Gå til innhold

Oppdatere BIOS - Hvordan?


hansent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Last ned oppdaterigen fra nettet. Veldig viktig at du laster ned riktig bios (sjekk biosnavn og versjon ved oppstarten (award f.eks).

 

Noen Biosoppdateringer lager en oppstartdisk automatisk med alt du behøver. Andre ganger må du lage en oppstartdisk selv og kopiere over biosen og flashprogrammet.

 

Når du starter maskinen med disken i vil den enten automatisk starte biosoppdateringen eller du må kjøre oppdateringen manuelt (kommandolinjen a:oppdateringsfil.exe/bat)

 

NB!! Veldig viktig. Pass på at strømmen ikke går når du holder på, da kan du får et ørlite problem :smile:

 

Eller er som regel biosoppdatering ganske enkelt. Kan være en fordel å lese eventuelle instruksjoner som følger med biosen du laster ned.

 

___

TV

Lenke til kommentar

Ikke selve hovedkortet, men BIOSen blir.

For aa starte opp en maskin, maa du ha BIOS. Den er det foerste som blir lastet. Der ligger en masse rart, blandt annet noe som heter POST (Power On Self Test) som gaar igjennom alle delene og sjekker at alt virker som det skal. Mao du kan ikke starte maskinen uten BIOS. Naar du oppgraderer BIOS, skriver du over den med en nyere versjon, og dersom stroemmen gaar midt under oppdateringen, sitter du med en halv BIOS som virker......(billedlig sett i alle fall) Du kan dermed ikke starte opp maskinen din, heller ikke for aa proeve aa oppgradere en gang til.....

(BIOS staar forresten for Basic Input Output System)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-26 00:43, Fixer'n skrev:

Når du får en bad flash på nye hovedkort, er det fullt mulig å rette det opp. Det er utrolig enkelt, spesielt på ami bios. Litt mere komplisert er det på award bios, da bruker jeg ca 5.min lengere tid. Og da trenger jeg ikke engang å skru opp boksen engang.

:grin:


 

Har du lyst å dele din viten med andre?

 

:smile:

 

__

TV

Lenke til kommentar

Ok Nå sitter jeg på jobb så jeg tar den enkleste å det er ami bios

 

 

1. Formater en diskett ( ikke oppstart eller noe

tull en ren formatering )

 

2. Kopier rom filen som du bruker til flashingen over til disketten

 

3. døp om filen til " amiboot.bin "

 

4. sett in disketten å slå på pc'n. Den vil begynne å jobbe sakte i ca 4 minutter så piper den 4 ganger ta ut disketten og pc'n vil bote opp.

 

trykk del å gå inn i bios å still det du måtte trenge

dette virker :smile: på alle amibioser hvis det er av nyere typer. De har en 32 bits del som ikke kan overskrives.

 

Dette virket for meg :smile: Da jeg skulle flashe biosen min å strømmen gikk å la seg.

 

Dette hjelper ikke hvis du har hatt lynnedslag eller for høy strøm inn til huset men da er det ikke bare pc'n som fyker.

 

_________________

:grin: FIXER'N fixer alt :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Fixer'n på 2001-11-29 14:19 ]

Lenke til kommentar

Hvorfor betale for noe som du fixer gratis selv, det mener jeg er å kaste penger ut av viduet. Det funker har prøvd det på 3 kort som bios har feil flash. Det var 2 Ami bios og 1 award. :grin:

Jeg søkte på nettet etter bad flash og der fant jeg ei meget bra side om mye rart som du kan gjøre med lyd,grafikk,hovedkort og andre kort til pc'n også om hvordan du retter opp badflash på bios til hovedkort og grafikk kort. :grin:

_________________

:grin: FIXER'N fixer alt :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Fixer'n på 2001-12-04 19:35 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...