Gå til innhold

Koster velferdsstaten for mye?


Anbefalte innlegg

Det har artikkelforfatter helt rett i. De som er produktive får det bedre, mens det beste for de uproduktive er at de som er villige til å arbeide skal betale for at enkelte skal sitte på ræva. Derimot så strider dette med begrepet "rettferdighet".

 

Basert på hvilket rettferdighetsbegrep? Det virker som om du baserer det på begrepet om rettferdighet som "justice", noe som forutsetter troen på en form for naturgitte rettigheter, som jo ikke eksisterer. Derimot, hvis man ser på rettferdighet som "fairness", så er ikke velferdsstaten urettferdig, fordi man tross alt har liten kontroll over sin egen skjebne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis velferdsstaten == staten, som helhet så er jeg enig på at det er for dyrt.

 

Det er helt klart ting staten skulle holdt seg unna, men det er også mye jeg syns staten skal drive med. Skole, helse, barnehager, eldreomsorg, trygd og pensjon, infrastruktur, forsvar, politi osv osv er alle ok.

 

Spørsmålet er hva vi kan kutte på...

Lenke til kommentar
Skole, helse, barnehager, eldreomsorg, trygd og pensjon, infrastruktur, forsvar, politi osv osv er alle ok.

Hadde ikke et skolevesen utsatt for konkurranse ført til høyere kvalitet, som følge av høyere lønninger til lærere, dermed høyere krav ?

 

Jeg for min del er ikke fornøyd med skolevesenet i dag. Jeg syntes for eksempel vi har for dårlige lærere, og at vikarer som aldri har vært i en klasse tidligere tar over undervisningen i noen måneder er absurd. (Opplevde dette selv på ungdomskolen)

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Skole, helse, barnehager, eldreomsorg, trygd og pensjon, infrastruktur, forsvar, politi osv osv er alle ok.

Hadde ikke et skolevesen utsatt for konkurranse ført til høyere kvalitet, som følge av høyere lønninger til lærere, dermed høyere krav?

Kanskje, med mindre de sliter ut hverandre og følgelig etterlater et slappere tilbud til elevene da. Det er ingen automatikk i konkurranse og økt kvalitet, i motsetning til hva mange sytten- attenåringer her inne vil fortelle deg.

Lenke til kommentar
Det er ingen automatikk i konkurranse og økt kvalitet, i motsetning til hva mange sytten- attenåringer her inne vil fortelle deg.

Her må du utdype tror jeg.

 

På et marked med konkurranse vil produktene/tjenestene som tilfredsstiller kundens krav (som er bredt) best, vinne frem. Produsentene konkurrerer da så klart om å skape de beste produktene/tjenestene, og videre øker kvaliteten til fordel for kunden.

 

Er ikke dette naturlig ?

Lenke til kommentar
Skole, helse, barnehager, eldreomsorg, trygd og pensjon, infrastruktur, forsvar, politi osv osv er alle ok.

Hadde ikke et skolevesen utsatt for konkurranse ført til høyere kvalitet, som følge av høyere lønninger til lærere, dermed høyere krav ?

 

Jeg for min del er ikke fornøyd med skolevesenet i dag. Jeg syntes for eksempel vi har for dårlige lærere, og at vikarer som aldri har vært i en klasse tidligere tar over undervisningen i noen måneder er absurd. (Opplevde dette selv på ungdomskolen)

Det som konkurranse innen skolevesenet fører til i praksis, er vel noen skoler med enormt bra kvalitet og andre skoler med helt elendig kvalitet, slik vi ser i f.eks. USA. Det landene som har best kvalitet på skolen, er gjerne land som har et sterkt innslag av offentlig skole, samtidig som skolen er organisert helt annerledes enn den norske. Den SV skolen man har i Norge og Sverige er vel noe av det værste, mens land som Finland og Sør Korea som har hatt omtrent den samme skolen i femti år har den beste skolen.

Lenke til kommentar

Det er ofte slik at når man er yngre og ikke trenger å ta ansvar og tjene sine egne penger, så er SV tøft. De "virkelig kule gutta" heier på RV. Men når man blir voksen og må begynne å tenke på litt annet enn fyll og sex, så får man litt andre verdier. Da innser man at når man sitter der med familie og gjeld, samtidig som man betaler store summer til staten for at andre skal kunne snylte penger og ikke jobbe, at det kunne vært greit med litt bedre forhold for voksne mennesker som tjener sine egne penger.

Endret av howzer
Lenke til kommentar

Når det gjelder meninger når man blir eldre, så er det jo også slik at Frp også har relativt flere unge velgere.

 

Det er nok heller slik at når man blir eldre, så forstår man at man selv kan risikere å bli arbeidsledig i fremtiden, og derfor ønsker man i større grad et sterkere sikkerhetsnett slik at man har en sikring hvis det skulle skje. Dette blir enda viktigere når man forstår at det faktisk blir vanskeligere å få ny jobb når man er over 45-50 år i mange bransjer, samt at man fort kan få smerter som gjør det vanskelig å jobbe, men som folk på høyresiden ikke godtar som grunn til "å ikke jobbe i hvem som helst jobb". Det er jo tross alt ikke slik at de trygdete er en konstant gruppe. Godt over halvparten av de uføretrygdete f.eks. er folk over 50 som har arbeidet hele livet, men fått problemer litt ute i årene.

 

Ser man på nettet, så er det jo nettopp unge menn som klager mest på "snylterne".

 

Et annet moment er jo at andelen på trygd presser opp lønningene for de som tjener minst. Man skal være ganske kortsynt for å tro at lavtlønnete virkelig tjener på at det blir hardere kår for de trygdete.

Endret av McFly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...