Gå til innhold

lydkort til stort anlegg


Anbefalte innlegg

å kjøpe en sourrund forsterker å tro at du får GOD lyd med musikk tar du feil.. slikt går ikke an selv om du har den dyreste Harman/Kardon forsterkeren til 25000!!

 

harman/kardon HK970 og nordost blue heaven kabelsett!!    Blue heaven

For noe tull! Selvfølgelig får du god lyd i stereo med en surroundreciver til 25000 kr,men en stereoforsterker til ca halve prisen vil spille like bra.

 

Når det gjelder kabler,så finnes det en "regel" som sier at du skal bruke ca 10% av anleggets totalpris på kabel.

Du skal altså kjøpe deg Nordost blue heaven som koster 2500 kr mer enn forsterkeren?

Veldig dumt spør du meg. :nei:

 

Det er forresten lurt å høre på kablene før man kjøper. Det kan godt hende at en kabel til 1000 kr vil lyde bedre enn den til 7500 kr. En god match er stikkordet her.

Skulle jeg anbefale en kabel,så blir det uten tvil Kimber. Sinnsykt gode kabler som ikke er så alt for dyre.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvis du kjøper anlegg til 100.000 så skal du bruke 10.000 til kabling..?

 

 

Tull

 

 

Les Highfidelity nr 3 2003

 

 

der de tester ut forskjellen på en forsterker til 20.000 og kabling til 80.000 og omvendt.

dette er High End noe det ikke er snakk om her... men uansett så teller kabelen mye mer enn det folk skal ha det til.. Det største tapet i ett anlegg er overføringene!

 

Er helt ening med deg med at du skal teste ut kabelen først.

 

 

Du får god lyd med en sourrund forsterker, men det er ikke det samme som en 2 kanales forsterker, Særlig en intregert.

 

 

 

og som nevnt tidligere ,, så passer ikke nordost sammen med ez2 noe jeg ikke tok med... enig der.

Lenke til kommentar
Så hvis du kjøper anlegg til 100.000 så skal du bruke 10.000 til kabling..?

 

 

Tull

 

 

Les Highfidelity nr 3 2003

 

 

der de tester ut forskjellen på en forsterker til 20.000 og kabling til 80.000 og omvendt.

dette er High End noe det ikke er snakk om her... men uansett så teller kabelen mye mer enn det folk skal ha det til..  Det største tapet i ett anlegg er overføringene!

 

Er helt ening med deg med at du skal teste ut kabelen først.

 

 

Du får god lyd med en sourrund forsterker, men det er ikke det samme som en 2 kanales forsterker, Særlig en intregert.

 

 

 

og som nevnt tidligere ,, så passer ikke nordost sammen med ez2 noe jeg ikke tok med...  enig der.

Nei det er ikke tull. Det som er tull er å kjøpe høyttalerkabler til 7500 kr til en budsjett-forsterker som koster 5000 kr.

Da vil du ha mye mer igjen hvis du heller kjøper deg en dyrere forsterker.

For eksempel en Cayin 252b (8500 kr). Den er MYE bedre enn H/K 970!

 

Hvis du tror at kablene er den viktigste komponentene i et anlegg,så tar du veldig feil.

 

;)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Hvem sa at kabelen var den viktigste komponenten?

 

Enkelte er så teide at de bruke ein pn kabel på forsterkere ja si 3000 kr.

 

Kabling er viktig. Punktum,,, H/K 970 gjør mer en det den sier

 

 

 

avslutter diskusjonen

Helt enig i at kabler er viktig,men ikke så viktig at man kjøper kabler som er dyrere enn forsterkeren.

 

Selv bruker jeg Kimber kabler til under 2000 kr på min Vincent forsterker som koster 10500 kr.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Lyden blir aldri bedre enn det dårligste leddet, så enkelt er det.

Innertier :thumbup:

Men det alle her som snakker om gode kabler ike tenker på er joe den interne kablingen inne i komponentene. Her skal du gjerne opp på ganske gode forsterkere før det legges mye i dette, og enda dyrere på surround (da disse amp'ene skal ha mest mulig funksjoner som koster pæng).

Ja, kabler er viktige. Har putta mye i kabler selv, men en del her tror jeg legger litt mye i det. Er ikke vits i en super sølv-kabel, når dette trøkkes inn i kobber av latterlig kvailtet etter kontakten bakpå anlegget.

Lenke til kommentar
Lyden blir aldri bedre enn det dårligste leddet, så enkelt er det.

Innertier :thumbup:

Er ikke vits i en super sølv-kabel, når dette trøkkes inn i kobber av latterlig kvailtet etter kontakten bakpå anlegget.

Grunnen til at det ligger sølv i midten, er at sølv bærer diskant lettere enn kobber. Får større åpenhet med dette ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mange her inne som hadde hørt forskjell i en blindtest med forskjellige kabler. Dere kan jo prøve selv.

 

Jeg tør påstå at det fysiske lyttemiljøet påvirker lyden mye mer enn kablingen :whistle:

 

Lyd er og blir subjektivt.

 

et par myter blir berørt i denne tråden

Lenke til kommentar
Tror ikke det er mange her inne som hadde hørt forskjell i en blindtest med forskjellige kabler.

Jeg har hatt masse forskjellige kabler i prisklassen opp til ca 10000 kr.

Merker som Monster-Cable,MIT,Nordost,Tara-Labs,Supra,Kimber...osv

 

Kimber er den eneste kabelen jeg uten problemer hørte forskjell på fra andre.

Jeg bruker derfor bare Kimber kabler i mitt anlegg. Billig er de også. :)

Lenke til kommentar
  Tror ikke det er mange her inne som hadde hørt forskjell i en blindtest med forskjellige kabler. Dere kan jo prøve selv.

 

Jeg tør påstå at det fysiske lyttemiljøet påvirker lyden mye mer enn kablingen whistle.gif

 

Lyd er og blir subjektivt.

 

et par myter blir berørt i denne tråden

 

morsom lesing dette, hehe, men stemmer helt sikkert, huff er det ikke dumt å være hi fi frik og ikke avsløre lakrisnøre, men dette gjelder nok mye innenfor teknologi og medisin, ps plasebo medesin er faktisk ofte mer effektiv en den vikelige varianten, og gir i mange tilfeller samme bieffekter, så lenge forsøksperson tror han får the real thing, med andre en kjukk kabelstrømpe på et lakrisnøre skulle bli en god salgsartikkel, hehe

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Angående lykort har jeg selv ett m-audio 5.1 revolution kort jeg er veldig fornøyd med, bruker det bare som 2 kanaler til enten headset (grado) eller anlegget (densen, audiovector) og kan anbefale dette som ett alternativ. Det var en fryd å gå over på dette etter å hatt integrert lydkort lenge. :thumbup:

 

Ellers vil jeg si at jeg er ihvertfall godt fornøyd med mine blue heaven høytalerkabler, jeg har klart å holde meg nesten innenfor 10% tommelregelen også ;)

 

edit: leif

Endret av thingul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...