Gå til innhold

Hjelp! RAW filer inn i Photoshop CS/Canon 350D


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg får importert RAW filer fra Canon 350D inn til Photoshop CS?

 

Dette er hva jeg allerede har gjort:

 

1. Brukt P programmet på kameraet og valgt RAW når jeg har tatt bilder

2. Importert inn i Canon Camera Window

3. Bildene vises som RAW filer i Canon Image browser

4. I mappene er endingen .CR2

5. De vil ikke åpne seg i Photoshop CS (Feilmelding:Could not complete your request because it is not the right kind of document)

 

Har prøvd og lese meg til en løsning, men har ikke funnet den ennå. Noen som kan hjelpe?

 

Brand new 350D eier!

 

::Rhoij::

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hentet ned CAMERA RAW filene fra ADOBE?

Den legger du i FILE FORMAT folderen under plug-ins i Photoshop CS.

Restart Photoshop og du skal kunne åpne de fleste RAW-fil formater.

Først åpnes en "pre-konverter" hvor du kan stille mange parametre. Når du så trykker OK, er du i native Photoshop, og kan gjøre resten av justeringer/korrigeringene.

Deretter kan du lagre bildet til egnet filformat, men jeg ville uansett lagre som .PSD for senere bruk. Bruk også "ADJUSTMENTS LAYER" - da kan du gå tilbake på de fleste innstillinger, selv etter at bilde er lagret og lagt bort.

Et bilde BØR ikke lagres med JPG mer enn MAKS tre ganger (den første er alt gjort i kamera, hvis du da ikke "skyter" med RAW)

 

Du kan også (fra ADOBE) hente ned programmet "Adobe DNG Converter" (ligger i samme pakke) og konvertere RAW-filene til DNG-formatet.

Hvis du fremdeles ikke får åpnet filene dine, da har du ikke PHOTOSHOP CS.

 

Her er noen gode PHOTOSHOP siter

http://www.photoshopcafe.com/

http://www.photoshopworld.com/

http://www.planetphotoshop.com/

http://www.photoshopuser.com/photoshopcs2.html

Lenke til kommentar
Har du hentet ned CAMERA RAW filene fra ADOBE?

Den legger du i FILE FORMAT folderen under plug-ins i Photoshop CS.

Restart Photoshop og du skal kunne åpne de fleste RAW-fil formater.

Slik eg forstår det så er CAMERA RAW 2.4 den siste som er kompatibel med PS CS.

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2701

 

Visst ein vil ha støtte for 350d, e-300 +++ så må ein ha CAMERA RAW 3.1, og denne er kun kompatibel med PS CS2.

 

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

 

Har du sjekka at siste versjon fungerer på CS?

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, kanskje det ville være en idé og konvertere filene til .DNG, som er noe mer universal iht bruk. Har ikke prøvd dett ennå, men det vil vel vise seg om dette er en god løsning.. Noen synspunkter?

Du kan prøve å laste ned DNG Converter 3.1 lagre som DNG og se om du får åpnet de i CS1.

 

Har ikke prøvd selv men det bør kunne gå! :hmm:

 

:) Per

Lenke til kommentar

Hmm ser ikke helt hva problemet er....

Det er jo bare å laste .CRW filene rett inn i Photoshop.

Kopiere CRW-filene direkte fra minnekortet til harddisken, og så henter du dem inn i PS - da kommer det opp ett preview vindu med mulighet for justering av farge, oppløsning m.m.

Du trenger ikke konvertere til .CR2

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Last ned DNG fra Adobe, det er gratis. Dette programmet konverterer alle raw formater til dng. (digital negative). Dette er garantert kompatibelt med PS, og er fremtidsrettet med tanke på at alle kameraer kommer med egne raw filtyper. I tillegg komprimerer dette programmet RAW filene, uten kvalitetstap.

 

Deretter åpner du filene med Photoshop sitt glimrende RAW redigerings program. Bare dobbeltklikk på bildet i PS sin browser. Lagre det ferdige resultatet i .jpg format på maks kvalitet. Det kan fort gå veldig tregt å drive redigering av store RAW filer sammenlignet med det komprimerte .jpg formatet.

 

Edit: Det ligger også en gratis oppdatering av RAW støtten på Adobe sine hjemmesider, hvis du ikke vil bruke .dng formatet.

Endret av cremaster
Lenke til kommentar
Edit: Det ligger også en gratis oppdatering av RAW støtten på Adobe sine hjemmesider, hvis du ikke vil bruke .dng formatet.

Til PS CS?

Kan du kome med urlen til denne RAW-oppdateringa? Har problem med å finne denne, finn berre oppdatering som er kompatibel med CS2 :dontgetit:

Lenke til kommentar

Nei utrolig nok ser det ut til at det ikke kommer noen raw opdatering for 350d til Photoshop CS :( Utrolig dårlig, men sånn blir det vel når en er i en monopol situasjon. Det finnes jo ingen andre programmer som kommer i nærheten av photoshop (min mening).

 

Ser ut til at du bli nødt til å satse på å konvertere til .dng formatet. Da skulle du ihvertfall være garantert kompabilitet med Photoshop. Jeg bruker dette selv og er svært fornøyd, det går lynraskt å konvertere (ihvertfall på min maskin). :)

Lenke til kommentar
Hmm ser ikke helt hva problemet er....

Det er jo bare å laste .CRW filene rett inn i Photoshop.

Kopiere CRW-filene direkte fra minnekortet til harddisken, og så henter du dem inn i PS - da kommer det opp ett preview vindu med mulighet for justering av farge, oppløsning m.m.

Du trenger ikke konvertere til .CR2

Men, hvordan får jeg filene på harddisken? Har installert Canon programvaren og det er bare via den jeg får tatt inn bilder. Det er heller ikke noe som indikerer at det er et kamera som er plugget inn på skrivebordet..

Lenke til kommentar
Nei utrolig nok ser det ut til at det ikke kommer noen raw opdatering for 350d til Photoshop CS :( Utrolig dårlig, men sånn blir det vel når en er i en monopol situasjon. Det finnes jo ingen andre programmer som kommer i nærheten av photoshop (min mening).

 

Ser ut til at du bli nødt til å satse på å konvertere til .dng formatet. Da skulle du ihvertfall være garantert kompabilitet med Photoshop. Jeg bruker dette selv og er svært fornøyd, det går lynraskt å konvertere (ihvertfall på min maskin). :)

Sant nok, ingen versjon til CS.

Lenke til kommentar
Nei utrolig nok ser det ut til at det ikke kommer noen raw opdatering for 350d til Photoshop CS :( Utrolig dårlig, men sånn blir det vel når en er i en monopol situasjon. Det finnes jo ingen andre programmer som kommer i nærheten av photoshop (min mening).

 

Ser ut til at du bli nødt til å satse på å konvertere til .dng formatet. Da skulle du ihvertfall være garantert kompabilitet med Photoshop. Jeg bruker dette selv og er svært fornøyd, det går lynraskt å konvertere (ihvertfall på min maskin). :)

Får feilmelding når jeg prøver og konvertere .cr2 til DNG (versjon 2.4): The source folder does not contain any supported camera raw files". Vanskelig det her..

Lenke til kommentar
Greit nok, men har noen testet den på CS?

ja, det gikk dårlig, fikk melding om at det var feil PS-versjon.

 

Men for min sin del (oly e-300) så fungerer ver. 2.4 fint, sjølv om dette kameraet iflg. adobe først har støtte i ver. 3.1.

 

Så det er vel berre å prøve å sjå om det går.... ;)

 

Likar uansett rawshooter betre....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...