Gå til innhold

Macro, hvilket valg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du mener; de to objektivene vil gi samme lystap da de har samme forstørrelse, 55 mm mellomring på enden av en 60 mm 1:1 vil naturlig nok gi noe mer lystap enn 105ern uten mellomring, men også større forstørrelse.

 

Det du heller bør/kan bekymre deg om med 60 mm og 55 mm mellomring er at nærgrense/arbeidsavstand blir svært kort sammenliknet med 105 mm - avhenger seff. av hva du skal bruke utstyret til, men er det noe levende ville jeg gi opp 60 mm til fordel for en lengre brennvidde (t.o.m. 150/2.8 fra Sigma, sparer deg noen kroner også i forhold til Nikon-105)

Lenke til kommentar

Mente enten 105mm eller 60mm m/mellomring ja.

 

Etter å kikket litt nærmere på utvalget av macro objektiver fra uorginale produsenter har jeg funnet ut at valget nok står mellom sigma 150mm som du nevte og nikons 105mm. Prisen blir den samme da jeg får forhandlerpris fra Nikon. Men holder sigmas samme standar som nikons, er de jevngode, eller er sigmaen bedere. Etter det inntrykket jeg har fått har sigmaen noe raskere autofokus, mens bildekvaliteten vet jeg ikke hvor god er. Nikons holder vel en høy standard og jeg forventer vel egentlig ikke noe mindre av sigmaen.

Takker for svar.

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...