Gå til innhold

1 CCD vs 3 CCD


Anbefalte innlegg

Jeg har leita rundt omkring på forumet, men har ikke blitt noe klokere av den grunn. Er virkelig 3 CCD bedre enn 1 CCD? Hører folk driver å klager på at de ikke kan presterer under dårlig lysfolhold...

Hva er dårlig lysforhold og hvordan blir resultatet?

Jeg har planer om å filme en del stemning og naturbilder. Da er ofte ikke sola på sitt høyeste og skyggepartiene er mange. Vil det si at jeg ikke kan filme dette bra, med en 3 CCD kamera til 12 000?

 

Kunne noen greie litt ut om dette slik at vi får lagt ballen død....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3ccd gir en mye bedre bildekvalitet og fargereproduksjon pga. at du har en brikke for hver primærfarge, mens vanlige 1ccd kameraer produserer bildet i svarthvitt også blir fargene lagt på etter det.

 

Jeg tror at du får et bedre resultat med et 3ccd kamera til 12000 enn et 1ccd til samme prisen. Vil nok tro at du sikter til panasonic gs400/sony hc1000 klassen, og disse har jeg hørt mye positivt om.

 

Med billige 3ccd kameraer er brikkene såpass små at det kan bli problemer under mørke forhold. Men det blir overhodet ikke noe bedre med ett 1ccd kamera med like stor brikke, det har jeg testet.

Endret av Klaussen
Lenke til kommentar

3ccd kamera er gir mye bedre resultat ved filmen ute, mens i møre, gjerne inne gir 1ccd bedre resultat. Det bør også nevnes at HC1000 har gått ut av produksjon, men det har kommet en erstatning, med støtte for HD filming! Har HC1000 selv og er superfornøyd!

Lykke til!

Lenke til kommentar

For 12k er jeg ikke helt sikker på hvordan det er med 3ccd, måtte i så fall være om du fikk tak i Panasonic GS-400.

 

Kongen på haugen når det gjelder filming i dårlig lys er ofte Sony sitt pd-170 som er ett proff kamera og koster deretter...

Lenke til kommentar
3ccd kamera er gir mye bedre resultat ved filmen ute, mens i møre, gjerne inne gir 1ccd bedre resultat.

dette blir helt feil å si, når de fleste enkelt chips kameraer har større brikker enn de i samme prisklasse med 3ccd. Prøv å sammenligne f. eks et 1/4 tomms 3ccd med et 1/4

tomms 1ccd....normalt får du bedre bilder med 3ccd en i mørke omgivelser.

Endret av Klaussen
Lenke til kommentar
3ccd kamera er gir mye bedre resultat ved filmen ute, mens i møre, gjerne inne gir 1ccd bedre resultat.

dette blir helt feil å si, når de fleste enkelt chips kameraer har større brikker enn de i samme prisklasse med 3ccd. Prøv å sammenligne f. eks et 1/4 tomms 3ccd med et 1/4

tomms 1ccd....normalt får du bedre bilder med 3ccd en i mørke omgivelser.

Hvis man sammenligner kameraer med like chips vil 3ccd være bedre uansett...

 

Men feks. 3ccd 1/6 vs. 1ccd 1/3 så vil det 1ccd kameraet gi bedre bilder i dårlig lys...hvertfall i teorien... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...