Gå til innhold

Tiger på Mac mini - problemer med ytelsen


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nettopp en Mac mini, og ble overrasket over hvor god ytelse den gav med 256MB minne i Panther. Jeg ville faktisk gått så langt som å si at Mac mini med 256MB minne er nok for mannen i gata. Fikk imidlertid Tiger i posten igår, og slettet harddisken og la inn OSX påny. Etter det er maskinen nesten ubrukelig (!) Har du oppe et par-tre vinduer samtidig, så er responsen i GUIet helt latterlig.

 

Jeg redigerte faktisk en 15 min DV-film på Panther med 256MB minne og det gikk overraskende bra! I Tiger ble den samme filmsnutten tilnærmet tortur å jobbe med. Så er da spørsmålet:

 

1. Hvor lang tid bruker Spotlight på å indeksere systemet fra clean install? Ser at noen sier 2 dager, men det virker unormalt lang tid. Macen har stått på siden Tiger ble installert stort sett.

 

2. Jeg valgte HFS+ journalført, case-sensitive filsystem. Er dette tregere enn HFS+ journalført, case-preserving? (Mao burde jeg helst valgt sistnevnte under installasjonen?)

 

Jeg har brukt top for å finne prosesser som evt måtte ta cpu-sykler, men ingenting skiller seg ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kjøpte meg også mac mini med 256 ram..med panther.

fant ut at det var totalt ubrukelig for min del ihvertfall..så jeg kasta inn en 1gb brikke og siden har alt vært strålende. har ikke orket å mase med tiger enda men det kommer vel..de fleste mener vel på at man får bedre ytelse uansett med tiger ? tips til deg må være å kjøpe mer ram..det kan du umulig tape på!

Lenke til kommentar

Putt i en 512 brikke også skal alt fungere bra. Syntes egentlig at det er rart at Tiger trenger så mye mer ram, jeg har nemlig hørt på mac1.no forumet at Tiger bruker mindre ram.

 

Jeg har ikke merket noe ytelses forskjell på min PB fra panther til Tiger. Men den har 1GB ram. Nei jeg ville slengt inn minimum en 512brikke.

 

Spotlight tok litt tid på min maskin, tok vel 3timer, men da er altsa min 60GB HD nesten helt full. Det tok litt tid, men det er noe som jeg abselutt satt pris på. Funksjonen er jo helt utrolig.

Lenke til kommentar

Totalt ubrukelig er vel mildt sagt overdrevet... OSX med 256MB ram er ikke ubrukelig for folk flest - du må bare lukke programmer etter at du har brukt dem, da OSX ikke gjør dette automatisk. Alle datakyndige skjønner at man ikke kan ha 10 vinduer oppe samtidig med 256MB ram, og alle skjønner at hvis man installerer mer minne så går det raskere.

 

Men igjen, det var ikke poenget. Jeg reagerte bare på at Tiger var sirup i forhold til Panther med 256MB ram. Uansett, det ser ut som det er bedre nå så det er mulig at det var Spotlight som indekserte.

Lenke til kommentar

Min Mac-mini fungerer ihvertfall fint med Tiger. Men du bør ha mer ram,

også kan du jo forsøke å oppgradere til 10.4.1 som Apple la ut nettopp.

 

Merker ingen forskjell fra Panther for min del - hverken raskere eller

saktere. Bare at Tiger er sooo smooth... :-)

 

Kast ut 256-brikken og legg inn en 1GB. Koster lappen ca og så kan du

kjøre det meste samtidig.

 

Det kan jo også være programmer som du bruker som ikke fungerer

ordentlig med Tiger. Har et par selv som ikke er helt 100% med Tiger,

så du kan jo sjekke det også.

 

 

 

-S

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
Putt i en 512 brikke også skal alt fungere bra. Syntes egentlig at det er rart at Tiger trenger så mye mer ram, jeg har nemlig hørt på mac1.no forumet at Tiger bruker mindre ram.

Skulle vel tro at Tiger faktisk bruker ganske lite RAM... (Mulig at Panther bruker mer...) Jeg har oppdaget ett annet skremmende faktum, nemlig at Verdensklokkene i Dashboard bruker stadig vekk 12 prosent hver av RAM'en min!!

Lenke til kommentar

Jeg opplever i alle fall at RAM i OS X er en god ting.

Min PB med 512Mb RAM sliter brutalt når jeg jobber med hele cs2pakken, og bytter mellom programmene.

 

Så fort jeg får hendene på litt mer penger, så blir det en gigabyte mer ram på meg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...