Gå til innhold

Spørsmål angående AMD-prosessorer


Anbefalte innlegg

For det første: Jeg har en AMD Athlon XP 2800+ @ 2075MHz

 

Til spørsmålet: Jeg har skjønt såpass at en athlon 2800 tilsvarer en pentium med 2800mhz klokkehastighet, selv om min bare har 2075. Men, er dette uten overklokking? Jeg har greid å få den opp på den nåværende vifta til 2300, men ikke stabilt.

 

AMDprosessorer er etter det jeg har forstått blitt lagt for å overklokke, og jeg som ikke overklokker, kjører jeg da på en klokkehastighet som tilsvarer en intels 2800, eller kjører jeg på en klokkehastighet som tilsvarer en intels 2000?

 

Da jeg kjøpte denne prosessoren var det ganske greit, men nå som jeg har så vidt satt meg inn i overklokking, er forvirrelsen total :no: så jeg håper at noen som har greie på dette, kan gi meg litt innsikt om disse sakene.

 

Som for eksempel: Gitt at min prosessor kjører på bare 2075mhz, og dette tilsvarer 2800 på en intelprosessor. Hva vil klokkehastigheten tilsvare på en intelprosessor, hvis jeg overklokker til 2200? Er det en fast ratio her, mellom forholdet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Athlon XP 2800+ er ikke lengre helt det samme som en Pentium 4 2,8GHz.

Intel har kommet med et par forbedringer de siste årene som har gjort det å sammenlikne 2800+ mot 2,8GHz delvis meningsløst, selv om det nok var dette AMD originalt mente med PR sin. (Performance Rating)

 

Så originalt var en 2,083GHz (166,66MHz FSB * 12,5 Multiplier) Athlon XP 2800+ ment å konkurrere med en 2,8GHz pentium 4.

3000+ var på 2,167GHz. (166,66 * 13)

3200+ var på 2,2GHz (200 * 11)

2,3GHz ville vel da muligens tilsvart en 3400+ (3,4GHz pentium 4) eller noe i den dur. (200 * 11,5)

 

Det er sånn delvis fast ratio mellom forholdene her. For hver 0,5 økning i multipier, øker PR med 200+.

 

I dag ville ikke en Athlon XP 3200+ f.eks. tilsvare mer enn ca pentium 4 på 2,4GHz - 2,6GHz i spill.

Eller en socket 939 Athlon 64 på 1,4GHz - 1,6GHz i spill (Hvis det hadde fantes så svake da Athlon 64 da...) ;)

 

I andre programmer ser det ikke fullt så stygt ut for gode gamle Athlon XP.

 

Test

Lenke til kommentar

PR-ratingen til AMD Athlon XP har aldri vært for å sammenligne med Intel. Den er der for å sammenligne med en vanlig athlon (k7). Dvs. en XP2000+ skal yte like godt som en Athlon på 2GHz (F.eks. thunderbird).

 

NÅr det gjelder overklokking, så er ingen prosessorer "laget for" overklokking. Det er ingen produsenter som vil at overklokking skal være mulig, for da kjøper alle den billigste prosessoren og skrur opp farten med enkle metoder. Derfor er det multiplikatorsperre på alle nyere CPU-er.

Lenke til kommentar
PR-ratingen til AMD Athlon XP har aldri vært for å sammenligne med Intel. Den er der for å sammenligne med en vanlig athlon (k7). Dvs. en XP2000+ skal yte like godt som en Athlon på 2GHz (F.eks. thunderbird).

 

Offisielt ja, men det er ikke tvil om at hensikten var at brukern skulle assosiere disse med P4, selv om AMD aldri "torde" innrømme dette :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...