Gå til innhold

Asus A7N8X-E Deluxe, svart skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har sendt hovedkortet til komplett. Det var ikke noe galt med hovedkortet ifølge komplett.

Jeg har også testet skjermkortet (Sapphire Radeon 9800PRO 128MB) på et annet hovedkort, så det er ikke noe galt med det. Har også testet ram(DDR-DIMM PC2100 512MB DDR) på en annen pc.

Dette er prosessoren jeg bruker: AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz 266 MHz bus

Socket A

 

Noen som vet hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kobler du til en høyttaler, skal Asus` POST system fortelle hva som eventuelt er galt.

 

Pass på at elektrodene på baksiden av hovedkortet ikke kommer i kontakt med kabinettet / løs skrue. Fikk selv svartskjerm da jeg monterte mitt oppsett for første gang, så jeg tok alle delene ut av kabinettet, og bygget den på et bord. Da startet den med engang. Det viste seg at det lå en løs skrue på baksiden av hovedkortet. ;)

Lenke til kommentar

Har du husket å sette i den eksta strømkabelen til hovedkortet, den såkalte P4-pluggen?

 

Resatt CMOS?

 

Sjekket CPU-kjerne fri for skader?

 

Og som sagt, om du har mulighet til å prøve annen RAM til akkurat det hovedkortet. Hvis RAMen din er kjøpt som "DDR-DIMM PC2100 512MB DDR" er det høyst sannsynlig no-name, som i mange tilfeller faktisk er Twinmos. Det kan rett og slett være at hovedkortet ditt ikke liker denne RAMen.

 

Og du har også koblet i strømkabelen til skjermkortet?

 

har du koblet power switch-kablene fra kabinettet riktig? de bittesmå kablene som skal kobles nederst til høyre på hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

Har prøvd å sette opp hovedkortet på et bord, så hovedkortet kommer ikke i kontakt med skruer eller kabinettet.

Jeg har ikke prøvd å plugge inn høytalere når jeg skal starte pcn. Skal prøve det senere i dag. Kommer tilbake hvis det ikke funker ;) hehe

Lenke til kommentar
Har du husket å sette i den eksta strømkabelen til hovedkortet, den såkalte P4-pluggen?

 

Resatt CMOS?

 

Sjekket CPU-kjerne fri for skader?

 

Og som sagt, om du har mulighet til å prøve annen RAM til akkurat det hovedkortet. Hvis RAMen din er kjøpt som "DDR-DIMM PC2100 512MB DDR" er det høyst sannsynlig no-name, som i mange tilfeller faktisk er Twinmos. Det kan rett og slett være at hovedkortet ditt ikke liker denne RAMen.

 

Og du har også koblet i strømkabelen til skjermkortet?

 

har du koblet power switch-kablene fra kabinettet riktig? de bittesmå kablene som skal kobles nederst til høyre på hovedkortet ditt.

Jeg mener at jeg har plugget alt riktig. Er ikke akkurat ekspert på dette, så det hadde vært fint om du kunne si meg hvor på hovedkortet en p4-plugg pleier å være :p

 

Jepp, har resettet CMOSen.

 

CPU-kjernen er fri for skader.

 

Har ikke muligheten til å prøve med en annen RAM akkurat nå, så det er bare å komme med flere forslag :)

 

Skjermkortet for strøm, ja.

 

Ja, har koblet de riktig...

Lenke til kommentar

P4-pluggen har like store hull som den store ATX-kontakten fra strømforsyningen. ATX-kontakten har 20 punkter, to rader gange 10, mens P4-pluggen har 4 punkter, en kvadratisk kobling på to gange to punkter. Denne pleier å sitte i nærheten av prosessorsokkelen.

 

Videre håper jeg du har montert hovedkortet oppå avstandsstykker i kabinettet? En slags skruer det skal monteres 9 stk av på et ATX-kabinett, så det passer akkurat oppå de 9 skruehullene du har i ditt hovedkort. Hvis du bare har lagt hovedkortet rett ned i kabinettet og skrudd fast, vil ikke maskinen starte, og du har i værste fall kortsluttet hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar
Dette hovedkortet er litt sært på vifter av og til.. Har opplevd tilsvarende symptomer pga at jeg hadde to vifter koplet til på selve hovedkortet istedet for på strømforsyningen..

 

Prøv å fjern alle ekstrsvifter du har koplet til på hovedkortet (if any)

 

-KH.

Har prøvd å starte pcn uten vifter. Får fortsatt ikke bilde...

 

 

Playmofetish: Stemmer nok det loddebolten sier. Det er ingen P4-plugg på hovedkortet :/

Har montert hovedkortet oppe på avstandsstykker.

Lenke til kommentar
Asus a7n8x deluxe har ingen p4 kontakt.....!

Beklager! Da har jeg bare blandet sammen med det første hovedkortet jeg hadde, Asus A7n8e-Deluxe. Da har du ingen P4-plugg på dette hovedkortet, så glem det. ATX-kontakten regner jeg med at du har koblet i, og så må du koble i strøm til skjermkort.

 

Sjekk at du har brukt avstandsstykker i kabinettet, og at de små kablene nederst til høyre på kabinettet er koblet riktig. Den eneste kabelen du trenger for å starte maskinen, er vel power switch. Så du kan prøve å koble fra de andre småkablene fra kabinettet, bare for å sjekke at akkurat power switch-kabelen er riktig.

Lenke til kommentar

Playmofetish er inne på noe.

En kompis fikk samme på et annet asus HK, og det funka når han bytta Ram.

 

Men! åssen ram har du? Dual channel, eller vanlig ram? en eller to brikker?

 

Er det Single ram skal de stå i slott en og to. Dual skal stå i slott 2 og 3.

 

Har du single channel og setter disse feil, får du ikke bilde nei. Har ett A7N8X deluxe selv.

Lenke til kommentar

Man skal fint kunne bruke to Singel Channel RAM-brikker i Dual channel, så lenge de er like... ;)

 

Hele greia med matched pairs er kun reklame syns nå jeg. Så lenge du kjøper to like RAM-brikker samtidig, skal det går helt fint an å kjøre dem i Dual Channel.

 

Er det derimot to forskjellige RAM-brikker kan det bli en annen sak, da de kan kræsje for hverandre i Dual Channel.

 

psytoniC, har du prøvd å flytte om på RAM-brikkene? Eller er det bare en?

 

 

 

Edit: Jeg har hatt Geil Ultra, PQI Turbo, Kingston Hyper X, og nå Twinmos BH-5. Alle PC3200 (BH-5=PC3500) og 2x512MB.

PQI og Kingston ble kjøpt som Dual-pakker, de andre ble kjøpt hver for seg. Alle har uten problemer kjørt i Dual Channel, på henholdsvis Asus A7N8E-Deluxe, MSI K8N Neo Platinum, og nå Shuttle SN95G5.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...