Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CMOS error ved boot...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har i det siste prøvd å fått et trådlaust nettverkskort til å fungere.. http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry4254706

 

Uansett, i går bytta eg om dei trådlause nettverkskorta mellom den nye og den gamle maskina for å sjekke om det trådlause var evt defekt. Det var det ikkje, då eine nyinnkjøpte trådlausekortet fungerte på den nye maskina.

 

Då prøvde eg for sikkerheitsskyld å ta inn det Trådlausekortet som var i den nye maskina i den gamle. (ein veit jo aldri..) Då eg boota var det samme problemet, skjermen ville ikkje slå seg på. Då slo eg av maskina og bytta ut det trådlause med det vanlige nettverkskortet. Det gjekk greit å putte det inn. Slo på maskina.. Då kom der opp en CMOS error heilt i boot-starten...

 

 

KVA, er dette? Eg aner rett og slett ikkje kva grunnen er for at erroren kom opp, og eg veit heller ikkje kva denne erroren betyr.

 

uansett,, nokon som har noko formeining om kva dette kan vere, og kva eg bør gjere vidare?

 

takker for den eventuelle hjelpa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som avgv skrev i den forrige posteringen, er nok problemet PCI v2.1..

 

for å forklare hva CMOS feilen er, eller hvorfor den oppstod når du satte alt tilbake, må vi nesten vite -hva- feilmeldingen sier, men som sagt

Du kan prøve og sjekke om det finnes nyere BIOS til hovedkortet

 

Du skriver at du ikke aner hvaslags hovedkort det er, men det finner du nok ut av om du åpner maskina; burde stå på hovedkortet..

 

kan sikkert hjelpe deg å finne bios oppdatering, om jeg får vite fulle navn på hovedkortet.

 

alternativt kan du jo notere deg bios navn og versjon (kommer opp når du starter maskina) og paste det her.

Lenke til kommentar

Våkner opp ein gammal tråd. Tok meg endelig tid i dag til å finne ut namnet på hovudkortet via Sisoft. Dette er infoen eg grov fram:

 

 

Mainboard

MP Support : No

Model : AX6BC R2.36T May.17.1999 AOpen Inc.

System BIOS : 05/17/1999-i440BX-00000006C-00

 

 

Datamaskinen kjem frå merket TCI.

 

og infoen om PCI på maskina:

 

 

PCI Bus(es) on Hub 1

Version : 2.10

Number of Bridges : 1

PCI Bus 0 : PCI (33MHz)

Multiplier : 1/3x

 

Har noen muligheit til å hjelpe meg med å finne oppdatering til PCI versjonen?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...