Gå til innhold

Hva slags objektiv?


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg er nybegynner innen dette emnet, så jeg håper på å få et svar på et av mine mange spørsmål her. (Kommer sikkert fler etter hvert :) )

Jeg har lyst til å prøve meg på nærfotografering av insekter og blomster, og mitt spørsmål er: Hva slags objektiv bør jeg ha? (Må være forholdsvis rimelig da jeg er statsansatt.) :p

Håper det er noen her inne som kan hjelpe meg. På forhånd takk.

Endret av Avensis02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vil du ha et Makro objektiv (1:1)!

 

Til insekter vil jeg ikke anbefale noe særlig kortere brennvidde enn rundt 100mm.

Canon har en god 100mm, men iom at du vil ha den billigts mulig anbefaler jeg Sigma sin 105mm. Førsteklasses optikk til en fornuftig penge.

Et alternativ er Tamrons 90mm. Eller Sigma sin 150mm, men da blir det dyrere igjen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det rimeligste er vel å bruke en mellomring eller en nærlinse (passer i filtergjengene) til et av dine eksisterende objektiver.

 

Mellomringer gir lystap, og siden linsene du har er relativt lyssvake, kan det bli problemer med autofokus. Siden mellomringene ikke innholder glass, er det like greit å kjøpe et sett med tre lengder fra en tredjeparts produsent, til omtrent samme pris som én fra Canon.

 

Med nærlinser, særlig de billigste, må du regne med redusert billedkvalitet, bl.a. redusert skarphet i kantene. Det finnes forskjellige styrker, avhengig av objektivets brennvidde og hvor mye makro du ønsker.

 

Makroobjektiver har gjerne lav tønne- og puteforvrengning, som kan være viktig ved "teknisk" fotografering, men det har du ikke så mye nytte av ved fotografering av insekter og blomster.

Lenke til kommentar
Det rimeligste er vel å bruke en mellomring eller en nærlinse (passer i filtergjengene) til et av dine eksisterende objektiver.

 

Mellomringer gir lystap, og siden linsene du har er relativt lyssvake, kan det bli problemer med autofokus.  Siden mellomringene ikke innholder glass, er det like greit å kjøpe et sett med tre lengder fra en tredjeparts produsent, til omtrent samme pris som én fra Canon.

 

Med nærlinser, særlig de billigste, må du regne med redusert billedkvalitet, bl.a. redusert skarphet i kantene.  Det finnes forskjellige styrker, avhengig av objektivets brennvidde og hvor mye makro du ønsker.

 

Makroobjektiver har gjerne lav tønne- og puteforvrengning, som kan være viktig ved "teknisk" fotografering, men det har du ikke så mye nytte av ved fotografering av insekter og blomster.

WOW. Her er det mye å sette seg inn i forstår jeg. :)

 

Dette må jeg undersøke nærmere. Takk for svaret.

Endret av Avensis02
Lenke til kommentar

Jeg mener bestemt, av de grunnene LazySod oppgir (for det meste i alle fall) at å kjøpe Sigma 105 eller Tamron 90 er et valg du vil føle at du har igjen for kontra å begynne med nærlinser og mellomringer og en 50-mm, et makroobjektiv er mye mer fleksibelt, er svært svært bra optikk til en pris som egentlig er svært så hyggelig. Fungerer svært bra som en kort tele også, så det er masse bang for the buck i det hele tatt :)

 

Må tillegges dog, at du får akkurat det samme lystapet med objektiv som med mellomringer, forsyvninga i objektivet fungerer i prinsippet på samme måte (men aj aj aj så mye mer fleksibelt det er).

Lenke til kommentar
Jeg mener bestemt, av de grunnene LazySod oppgir (for det meste i alle fall) at å kjøpe Sigma 105 eller Tamron 90 er et valg du vil føle at du har igjen for kontra å begynne med nærlinser og mellomringer og en 50-mm, et makroobjektiv er mye mer fleksibelt, er svært svært bra optikk til en pris som egentlig er svært så hyggelig. Fungerer svært bra som en kort tele også, så det er masse bang for the buck i det hele tatt :)

 

Må tillegges dog, at du får akkurat det samme lystapet med objektiv som med mellomringer, forsyvninga i objektivet fungerer i prinsippet på samme måte (men aj aj aj så mye mer fleksibelt det er).

Hallo

 

Takk for svaret.

 

Etter innspillene jeg har fått i dette forumet, har jeg bestemt meg for å gå for

Sigma objektivet.

 

En takk til alle for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...