Gå til innhold

Hvordan slå sammen nlite og wpi på en dvd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og prøver meg fram i nlite og wpi. Helst vil jeg ha det ferdige resultatet fra nlite inn på en dvd slik at jeg under oppstart med denne dvden i får valg om å instalere windows, samt jeg kan merke av for hvilke programmer jeg vil ha med fra wpi..

Er dette mulig, eller må jeg kjøre dem hver for seg? Hadde hvert utrolig bra om jeg kunne instalert windows og alle programmene jeg velger ut sammtidig, uten å bli spurt om å akseptere lisenser osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å gjøre det enkelt kan du legge hele WPI mappa i $OEM$\$1\

legg til i winnt.sif

[GuiRunOnce]
  %SystemDrive%\WPI\wpi.cmd

Du bør redigere wpi.cmd slik at den passer ditt behov.

WPI vil da starte rett etter at installasjonen av Windows XP er fullført og evt brukerkontoer er lagt til.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har gjort det slik at alt som er i min "install" mappen blir overført til c:\install, men hvordan kan jeg lage det til slik at innholdet i denne mappen blir slettet etter at instalasjonen er ferdig?

Tar bare opp mye plass å ha 3 GB med instalasjonsfiler liggende på c:

Regner med at det må inn i runonce filen et sted etter at den har kjørt wpi, men hvordan?

Skrevet

Legg til dette mot slutten av wpi.cmd eller runonce.cmd (rett for EXIT)

RD /S /Q %SystemDrive%\install\

Det er unødvendig å kopiere setup-filer for programmene dine til harddisken først.

Det tar både plass og ikke minst lang tid å kopiere over alt dette.

Installer programmene dine rett fra DVD platen din.

Legg alle setup-filene dine i en katalog f.eks X:\Software\

Fra WPI starter du setup-filene med %cdrom%\Software\...\setup.exe /S

Programmer som installeres fra en InstallShield installer kan lage problemer fordi de ikke har skrivetilgang til DVD platen.

Legg til switchen -f2"%systemdrive%\install\prog.log" slik at en loggfil skrives til harddisken din.

Skrevet
Legg til dette mot slutten av wpi.cmd eller runonce.cmd (rett for EXIT)

RD /S /Q %SystemDrive%\install\

Det er unødvendig å kopiere setup-filer for programmene dine til harddisken først.

Det tar både plass og ikke minst lang tid å kopiere over alt dette.

Installer programmene dine rett fra DVD platen din.

Legg alle setup-filene dine i en katalog f.eks X:\Software\

Fra WPI starter du setup-filene med %cdrom%\Software\...\setup.exe /S

Programmer som installeres fra en InstallShield installer kan lage problemer fordi de ikke har skrivetilgang til DVD platen.

Legg til switchen -f2"%systemdrive%\install\prog.log" slik at en loggfil skrives til harddisken din.

Grunnen til at jeg prøvde å overføre dem til HD før de ble instalert var fordi at noen av programmene ikke lot seg instalere direkte fra dvd, men mulig det kommer av problemet du nevner, så jeg skal teste det ut.

Du vet vel ikke hvordan jeg kan legge til at alle snarveier som er blitt laget på skrivebordet under instalasjonen kan slettes når jeg er ferdig? En komando som kan skrives inn kansje?

Takk for all hjelp så langt:)

Skrevet

Fjerning av snarvei fra skrivebordet:

DEL "%AllUsersProfile%\Skrivebord\Adobe Reader 7.0.lnk"

Fjerning av snarvei fra Start-meny:

DEL "%AllUsersProfile%\Start-meny\Programmer\Fjernhjelp.lnk"

Disse to eksemplene er for Windows XP norsk versjon, mappene "Skrivebord" og "Start-meny" har andre navn på versjoner med andre språk enn norsk.

Skrevet (endret)

Supert at noen er så hjelpsome som du er her:)

Om jeg vil slette alle snarveier, kan jeg da bruke *.Ink?

Finnes der et sted jeg kan finne ut forskjellige reg tweaks på norsk versjon av windows? Eller er det samme på norsk og engelsk versjon av windows?

Feks følgende får jeg ikke til å virke, men er ganske sikker på at det skal være riktig.

Windows Registry Editor Version 5.00

; Disable Windows Tour Bubble Popup
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Applets\Tour]
"RunCount"=dword:00000000

Har et lite problem til...Enkelte programmer starter automatisk etter at de er instalert. har lagt inn taskkill i config scriptet på wpi, men det som skjer er at taskkill blir kjørt før programet har startet opp. Er der noen komando som kan legges inn i det scriptet som gjør at taskkill vil vente litt ekstra før det kjører?

Endret av svortevik
Skrevet
Om jeg vil slette alle snarveier, kan jeg da bruke *.Ink?
Ja

Finnes der et sted jeg kan finne ut forskjellige reg tweaks på norsk versjon av windows? Eller er det samme på norsk og engelsk versjon av windows?

Er normalt ingen forskjell. Eneste forskjell jeg kommer på i farta er path til mapper med norske navn (og som ikke har en system variabel tilknyttet)

Feks følgende får jeg ikke til å virke, men er ganske sikker på at det skal være riktig.

