Gå til innhold

Tweak 6800 LE?


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt snakk om at det går ann å åpne alle piplinesa på et 6800LE kort og dermed få samme ytelse som på regular 6800 eller 6800GT, noen som vet om dette stemmer? i så fall kan man jo spare tusner av kroner (hvertfall en tusen lapp)

Endret av strike8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, det er fullt mulig, men det krever litt flaks. Hele 6800-serien har i utgangspunktet samme GPU og minnebuss, men i LE og NU-versjonene er noen av pipelinene/shaderne deaktiverte i grafikkortets BIOS. Det lar seg gjøre å låse disse opp, men man har ingen garanti for at alle (eller noen) av de låste enhetene vil virke. Noen GPUer har pipes/shaders som er fysisk defekte, slik at kortene ikke vil fungere om man aktiverer disse. Men selv om man låser opp noen defekte enheter, er ingen skade skjedd fordi dette bare gjøres i et program (RivaTuner). I verste fall bare starter man Windows i sikkermodus, og sletter programmet. Hvis alt funker, er det hele gjort i løpet av noen få tastetrykk, og en omstart av Windows.

 

Jeg var en av de heldige: Jeg kjøpte et Gainward 6800LE til 970 kroner fra komplett.no, og dette kortet lot seg låse helt opp. GPUen har altså akkurat samme funksjonalitet som på et GT/Ultra-kort. Jeg kan også overklokke stabilt til 390 GPU og 960 på minnet, noe som gir meg kanskje 90% av ytelsen til et uoverklokket Ultra-kort...

 

Men selv om alt lar seg åpne, blir det ikke et fullverdig GT / Ultra-kort, fordi minnemengden, og hastigheten på minnechipene ikke er helt den samme.

 

Det skal nevnes at vanlige 6800-kort gir bedre odds for suksess enn LE-kortene. Det finnes også en håndfull vanlige 6800-kort som har 256MB minne.

 

 

Overklokket, og med alt åpnet får jeg 21000 poeng i 3DMark01, 11656 poeng i 3Dmark03, og 4843 poeng i 3Dmark05

 

...føler jo at jeg gjorde et lite kupp, ja :p

 

 

Guide til opplåsning

 

Annen link

Lenke til kommentar

ok, dette høres bra ut, er det noen spesielle merker du anbefaler å kjøpe hvis jeg skal teste med et LE kort? og hvordan funker dette med kjøling, de viftene på LE kortene er vel litt mindre enn de på Ultra og GT.

 

og uansett hvis jeg ikke skulle få noen av pipelinsa opp så vil vel fortsatt et 6800 LE kort være kraftigere enn mitt nåværende 9800 Pro 128 Mb 256-Bit?

Lenke til kommentar

Jeg tror at alle LE og NU-kort er basert på nVidias referansedesign, og jeg har ikke noen spesiell preferanse når det gjelder merke.

 

Når det gjelder kjøling, anbefaler jeg deg å skaffe nVsilencer5, det er et fantastisk produkt som også kjøler alle minnechipene, og er svært stillegående.

 

I link nr.2 som jeg postet tidligere, er det jo en sammenligningstest som viser hvordan disse kortene yter med 8/4 pipes/shaders, mot 12/5 og 16/6. Et 6800LE som ikke lar seg softmodde, er ikke det helt store. Tror et 6600GT yter bedre i slike tilfeller (men som regel får man åpnet noe).

 

Men om du kjøper et 6800NU, har du som nevnt bedre odds.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...