-Teddy- Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Har laget meg noe i PS og brukt save for web. Hvordan lager jeg nå et "felt" over bildene som jeg kan skrive tekst i? (Iframes elns) Bruker Namo5, men om du ikke kan til det programmet, forklar gjerne hvordan man gjør det i et annet, slik ta jeg har noe å gå ut ifra. Helst ikke gi meg koder jeg skal putte i sourcen...
Cucum(r) Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Bruker Namo5, men om du ikke kan til det programmet, forklar gjerne hvordan man gjør det i et annet, slik ta jeg har noe å gå ut ifra. Helst ikke gi meg koder jeg skal putte i sourcen... Dette er grunnen til at jeg ikke gidder å si noe som helst til deg.
genstian Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 vel først lærer du deg og kode siden din i vim, KWrite eller noe. så når du kan CSS og HTML så skriver du: #element{ background-image: url(patch/to/image.gif); } og så er bilde satt til bakgund
-Teddy- Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Skrevet 4. juni 2005 Jeg skulle gjerne hatt tekst oppå et bilde som en slags "frame" som jeg kan bytte teksten i når jeg trykker på en link. Skulle gjerne hatt tekst i midten her: (Dere skjønner hvor jeg mener) http://home.no.net/teodor89/heia/index.html Omtrent slik som det er her: www.geotronix.moo.no Men om sourcekode er eneste mulighet så vil jeg gjerne at en av dere tar sourcekoden til sia og skriver inn greia der jeg tregnger debn slik at jeg kan se hvordan det gjøres, og neste gang kanskje klare det selv.
Cucum(r) Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Seriøst, du kommer ikke langt på dette forumet hvis du ikke er villig til å gjøre noe som helst selv! Jeg er så sinnsykt lei denne innstillingen som har florert her på forumet i det siste.
-Teddy- Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Skrevet 4. juni 2005 Seriøst, du kommer ikke langt på dette forumet hvis du ikke er villig til å gjøre noe som helst selv! Jeg er så sinnsykt lei denne innstillingen som har florert her på forumet i det siste. Jojo! Jeg vil gjerne gjøre noe selv, men jeg vil gjerne at dere viser meg først! Jeg trenger et eksempel å gå utifra vettu. Men jeg vil helst slippe å lære meg html og css og det som værre er da jeg som regel klarer meg med et greit webeditor program. Er ikke noe å bli sur for at jeg trenger hjelp vel?
Cucum(r) Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Men jeg vil helst slippe å lære meg html og css og det som værre er da jeg som regel klarer meg med et greit webeditor program. Disse webeditorene som du drar frem ødelegger internett, rett og slett. Derfor bør du lære deg HTML, og derfor vil jeg ikke hjelpe deg før du har en viss kunnskap innen faget.
-Teddy- Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Skrevet 4. juni 2005 Ingen som vet hvordan man gjør dette uten å lære seg HTML? Jeg har kanskje litt for nybegynner til å holde til på denne delen av forumet virker det som. Må jo være proff editor for å få hjelp her virker det som, men da trenger man vel ikke så mye hjelp, gjør man vel?
DevN Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Jo da, begynner du å lære deg HTML og CSS kan du få hjelp underveis - ingen her liker WYSIWYG skjønner du. Tar ikke lang tid: http://www.htmldog.com/ http://www.w3schools.com/
-Teddy- Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Skrevet 4. juni 2005 Ok, har begynt å lese litt på de. Kan jo litt sånn HELT 100% Basic, som at </asd> er end osv. Men ikke stort mer enn det egentlig. La oss si at jeg kan HTML koding da: Hva skal jeg gjøre da?
