Gå til innhold

oppgradere prosessor på laptop


Anbefalte innlegg

heisann

 

jeg har en HP Pavillion ZE4351 med en Intel Mobile Celeron prosessor på 2.2Ghz på socket 478 og 400mhz fsb.

 

det som er problemet mitt er at celeron prosessoren ikke har speedstep, mao. dårlig batteritid og iogmed det er en celeron, laber ytelse i en rekke situasjoner så jeg har lyst til å bytte ut den cpu'en med en kjappere prosessor med speedstep.

 

etter hva cpu-z og wcpuid sier så støtter hovedkortet og rammen i laptopen 100/133 (400/533)Mhz fsb og siden det er snakk om en 478 sokkel så lurer jeg på om jeg bare kan ta en god gammel northwood P4 prosessor med 533mhz fsb og plugge den inn uten problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det som er problemet mitt er at celeron prosessoren ikke har speedstep, mao. dårlig batteritid og iogmed det er en celeron, laber ytelse i en rekke situasjoner så jeg har lyst til å bytte ut den cpu'en med en kjappere prosessor med speedstep.

 

etter hva cpu-z og wcpuid sier så støtter hovedkortet og rammen i laptopen 100/133 (400/533)Mhz fsb og siden det er snakk om en 478 sokkel så lurer jeg på om jeg bare kan ta en god gammel northwood P4 prosessor med 533mhz fsb og plugge den inn uten problemer.

Hovedkortet i pcen støtter neppe Speedstep uansett, så på den kanten blir det ikke noe bedre. Men en P4 Northwood yter mye bedre. :yes:

Lenke til kommentar

humm..

 

har søkt meg rundt litt på nettet og kom over denne siden.

 

her er chipsettet på laptopen min opplistet som er ett ATI Mobility Radeon 7000 IGP (R200) og etter denne siden så støtter chipsettet kun Pentium Celeron/4 Mobile prosessorer (trykk på P4M linken. da linken er meget lang og inneholder [] tegn så fungerer ikke forumkoder.. ;)), men når største mobile prosessor støttet er 3.33ghz så burde det nå holde i bøtter og spann :mrgreen:

 

nå gjelder det bare å finne ut hvor jeg kan kjøpe en Mobile Pentium4 552 (3.33Ghz) modell :D

 

mer seriøst, hvor kan jeg få kjøpt Intel Mobile P4 prosessorer på sokkel 478?

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

heh..

 

da blir det ny cpu i laptopen :D

en Intel Mobile Pentium 4 3.2Ghz, 533Mhz FSB, 512KB cache, SL77R stepping. HT og enhanced speedstep er en selvfølge :)

 

det virkelig store spørsmålet er nå om det muligens kan bli litt vel varmt inni laptopen min etter jeg bytter cpu.. celeronen jeg har er oppgitt med ett referansepunkt på 35Watt varme, mens P4M jeg får har ett referansepunkt på 77Watt :omg:

 

det andre spørsmålet blir nå om jeg faktisk får bedre battertid eller ikke men pytt sann.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...