Gå til innhold

Utleie av Nikon Coolscan ls-5000 med kassettmater


Anbefalte innlegg

Jeg har under 1000 slides som jeg ønsker å digitalisere. Det enkleste vil være å bruke en Nikon coolscan LS-5000 med kasettmater. Det koster 14-15k og det blir litt dyrt for meg.

 

Finnes det noen som leier ut dette utstyret?

 

Finnes det eventuelt noen som scanner slides fra kassetter billig?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
Jeg er også interessert i dette. Dvs. helst å kjøpe en brukt scanner. Det må da være mange som har kjøpt denne scanneren, scannet alle bildene sine, og nå sitter med noe de ikke har bruk for. Jeg kjøper den gjerne. Kommer til å selge den igjen selv når jeg har scannet alle mine.

4830097[/snapback]

 

Forresten, glem det. har nå kjøpt meg en ny LS 5000 med diasmater. Knallscanner. Bare man bruker den med programmet VueScan isteden for den medfølgende Nikon Scan. Utrolig, men sant: forskjellen er veldig stor, selv om man i begge programmene slår av all form for etterbearbeiding (streit "1:1"-scanning mao.). La ikke merke til det før jeg scannet noen bilder om igjen med VueScan. Programmet koster penger, men det er det sannelig verdt.

Endret av jorbje
Lenke til kommentar
Forresten, glem det. har nå kjøpt meg en ny LS 5000 med diasmater. Knallscanner. Bare man bruker den med programmet VueScan isteden for den medfølgende Nikon Scan. Utrolig, men sant: forskjellen er veldig stor, selv om man i begge programmene slår av all form for etterbearbeiding (streit "1:1"-scanning mao.). La ikke merke til det før jeg scannet noen bilder om igjen med VueScan. Programmet koster penger, men det er det sannelig verdt.

 

Sannsynligvis er kombinasjonen LS-50 eller LS-5000 pluss VueScan den beste kombinasjonen man kan få i dag til privat filmskanning, hvis man da ikke vil gå over på rådyre løsninger fra Imacon. Nikon-skannerne gir meget gode resultater og er særdeles godt konstruert.

 

Et tips med VueScan er å justere Black Point oppover i forhold til den verdien som programmet starter med, da får du bedre kontrast og farvemetning. Jeg har også den oppfatningen at VueScan er et mer kapabelt program enn Nikon Scan. Enda en fordel med VueScan er at dette programmet i tillegg til Windows og Mac også går under Linux. (Jeg bruker Linux)

Lenke til kommentar
Det må da være mange som har kjøpt denne scanneren, scannet alle bildene sine, og nå sitter med noe de ikke har bruk for. Jeg kjøper den gjerne. Kommer til å selge den igjen selv når jeg har scannet alle mine.

 

Husk at film er et utmerket utgangspunkt for å lage digitale bilder også i fremtiden. Personlig kommer jeg til å fortsette med film sammen med digitale speilreflekskameraer. Når man får slike fremragende resultater som Nikon LS-50 og LS-5000 leverer, er bruk av film et høyst likeverdig alternativ hva kvalitet angår. Det eneste egentlige minuset er kostnadene forbundet med filmbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...