Gå til innhold

maskinen blir treg ved brenning..


Anbefalte innlegg

Jeg har en kjempe rar feil ved maskinen min, hvergang jeg skal brenne en dvd-plate (nec-2500) så begynner maskinen å bli treg, alle ressursene inni maskinen blir brukt opp slik at jeg ikke kan gjøre noe som helst, selv mus-pila på skjermen ikke går normalt når jeg beveger den. Det tar dessuten ca.35-40min å brenne en dvd-plate på 8x. Jeg har spurt komplett, de sier at jeg må kanskje bytte PIO/DMA mode i Windows.

(Dette gjør du i enhetsbehandling. Høyreklikk på IDE

kontrolleren din og velg egenskaper, på en av arkfanene skal du nå kunne

se/velge mellom PIO/DMA.)

Nero har en tendes å bytte på PIO/DMA mode uten grunn ifølge komplett support.

Jeg har to western hdd, på primary så står det DMA, men på secondary hdd'n så står den på PIO, jeg får ikke byttet den til DMA, lurer på om det kanskje er derfor alle ressursene inni maskinen blir brukt opp ved brenning, (eller om det er en annet feil?)

Høres kanskje litt komplisert ut, håper noen har peiling om dette..

:cry::cry::cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kanskje ett skudd i blinde, men mener å huske jeg hadde ett lignende problem en gang i tiden (ikke med dvd-brenning velogmerke)..

det jeg gjorde, var å finne (på internett) en diskett) med drivere til harddisken, der man kunne endre på uhorvelig mange innstillinger.. (virket som om jeg flashet en bios I harddisken sortofspeak, om jeg skulle forklart hvordan programmet fungerte)

 

om du gir komplett navn på den harddisken du har problemer med, kan jeg sikkert se om jeg finner det?

 

ev. se om du finner det selv her ?

Lenke til kommentar

Hei igjen..

fant ikke det programmet jeg lette etter, men uansett har pasta inn litt som kan hjelpe deg her:

 

Problem:

An EIDE drive capable of DMA is using PIO mode for data transfers in Windows.

 

Cause:

Windows may turn off DMA mode for a device after encountering certain errors during data transfer operations. Windows may downgrade the Ultra DMA transfer mode after receiving more than six CRC errors. Whenever possible, the operating system will step down one UDMA mode at a time (from UDMA mode 4 to UDMA mode 3, and so on). If the mini-IDE driver for the device does not support stepping down transfer modes, or if the device is running UDMA mode 0, Windows may step down to PIO mode after encountering six or more CRC errors.

 

To enable or change DMA settings, use Device Manager:

 

  1. Right-click on the My Computer icon and choose Manage.

 

  2. Computer Management opens. Click on Device Manager in the left-hand window.

 

  3. Device Manager displays in the right-hand window. Click the plus (+) sign next to IDE ATA/ATAPI controllers in the Device Manager window.

 

  4. Double-click the controller that the drive is connected to (Primary or Secondary).

 

  5. Click the Advanced Settings tab from the window that appears. Here you will see settings for each device on the EIDE controller.

 

  6. Select the drop-down menu labeled Transfer Mode and make sure DMA if available is selected.

 

  7. Below this drop-down menu you will see Current Transfer Mode. This displays Ultra DMA Mode 2, 4, or 5 depending on your system and drive.

 

Note: If the drop-down box already shows DMA if Available but the current transfer mode is PIO, you may need to toggle the setting. To do this, change the selection from DMA if Available to PIO Only, and click OK. Then repeat the steps above

 

det er også mange som foreslår at om du sletter PRIMARY IDE CONTROLLER i oppgavebehandling, tar en reboot og lar windows finne diskene på nytt at det kan løses på den måten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...