Gå til innhold

Jording av trekabinett


Anbefalte innlegg

Ser at endel kabinetter har jording som går i kabinettet. Skal bygge meg et trekabinett, hvordan skal jeg gjøre det med jording av komponenter da? Hvordan jorde noe i det hele tatt? Holder det at psu er jorda, eller bør hvert komponent være i kontakt med jordinga?

 

[ Denne Melding var redigert av: DrMarten på 2002-07-16 22:01 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har laget meg egen kube, i sponplater fra gammelt hifi-skap. Harddisker har egen ramme, cd-rom'er og hovedkort har egne rammer.. Men de er ikke tilknyttet mer enn de vanlige kablene. Og det funker helt fint.

Etter min erfaring er det ikke nødvendig med ekstra jording... (Klart, du kan godt ta noen ledninger mellom rammene bare for å være på den sikre siden.)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-16 23:54, Jimmy Pop skrev:

Jording = Person-beskyttelse!


DVS at du ikke skal kunne få støt ved å ta i kabinettet!


Ingenting elektronisk (som ikke er feilkoblet) trenger jordingen!



 

 

 

WOW!

 

Overnevnte innlegg hadde jeg ikke festet noen lit til.

 

Dette hadde jeg vært forsiktig med!

 

Det finnes jording også finnes det jording.

Hvis du bare jorder delene med signalkablene/strømforsyning kan du fort komme ut på glattisen!

De fleste low-end strømforsyninger har "jordingsfeil" (dvs forskjell mellom de forskjellige 0V utgangene) og du vil med stor sannsynlighet steike hele PC'n din da hovedjordingen til alle PC-sytemer ligger i kassa! Hvis den ikke går med engang så reduserer du fort leve tiden på komponentene ihvertfall da de får feil spenning.

Jordingen (0V) som kommer ut fra PS'n er justert ut ifra hvilke spenning den signalinjen skal ha ut (5V 12V o.l.) Det betyr at 0V på 5V linjen ikke nødvendigvis er 0V på 12V linjen.....mao får du et spenningspotensiale på jordingene mellom f.eks hovedkort og DVD'n. Dette sier seg selv at er ikke bra....

Hvis du appåtil skal lage PC'n i ei trekasse (FLAM!) hadde jeg lagt inn noen skinner som du skrur fast jordings klammer til.

 

ALLE ENHETER SKAL KOBLES TIL SAMME JORDING!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-17 17:47, spn2000 skrev:


Hvis du appåtil skal lage PC'n i ei trekasse (FLAM!) hadde jeg lagt inn noen skinner som du skrur fast jordings klammer til.



 

Det var noe slikt jeg hadde tenkt meg fra starten av, men var usikker på om det var nødvendig.

 

Blir det forskjell fra å ikke jorde komponentene og å ikke jorde pc'en? Om det er like farlig begge deler assa?

Lenke til kommentar

så lenge du elektrisk kobler sammen alt (pc-kompnentene altså), er du safe.

Hva som skjer rundt om i huset ditt i form av støy og spennings forandinger burde PS'n sitt overspenningsvern ta seg av.

Du behøver jo ikke bruke skinner... du kan jo bare bruke en vanlig jordingsledning (eller en annen leding av noe slag) som du skrur fast til chassiet til alle komponenter. Dette vil jo forenkle plasseringen i et kunstferdig trekabinett?

 

Det er ikke så mye disse kompnentene tåler så en leding og litt shell-koblinger til 30kr er en god investering/forsikring?

 

post et bilde når du er ferdig?

 

_________________

´bare de syke kan bli friske`

 

[ Denne Melding var redigert av: spn2000 på 2002-07-17 19:34 ]

Lenke til kommentar

Da wire'er jeg komponentene opp for sikkerhetsskyld. Skal poste en masse bilder når jeg er ferdig, begynner med prototyper i løpet av uka, så går jeg over til "tha final" når jeg har lært av mine feil. Håper å kunne poste bilder fra prototypen og få noe feedback før jeg lager den endelige...

 

[ Denne Melding var redigert av: DrMarten på 2002-07-17 20:37 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...