Gå til innhold

Oppgradere HK og skjermkort


octopz

Anbefalte innlegg

Holder for tiden på å oppgradere min heller gamle pc litt etter litt; del etter del, og lurer på hva jeg skal gjøre med skjermkort/hk.

HP-pakkepcen min som jeg kjøpte på elkjøp :no: har (selvfølgelig) integrert "skjermkort"; noe som resulterer i at dersom jeg ville oppgradert hk før skjermkort, ville jeg sittet her uten skjermkort men med et nytt, flott HK :roll:

 

Tenkte derfor på å kjøpe meg nytt skjermkort først; for så å oppgradere hk om en stund; når lommeboka tillater det.

Dersom jeg gjør dette; resikerer jeg da å sitte igjen med et skjermkort som ikke vil passe med nyere hk? Slik at jeg liksom enten må kjøpe enda et nytt skjermkort, eller kjøpe et nermest utdatert hk (med tanke på PCI-E osv...)?

 

På HKet jeg har nå har jeg bare vanlig PCI- og AGP-port...

 

Var dette noenlunde forståelig? hehe... :thumbup:

 

EDIT: skriveleif...

Endret av octopz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan alltids kjøpe ett agp skjermkort nå, men jeg tipper du vil angre litt på det når du skal ha deg ett nytt hk. Ettersom at pci-e er mye mer fremtidsrettet i forhold til agp. Så noe annet jeg kom til å tenke på var at, hvilken cpu har du da? har du en "gammel" athlon xp eller noe i den dur, må du vertfall kjøpe ett "gammelt" nytt hovedkort som har støtte for socket A. Ville ventet til lommeboka tillater ett større utlegg :p. Da hadde jeg kjøpt hovedkort med pci-e og ett pci-e skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg er i prinsippet enig med de over her, skal du opp på "moderne" standard må du bytte alt sammen, og det vil nok i praksis si ny psu som Morten K nevner også... Skal du bytte en og en del her, vil du støte på problemer.

 

Men på den annen side, om det vil ta sin tid før du kommer til og gjøre det, kan du jo vurdere et nytt rimelig skjermkort (agp) nå, som bare avskrives sammen med resten av pc'n når den tid kommer.

 

I og med at du nå sitter med intergrert skjermkort vil du jo få en solid merkbar forbedring nesten samme hvilket skjermkort du setter inn.

Lenke til kommentar
octopz Skrevet 24/05/2005 : 18:47

  får høre litt rundt og se om noen kompiser ikke har et agp-kort gjemt unna et sted i skuffene sine..  

Ja, gjør det. Burde være mulig og få tak i noe bedre enn det intergrerte for veldig lite penger. Også heller spare opp litt mer kr.

Det vil sikkert være mulig og kjøpe HK med agp en god lang stund fremover, men la oss si du hadde kjøpt et bra agp kort nå, da "binder" du deg til agp når du kjøper ny hk/cpu. Og den dagen du får lyst på et nytt skjermkort på den nye igjen, begynner det nok og bli litt avleggs.

 

Men det er jo snakk om å veie øyeblikkelige behov opp mot økonomi og langsiktig fornuft. Man får vel feks et Nvidia 6600GT ned i rundt 1500Kr, så om du vil bruke pc'n som den er en stund koster det jo ikke vanvittig mye...

 

Data er uansett en elendig investering :thumbdown:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...