blir LAN porter.

 

Gi WRT adresse i 10.0.0.X range som Netopia ikke bruker feks.10.0.0.250, husk at du nå kun kan få kontakt med WRT så lenge den er koblet til til Netopia dersom du ikke bruker statisk IP adresse da WRT ikke lenger deler ut adresser.

 

Har brukt dette oppsettet selv og det fungerte utmerket

Lenke til kommentar

Takk for tips, folkens!

Hvilken versjon av sveasoft bruker dere?

 

Jeg ønsker å bruke wrt for å dele nettet med naboen med bruk av WDS (han har en apple airport express i den andre enden), og ønsker en firmwareversjon som støtter dette, i tillegg til å kunne øke sendereffekten (selvfølgelig ikke over 100mw, åff kårs!! ;) ).

 

Jeg har lest at sveasoft alchemy 1.0 støtter dette, har noen erfaring med det?

 

Og jeg regner med at det er like enkelt å "oppgradere" til original firmware hvis man skulle ønske det, etter å ha prøvd en uoriginal? Har aldri gjort det før....

Endret av tomas123
Lenke til kommentar

Bruker Alchemy 1.0.. Siden jeg ikke er subscriber kan jeg ikke bruke nyeste som er Talisman.. Men Satori er utdatert, erstattet av Alchemy..

 

Ja, d er like enkelt å bytte mellom original og andre firmware.. Bare husk å ta en hardware reset mellom hver gang..

 

/Espen

Lenke til kommentar

Slå av dhcp-server tjenesten til Linksys'en og sett en fast IP på den. Siden Netopiaen kjører i 10.0.0.x ranget, kan du jo feks. sette den til 10.0.0.200 (vet ikke hvor stort dhcp ranget til Netopiaen er). Da vil alle maskinene få dhcp adresse fra Netopiaen, og det vil være endel enklere å konfigurere Linksys boksen senere.

Lenke til kommentar

Jeg driver nå og prøver å konfigurere en airport express til å fungere med min linkys med alchemy 1.0 firmware via WDS.

 

Men en ting får jeg ikke til å fungere, det står bl.a. her at man skal sette en "$" foran sin 128bits 26 Hex digit-key, men da protesterer apples admin-verktøy, og sier at passordet blir for langt.

 

Jeg kommer ikke videre med dette, er det noen som har tips?

Endret av tomas123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...