Gå til innhold

Hva er AC3?


Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe meg hjemmekinoanlegg og projector. Så vidt jeg har fått med meg kan jeg ved hjelp av digital utgang i et lydkort og en digital inngang i forsterkeren få god lyd når jeg velger å spille av filmer fra pc'en.

 

I den sammenhengen lurer jeg på hvordan dette gjøres og hvordan dette fungerer.

Har hørt noe om noe som heter ac3 og lurer fælt på hva dette er og hvordan det kommer til å ta seg ut på et hjemmekinoanlegg!

 

Er det noen som kan hjelpe meg?!

 

Setter pris på eventuelle tips om utstyr!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AC3 er en digital datastrøm som er enkodet lyd (digital) og kan sendes til forsterkeren din digitalt via S/PDIF. Forsterkeren din må da ha en AC3-dekoder for å kunne lese datastrømmen og gjøre denne om til surround-lyd.

 

Vanlig lyd kan ikke kjøres via S/PDIF som AC3 med mindre du har en ekstern AC3/DTS-enkoder, men bare om kilden allerede er forhånds-enkodet slik som lyden ofte er i DivX/DVD osv.

 

Du kan lese mer om AC3 og Dolby Digital her.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Lydkortet du nevner har ikke SPDIF TOSLink ut, men SPDIF RCA/Phono ut.

Ser du på produktspesifikasjonene til Yamahasettet har det en inngang for denne typen overføring (1 x SPDIF-inngang ( RCA phono )).

 

Det du trenger da er en "digital coax" for å koble sammen lydkortet og anlegget.

F.eks. en slik en: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122703&cks=SER

Denne kabelen er fryktlig overpriset bare fordi det er Monster som har laget den. Du kan kjøpe en tilsvarende "digital coax" kabel på 2-3 meter på f.eks. SpaceWorld eller en Clas Ohlson butikk til 1/3 av prisen, og du vil aldri merke noen forskjell i lydkvaliteten.

 

I tillegg til dette må du sette opp DVD-programmet ditt til å bruke SPDIF i lydinnstillingene.

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...