Windows Registry Editor Version 5.00

; Disable Windows Tour Bubble Popup
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Applets\Tour]

Det ser riktig ut, men det kritiske er tidspunktet du legger inn tweaken. Et tips er å legge inn slike tweaks ved hjelp av CMDLINES.txt filen i $OEM$ mappa.

Legges tweaks inn før du har logget på med en bruker vil tweaksene gjelde for alle fremtidige brukere.

Du kan prøve å legge til den samme tweaken i HKCU også:

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Applets\Tour]

Har et lite problem til...Enkelte programmer starter automatisk etter at de er instalert. har lagt inn taskkill i config scriptet på wpi, men det som skjer er at taskkill blir kjørt før programet har startet opp. Er der noen komando som kan legges inn i det scriptet som gjør at taskkill vil vente litt ekstra før det kjører?

Har ikke hatt problem med slikt før. Kan du poste koden fra config.js for det aktuelle programmet? (kun biten som angår programmet, ikke hele fila)

Du kan jo som en løsning lage et AutoIt script som venter på at det aktuelle programmet starter, for deretter å lukke det.

Skrevet

Her er "koden" til et av programmene jeg har problemer med:

prog[pn]=['TuneXP']
uid[pn]=['TUNEXP']
desc[pn]=['TuneXP is the single most easy and featured XP tweaker, you\'ll ever find. Designed with easy-to-use dropdown menus, it will make your Windows installation go from its sluggish state to a red-blooded, optimized mode. All for free.']
ordr[pn]=[103]
cmd1[pn]=['%CDROM%\\Install\\TuneXP15.exe /VERYSILENT /SP-']
cmd2[pn]=['taskkill /IM tunexp.exe /F']
dflt[pn]=['yes']
cat[pn]=['System']
pn++

Jeg har lagt inn regtweaks i .cmd filen min, så når den går på cleanup delen så legger den først inn alle reg tweaks. Så når wpi har instalert programmer starter reg tweaks før den sletter snarveier osv, og så går videre med windows instalasjonen.

Jeg har også prøvd å legge til regtweaks i wpi slik at en manuelt kan velge hvilke som skal brukes fra gang til gang, men ble samme resultat.

Skrevet

Når WPI kjøres er du allerede logget inn som en bruker og mange av regtweaksene dine (spesiellt de som endrer ting i HKCU) vil ikke virke.

Legg inn dine regtweaks på et enda tidligere tidspunkt (CMDLINES.txt), så skal de virke.

Sleep

Pakk ut filen og legg den i $OEM$\$$\

cmd2[pn]=['sleep 15']
cmd3[pn]=['taskkill /IM tunexp.exe /F']

Dette vil sette en pause på 15 sek før den går videre til taskkill.

Skrevet
Når WPI kjøres er du allerede logget inn som en bruker og mange av regtweaksene dine (spesiellt de som endrer ting i HKCU) vil ikke virke.

Legg inn dine regtweaks på et enda tidligere tidspunkt (CMDLINES.txt), så skal de virke.

Skal jeg legge inn reg tweaksene direkte i den txt filen, eller skal jeg der linke videre til en reg fil?

Det må vel legges til før runonce i CMDLINES.txt?

Kan jeg eventuelt legge det til i runonce filen på et tidligere punkt? Feks etter at jeg har opprettet brukerkontoer, men før jeg kjører wpi?

Skrevet
Windows XP Setup timeline

CMDLINES.TXT Explained

Min \$OEM$\CMDLINES.TXT

[COMMANDS]
"REGEDIT /S RegTweaks.reg"

Regtweaks bør legges inn før du oppretter brukere for at endringer skal være gjeldende for brukerne du oppretter.

En siste ting da, så tror jeg at jeg har all info jeg trenger.

Dersom jeg velger å instalerer programer via runonce filen min, bør programmene da instaleres før jeg legger til brukere, eller etter?

Skrevet

Den filen du kaller RunOnce.cmd, er dette en fil som legger til verdier i registeret med tanke på å starte RunOnceEx etter neste restart?

Om det ikke er det, kan du poste innholdet i filen du kaller runonce.cmd?

Jeg tror du bør opprette brukere før du installerer programmene.

De fleste programmer krever at en er logget inn med en bruker som har Administrator rettigheter for at de vil installeres.

Noen programmer kan installeres for alle brukere, eller bare den brukeren som er logget inn og starter innstallasjonsfilen.

Skrevet

I CMDLINES.txt har jeg nå runeonce.cmd. Det første som skjer i den filen er at den legger inn alle reg tweaksene mine, så oppretter den to brukere på maskinen, en som administrator og en som vanlig bruker. Etter at dette er gjort starter den "silent" instalasjon av programmene jeg har lagt inn, før den til slutt skal slette overflødige filer, snarveier og restarte maskinen.

Skrevet

Har møtt på et lite problem her.

Når jeg nå instalerer windows, så stopper alt opp for at jeg må trykke meg igjennom spørsmålene om hvordan maskinen er tilkoblet nett, om jeg vil registrere meg osv...

Først etter at jeg har svart på disse spørsmålene og logget meg inn som bruker starter instalasjonen av programmene.

Hva må jeg gjøre for å slippe å svare på de spørsmålene helt på slutten av windows instalasjonen, og hva må gjøres for at programmene blir instalert før jeg kommer så lang i instalasjonen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...