Gå til innhold

Virkningen av mellomringer


Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaringer med nikons mellomringer?

Vurderer å gå til anskaffelse av en av disse men lurer på effekten.

 

Dette er alle opplysninger jeg har funnet om henhåldsvis Pk-13

1. Extension: 27.5

2. Dimensions: 64.4(/) x 30.5mm

Hvor mye nærmere vil jeg komme med denne?

Og at den har Extension: 27.5 hva vil det si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Extension er "lengden" på mellomringen.Oppgi objektivet du bruker, effekten av lengden er relativ til objektivets brennvidde.

 

En mellomring flytter objektivet lenger fra huset. Effekten av en mellomring er at du flytter nærgrensa på bekostning av evnen til å fokusere på uendelig (og lang avstand i det hele tatt).

 

Mellomringenes lengde bestemmer hvor stor forstørrelse du får, for 1:1-magnifikasjon må mellomringenes lengde være lik objektivets brennvidde (mener jeg, rett på meg hvis jeg har feil, folkens). på en 50 mm må du altså ha 5 cm mellomring for 1:1. Med mellomringer på makrooptikk kan du gå "videre" og oppnå nærmere 2:1 eller kanskje enda større magnifikasjon.

 

OBS et par ting;

- blandet hvor bra det blir med zoomobjektiver, selv om de korteste mellomringene KAN brukes for å omgå kjipe nærgrenser på teleoptikk

- "lystap" tilsvarer forskyvningen i makroobjektiver, du mister 2 - 3 trinn ved bruk. TTL kompenserer seff. for dette

- 3dje parts mellomringer er gjerne betydelig billigere, f.eks. har kenko et sett med 12, 24 og 36 mm for 14-1500 kroner

Lenke til kommentar

Hittil har jeg jeg ingen faste brennvidder...men tanken bak var å bruke den på kit objektivet til D70 (18-70mm) og muligens også for å komme nærmere med en

70-300mm.

 

Blir det altså slik at med kit objektivet stilt inn på 27mm vil gjenngivelsen med mellomringen på bli 1:1 om jeg forstod riktig :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...