Cucum(r) Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 La oss si at jeg kan HTML koding da:Hva skal jeg gjøre da? Da kan du opprette en klasse i stilarket ditt, og legge dette i den klassen: background: #farge url(bildeplassering.jpg) no-repeat top left; padding: 15px; overflow: hidden; width: bredde; height: høyde;
-Teddy- Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Skrevet 4. juni 2005 (endret) Da kan du opprette en klasse i stilarket ditt, og legge dette i den klassen: background: #farge url(bildeplassering.jpg) no-repeat top left; padding: 15px; overflow: hidden; width: bredde; height: høyde; Du gjør det så lett du kan? Har begynt å lese på den htmldog siden, var faktiskt litt interessant. Også kan jeg jo begynne å briefe med det til kompiser. Skal lese iallefall hele n00b delen. Lager litt for meg selv i notepad ettersom jeg leser og får det jo faktiskt til. Btw, "overflow; hidden" vet jeg hva gjør, den har jeg brukt før. Imponert eller? EDIT: Alle de tabulatorene som blir brukt bortover, har de egentlig noen hensikt eller er det for å holde sourcen på siden mer oversiktlig for redigering? Er litt OT her nå, men det trengs egentlig om jeg skal få til noe. Endret 4. juni 2005 av -Teddy-
DevN Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 (endret) "overflow: hidden", ikke "overflow; hidden". Eksempel på HTML-dokument med koden: <html> <head> <style type="text/css"> div { background: #farge url(bildeplassering.jpg) no-repeat top left; padding: 15px; overflow: hidden; width: bredde; height: høyde; } </style> </head> <body> <div>Tekst ...</div> </body> </html> EDIT: Forbanna Opera 8, krasjer veldig ofte når jeg prøver å komme inn på WD-delen her på HW.no (under lastingen av forumet/trådene). Bare her det skjer? Endret 4. juni 2005 av DevN
Jakob K Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 EDIT: Forbanna Opera 8, krasjer veldig ofte når jeg prøver å komme inn på WD-delen her på HW.no (under lastingen av forumet/trådene). Bare her det skjer? Opplever at den krasjer av og til jeg òg, men kan ikke huske at det har skjedd her.
Zoxc Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 meiner du ikkje berre å centre tabellen. Trur du kan merka tabellen og trykke på teks-center i nemo, unansett kan du putte in dette: <tabel align="center"
-Teddy- Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Skrevet 5. juni 2005 (endret) Ok, nå har jeg faktiskt fått det til i Namo Webeditor. Laget et layer og noe... Hvordan skal jeg nå få dette til å bli en slags iframe som kan bytte innhold uten å reloade hele siden? Og forresten: Jeg skal lese ferdig HTML guiden allikevel. EDIT: Nei, jeg har ikke fått det helt til... Er noe bull med iframen som ikke vil være riktig størrelse,den lager seg selv scrollbars og bruker bare et lite område på midten av det layeret. Om den hadde fjernet scrollbarene og brukt siden full ut istedet så hadde den passet. Har mekka en ting i kildekoden da, det manglet en L i .htm så siden kom ikke opp. Endret 5. juni 2005 av -Teddy-
Jakob K Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Ok, nå har jeg faktiskt fått det til i Namo Webeditor. Laget et layer og noe...Hvordan skal jeg nå få dette til å bli en slags iframe som kan bytte innhold uten å reloade hele siden? Når du har laget en iframe, kan du fritt endre adressen i den ved hjelp av en lenker på siden. Angående scroll'en kan du ta en titt på W3Schools iframe-refferanse, hvor du finner alle egenskapene du kan definare tag'en med. Og forresten: Jeg skal lese ferdig HTML guiden allikevel. Det er alltid bedre å kode selv - selvgjort er velgjort EDIT: Nei, jeg har ikke fått det helt til... Er noe bull med iframen som ikke vil være riktig størrelse,den lager seg selv scrollbars og bruker bare et lite område på midten av det layeret. Om den hadde fjernet scrollbarene og brukt siden full ut istedet så hadde den passet. Har mekka en ting i kildekoden da, det manglet en L i .htm så siden kom ikke opp. Som sagt; les siden jeg linket til over, der står det hvordan du kan definere diverse egenskaper. Om den skal dekke hele siden, bør du heller ta en titt på frames. Du bør egentlig unngå frames. Jeg bare svarte på det du spurte om, uten at det nødvendigvis er riktig.
fjuriess Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Jeg vet ikke helt hva du vil ha hjelp til lenger. Virker som om det har sklidd helt ut..
-Teddy- Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Skrevet 5. juni 2005 Har fiksa iframen nå. =) Måtte først ha et layer, også en tabell oppå den, og deretter iframe... Tror det egentlig er unødvendig mye tull i sourcen nå, men det får bare være slik til jeg har fått lært meg skikkelig HTML.
genstian Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Har fiksa iframen nå. =) Måtte først ha et layer, også en tabell oppå den, og deretter iframe... Tror det egentlig er unødvendig mye tull i sourcen nå, men det får bare være slik til jeg har fått lært meg skikkelig HTML. hva med og ikke bruke frames?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå