Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2in1 cat5 kabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja det fins, men den typen jeg har sett er egentlig bare to kabler ved siden av hverandre.

 

regner med det ville bli for mye interferens å kjøre to signaler i en kabel, noe det forsåvidt er nok ledere til, i og med at 100mbit kun bruker 2 av de 4 parene i kabelen.

Lenke til kommentar
Det funker greit på 100mbit så vidt jeg vet, men tviler på at det er i salg da den bryter med cat5 standarden. Det er for øvrig enkelt å lage selv. Du får Google litt...

Jeg tror du sliter med "unøyaktig tvinning" ved endepunktene dersom du kjører 2 i 1, og at det kan gi problemer med overføringene. Men, jeg vet ikke. Det å lage egne TP-kabler er "litt" utenfor mitt jobbområde.

Lenke til kommentar

Dersom du har tilgang på verktøy så lag din egen kabel og terminer den selv i begge ender. Ta et raskt søg på google og finn ut hvordan du skal terminere kontaktene i begge ender. Kjører selv to 100 Mbit på en kabel med strekk på over 60 meter og det går elt supert. Dersom du ikke har tang så selges den for et par 100 lapper hos Clas'n.

 

-oberst-

Lenke til kommentar

Har alt jeg trenger av verktøy osv og må putte på kontakter og slikt selv da det skal mellom vegger osv. Men er kun plass til en kabel + litt, men ikke nok til to vanlige. Hvordan det blir med støy ved å kjøre to på samme kabel veit jeg ikke, men tror da det blir litt. Derfor på jakt etter noen som er laget for slikt.

Lenke til kommentar

det som prime linker til er noe helt annet. blir som en liten hub..

 

men det oberst sier er jo helt klart en mulighet. du vil ikke merke noe forskjell på dette. bare å lage den akkurat som en vanlig kabel, men ta 2 og 2 par i hver rj-45 kontakt, istede for alle 4 i en. du får kjøpt tang og kabel hos komplett og clas ohlson

Lenke til kommentar
Har alt jeg trenger av verktøy osv og må putte på kontakter og slikt selv da det skal mellom vegger osv. Men er kun plass til en kabel + litt, men ikke nok til to vanlige. Hvordan det blir med støy ved å kjøre to på samme kabel veit jeg ikke, men tror da det blir litt. Derfor på jakt etter noen som er laget for slikt.

vet ikke om det kom klart fram, men jeg kjører på en kabel og bruker 2+2 par. Har aldri hat problemer med støy på TP kablene mine. Har også en kabel der jeg kjører 2 par på 100Mbit, en analog tlf linje på et par og power til en switch(12v og målt trekk på 0,7-0,9 Amp). I denne kabelen er der mye suppe som skal generere nok av støy. Denne er rundt 50 meter og 100% stabil. Kabelen er en standard grå installasjonskabel på 305m rull. Bruker den til all tele og data trafikk i og utenfor vegg.

 

-oberst-

Lenke til kommentar

Kommer til å prøve samme som deg Oberst. Hvis det ikke fungerer blir det to kabler, for prisen pr meter for den dobble var litt for høy, og når jeg spurte dem om hvordan den var laget var det to kabler som var satt vedsiden av hverandre og sveiset sammen. Dermed vinner jeg heller ikke nok på tykkelsen til at jeg går for den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...