Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg ser at noen av dere anbefaler å sette billedkvaliteten på kameraene til RAW format for å få best mulig bilder. Hvordan gjør jeg det med mitt EOS 300D? Har prøvd å gå inn på meny og så kvalitet, men får bare frem small, medium og large. Med disse innstillingene får jeg jpg. bilder når jeg laster dem inn på maskinen min.

 

Er det noen som har noe tips om hva jeg kan gjøre for å få RAW bilder når jeg laster dem over på pc'n min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett programvelgeren i kreativ modus (P - Tv - Av - M - A-Dep),

det er kun i disse modusene som du får bilder i RAW-formatet.

Takk for kjappt svar.

 

Er nesten litt flaut dette, men jeg har ingen bruksanvisning på et språk jeg forstår.

Som du sikkert skjønner så er jeg en nybegynner som ikke forstår så mye av kameraet ennå. Kanskje du eller noen andre brukere av forumet kan fortelle meg hva P - Tv - Av - M -A-Dep betyr, og i hvilken situasjoner jeg skal bruke hver enkelt?

 

På forhånd tusen takk. :)

Endret av Avensis02
Lenke til kommentar
Står noe her:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page6.asp

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Exposure/

 

og her:

http://www.digit.no/wip4/tech_detail.epl?id=8412

 

Evnt. ta en tur på biblioteket og lån noen bøker om grunnleggende fotografering.

Takk igjen.

 

Skal prøve å sette meg litt inn i det. (Sliter litt meg dysleksi, så det har lett for å bli mye tullball.) :)

Lenke til kommentar

Hej

 

jeg kørte RAW på mit 350 D, og er faktisk gået fra det. jeg syntes det var for svært (eller jeg var for dårlig) at efterbehandle billedet med godt resultat. Så hvis du kører RAW skal du regne med en del tid til redigering.

 

350eren kan sættes til at lagre et som RAW og et som JPEG. Hvis 300 også kan det, så kan du jo forsøge dig frem og se hvor resultatet er bedst.

Lenke til kommentar

Kunne kanskje vært greit å kjøpt kamera i Norge om du ikke forstår språket i landet du kjøpte det fra, spesielt hvis du er nybegynner.

 

Du kan bestille nordisk (dansk) bruksanvisning fra importør, men dette er dyrt. Ellers finner du engelsk bruksanvisning på nettet om du forstår engelsk, men husker ikke hvor (sjekk www.powershot.com eller www.canon.com).

Lenke til kommentar
Hej

 

jeg kørte RAW på mit 350 D, og er faktisk gået fra det. jeg syntes det var for svært (eller jeg var for dårlig) at efterbehandle billedet med godt resultat. Så hvis du kører RAW skal du regne med en del tid til redigering.

 

350eren kan sættes til at lagre et som RAW og et som JPEG. Hvis 300 også kan det, så kan du jo forsøge dig frem og se hvor resultatet er bedst.

Hallo.

 

Takk for svaret.

Etter det jeg vet kan ikke mitt kamera gjøre dette, men hvis det motsatte skulle være tilfelle vil jeg være takknemmelig for opplysninger.

Lenke til kommentar
350eren kan sættes til at lagre et som RAW og et som JPEG. Hvis 300 også kan det, så kan du jo forsøge dig frem og se hvor resultatet er bedst.

Etter det jeg vet kan ikke mitt kamera gjøre dette, men hvis det motsatte skulle være tilfelle vil jeg være takknemmelig for opplysninger.

Jo, jeg er ganske sikker på at 300D kan gjøre dette (men jeg har ikke et slikt selv, så akkurat hvor du velger dette vet jeg ikke).

Lenke til kommentar
Hej

 

jeg kørte RAW på mit 350 D, og er faktisk gået fra det. jeg syntes det var for svært (eller jeg var for dårlig) at efterbehandle billedet med godt resultat. Så hvis du kører RAW skal du regne med en del tid til redigering.

 

350eren kan sættes til at lagre et som RAW og et som JPEG. Hvis 300 også kan det, så kan du jo forsøge dig frem og se hvor resultatet er bedst.

Hallo.

 

Takk for svaret.

Etter det jeg vet kan ikke mitt kamera gjøre dette, men hvis det motsatte skulle være tilfelle vil jeg være takknemmelig for opplysninger.

Når du velger bilder lagret som RAW på 300D så blir det også lagret ett JPG-bilde i "Medium"-størrelse og "Fin" kompressjon.

Du må bruke ett dedikert program for å hente ut JPG-bildene fra RAW-formatet. Følger vel med software til kameraet for dette.

Lenke til kommentar
350eren kan sættes til at lagre et som RAW og et som JPEG. Hvis 300 også kan det, så kan du jo forsøge dig frem og se hvor resultatet er bedst.

 

Jo, jeg er ganske sikker på at 300D kan gjøre dette (men jeg har ikke et slikt selv, så akkurat hvor du velger dette vet jeg ikke).

__________

 

Med 300D kan ikke en ikke skyte simultant RAW og jpg samtidig, men du kan sette opp kamera til å ta RAW i alle manuelle (ses overfor)

 

Eller er det en nesten identisk topics her

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=426637

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Med 300D kan ikke en ikke skyte simultant RAW og jpg samtidig, men du kan sette opp kamera til å ta RAW i alle manuelle  (ses overfor)

Hva mener du? (jeg har sett ovenfor, men forstår ikke hva det betyr å ta RAW i alle manuelle)

Han mener at RAW kun er aktuelt om du skyter i "kreativ modus". Disse åpner for manuelle instillinger (P,M etc.), ergo "manuelle".

Lenke til kommentar
...Med 300D kan ikke en ikke skyte simultant RAW og jpg samtidig, men du kan sette opp kamera til å ta RAW i alle manuelle...

Skjønner ikke helt hva du mener her ?

 

Canon 300D manual side 49:

   In the RAW mode, a JPEG image is also recorded

   simultaneously and embedded within the RAW image.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...